Rallyfälgar?

Forum Övrigt SSR Rallyfälgar?

  • Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2002-06-01 10:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11487
    terje
    Deltagare

    Kan noen si hva slags felger denne (i övrigt vansinnigt fina) Rally-Saaben er utrustet med?

    mvh Terje
    [image]http://www.saabklubben.com/arkiv/traeffar/festival01/festival0139.jpg[/image]

    #80525
    ake svantesson
    Deltagare

    hej terje..
    det är v4 fotbollsfälgar fast de är svarvade.
    mvh åke

    #80526

    Snygga fälgar. Men är dom svarvade? Frästa menar du väl :confused:

    #80527
    terje
    Deltagare

    Svarv eller fräs; man kan vel forutsette at felgene beholder tilstrekkelig styrke etter denne bearbeiding, eller? For fotballfelgene er vel i utgangspunktet kjent for å være veldig sterke & formstabile?
    Finnes det tegninger (ritningar), regler eller mål (mått) som angir hvor mye material man kan ta av ved slik bearbeiding?
    Bruker de poleres til lagom finish til sist, eller er det vanlig å f.x. pulverlakkere?

    vennlig hilsen
    Terje

    #80528
    ake svantesson
    Deltagare

    ja förstår inte riktigt vitsen med att fräsa i dessa fälgar. hade satt upp dem i 4 backarn å kört dem i svarven.
    terje. jag vet intte om det finns ritningar
    men principen var att göra en för hård fälg mjukare..
    mvh åke

    #80529
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!
    Stig Blomquist lär ha kört flera kilometer på bara fälgen under en tävling på 70-talet. Och fälgen höll. Tror att jag har tre sådana fälgar plus en skev någonstans i gömmorna. Kan ju vara bra att nämna i sammanhanget, att man inte behöver slänga en fälg bara för att det gått ur någon flis någonstans, utan man kan ju svarva till en rallyfälg av den istället. Även EMS-fälgarna till 99:an svarvades ner till tävlingsbilarna. Faktum är att jag har några bultar till mina gamla fotbollsfälgar som är kortare och mer ”avhuggna” än dom vanliga. Om det inte har funnits olika sorter från början, kanske man kan misstänka att tävlingsfolket kortade dessa. Kanske för att dom inte skulle sticka ut utanför fälgen, som ju blev lite lägre efter svarvning. Kanske någon som vet??

    M.V.H ”Tobbe”

    #80530
    ake svantesson
    Deltagare

    hej Tobbe..
    misstänker ätt det är minelite fälgar du pratar om..det går att köra dessa utan luft i däcken..
    om det är minelite, kan de vara till salu??
    mvh åke .

    #80531
    tobbe99
    Deltagare

    Hej Åke!
    Dom fälgar jag har är exakt sådana som på bilden högst upp i detta inlägg, alltså svarvade fotbollsfälgar till V4. Var det Minilite som tillverkade fotbollarna?? Jag fick för mig att det var Ronal, men det var förstås några år sedan jag höll i en sådan. Hursomhelst är dom inte till salu i nuläget. Jag har sparat lite fotbollar, jalusi Sport&rally-ratt etc, ifall jag får ett V4-återfall i framtiden. Fast hittar jag en riktigt fin 99 turbo 79-80, så har du första tjing. Då åker nog det mesta som inte sitter fast
    M.V.H ”Tobbe”

    #80532
    ake svantesson
    Deltagare

    hej tobbe..
    ok då missuppfattade jag dig,,,
    vad jag vet så var det bara minelite fälgen till som var körbar på..då de var magnesium legeringar som gjorde dem oförstörbara…det gick oftast flisor ur dem ,eller sprack.
    minelite fälgar är tillverkade utav firman minelite..ronal har liknande fälgar som liknar minelite fast mycket klenare i utförandet-..
    mvh åke

    #80533
    ake svantesson
    Deltagare

    en liten kuriosa om minelitens hållbarhet kan
    ses på bilder där de åkte 13″ minelite på rallycross v4orna…det sitter oftast minelite bak ,men nästan alltid andra fälgar ifram..
    det var en farbror som berätta det för mig att man åkte bara minelite fram en gång,,sen gjordes aldrig om misstaget ..vad var nu detta..
    jo när man i stridens hetta körde ihop å gnabbades så gick drivaxlar å växellåda sönder
    istället för fälgen..kraften från smällarna
    gick förbi fälgen,,därför blev det skitfälgar
    fram,,,det var billigare att byta fälg..å framförallt så klarade växellådan sig…
    mvh åke

    #80534
    roger
    Deltagare

    Hejsan..
    Man svarvar/fräser bort ribborna mot ytterkanterna för att fälgarna är så starka så kör man emot en sten så skiter sig hjulhuset eller tornet istället.

    Det går det alldelles utmärkt att köra på punktering med fotbollsfälgar, det gör det med majoriteten av aluminiumfälgar, plåtfälgar däremot blir sopor på bara några kilometer då kanterna som däcket monteras emot plattas ut.

    Fördelen med svarvade fotbollsfälgar är att slår du i jäkligt hårt, så böjer sig fälgkanten, men jag har ännu aldrig sett en sådan fälg där man har lyckat slå bort en bit av fälgen.
    Mvh Roger

    #80535
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan på er!!

    Ok, det tillverkades alltså fotbollsfälgar hos både Minilite och Ronal? Det visste jag inte. Finns det någon annan tydlig skillnad än att den ena är klenare? Är dom märkta av tillverkaren? Jag har aldrig kollat så noga. Men en sak som faktiskt verkar konstig är att när SAAB sålde Silverspokefälgarna till 99/900 då var det prisskillnad minsann. 1982 kostade en Minilitefälg 1080:- (såg ut som silverspoke, men annan kant och mittkåpa) Då ingick visserligen en kromad centrumkåpa. Medan Ronals Silverspoke kostade 528:- + kåpa 23:-. Idag kostar en sådan kåpa 70:- på SAAB. Som om inte detta vore nog, så fick man köpa en uppsättning nya muttrar till Miniliten. Den använde samma mutter som 99EMS och Inca. Pris 12:40/st, DÅ!!!
    Jag antar att det var svarvade fotboll som aldrig sprack. Har en osvarvad som det gått flisor ur ”ekrarna” på.
    Åke, vad var det egentligen för fälg du letade efter?? Ha det gott
    ”Tobbe”

    #80536
    ake svantesson
    Deltagare

    stopp å belägg…
    jag menar inte fotbollsfälgar…
    minelite fälgarna jag pratar om har krokekrar..
    typ som v4ans 80 jub fälgar..
    mvh åke

    #80537
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan Åke!!
    Då snackar vi samma språk. Silverspoke heter dom krokekrade fälgarna vi talar om till 99/900 på Ronalspråk. Det var dom jag beskrev i mitt inlägg som diffade så mycket i pris mot Minilitens dito. Jag har själv sådana (Ronal) på min 99:a. Jag gav 150:- styck på skroten, 450:- st för glasblästring och pulverlack, 70:- st för nya centrumemblem samt 780:- st för nya Pirelli 3000. Totalt blev det mer än jag gav för bilen, men grannt blev det.
    m.v.h ”Tobbe”

    #80538
    anonymous
    Deltagare
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng