- Detta ämne har 22 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-20 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 23 december, 2007 kl. 22:56 #17234
xpniklas
Deltagarehej
Så här inför jul så tänkte jag bjuda på en liten film från bromsningen av Esbjörns 92:a som jag skrev om i Bakrutan för något år sedan.
+57% eller + 16 hp, bolt on power på en standard ofilad 92:a!
28-42 hp på en eftermiddag.http://www.youtube.com/watch?v=2b_UM2tJWTo
God Jul
XP-Niklas23 december, 2007 kl. 23:01 #116199Martin
DeltagareBerätta mer om XP-tuned pipe! :racesmile:
24 december, 2007 kl. 02:33 #116205xpniklas
DeltagareHej
Det är en specialpipa som jag räknade fram till Esbjörn för att få ut max prestanda ut en ofilad motor. Han har en mycket sjyst video på när han blåser upp den med högtryckstvätten i trädgården 🙂
Tyvärr saknar jag den filmen efter en hårddisk krach. Får be honom skicka mig den igen.
Just nu jobbar vi vidare på en filad 92:a motor med bra körbarhet och en effekt som ligger i paritet med en std V4:a 😀
Mer info kommer framöver. Har precis stått och fixat delar till 92:a vev renovering och bla lagt tid på att ta fram specialverktyg för att pressa loss de gamla lagrena på smidigast möjliga sätt. Förhoppningsvis kan vi få ut några 92:or till på vägarna i sommar.
///Niklas
24 december, 2007 kl. 07:56 #1162082takt_nicke
DeltagareGrymt som fajjen 🙂
Men hur räknar med ut expansions system till en 2-3cyl motor som ska ha gemensam kammare?
God Jul
Mvh Nicke29 december, 2007 kl. 14:38 #116387esa
DeltagareHejsan,
Här är filmklippet som visar ett alternativt användningsområde för högtryckstvätten!
http://www.youtube.com/watch?v=I_Z3AIFSd60
/Esbjörn/
29 december, 2007 kl. 14:52 #116388Martin
DeltagareDet var som f..! Hur mycket tryck levererar den sprutan?
29 december, 2007 kl. 15:26 #1163922takt_nicke
DeltagareUrsäkta Oft, Jäklar vad grymt att göra en pipa så… ska jag lätt prova..
Niklas, Ang min tidigare fråga, Jag lekte med tanken att räkna ut gemensam pipa jag kom då på om man bara vet avgastempen o räknar ut hastigheten i luft, är det relativt simpelt att konstrurera en pipa som motorn skulle vara tacksam att andas genom 🙂
29 december, 2007 kl. 19:01 #116402Dicst
DeltagareOj! 😮 Kul att se någon som lyckats med det där hemma. Hur mycket större måste man göra plåten för att den ska sträcka sig till rätt volymen sedan?
29 december, 2007 kl. 21:30 #1164052takt_nicke
DeltagareNär du gör plåtarna så tror jag att man tar måtten x 3,14 sen delat på 2, och då får man fram hur stora plåtarna är som man ska samman foga…
Klurigt :jobbar:
29 december, 2007 kl. 21:34 #116406Martin
DeltagareDet låter rimligt med en cirkulär rörprofil.
29 december, 2007 kl. 22:49 #1164092takt_nicke
DeltagareSen koner är en helt annan femma ;), Fast om toleranserna inte är noga så tar man samma formel som med rör…Gjorde jag alltid när jag byggde avstämt till moppen
30 december, 2007 kl. 08:32 #116411Dicst
DeltagareJa just det, Pi! :doh: 😀
Nej men allvarligt: är det så enkelt eller måste man ta hänsyn till andra saker när det gäller plåtens förmåga att sträcka/tänja ut sig? Det är det som jag tänker på.
30 december, 2007 kl. 12:13 #116421esa
DeltagareHej,
Jag gör ett försök till ett samlat svar och hoppas att XP-Niklas inte misstycker till ”trådkapningen”.
Vad högtryckstvätten ger för tryck vet jag inte, men det är ingen super-duper-herrejösses-maskin. Uppskattningsvis kanske 120Bar.
För att få rätt diameter så lägger man ”halva omkretsen” på varje plåtbit. Mao D*Pi/2.
Vad jag tror Dicst är ute efter är hur mycket den ”viker” ihop sig?. Det är nu det börjar bli lite klurigt.
Det har visat sig att en faktor ca 1,33 är användbar.
Ett exempel: Antag att vi vill göra en krök med radien 150mm och vinkeln 90°. Centrumradien på plåten görs då 150mm*1,33=200mm. För att båglängden ska bli rätt i slutänden måste centrumvinkeln göras 90°/1,33=68°.Om faktorn 1,33 ALLTID gäller har jag ingen aning om, så här ligger fältet öppet för ”trial and error”.
Hoppas detta rätar ut en del av frågetecknen.
/Esbjörn/
30 december, 2007 kl. 17:08 #116426Dicst
DeltagareTackar! Det var ungefär det där jag ville veta.
I Olofström har man ju (haft?) en av sveriges superduperdatorer för att kunna räkna ut baklänges hur en pressad karossida ser ut som en plan plåt. När man sedan vet det så kan man ju optimera processen och alla kostnader osv osv. Knappast aktuellt i det här fallet, men jag vet att plåt kan bete sig ganska mysko när man egentligen vill nåt annat.
Esbjörn förresten, har du nån bild av slutresultatet?
30 december, 2007 kl. 18:22 #1164292takt_nicke
DeltagareJag bor i Olofström! 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.