Remskiva/svängningsdämpare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Remskiva/svängningsdämpare

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-03-02 21:39.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14088

    Martin Sigge
    Deltagare

    Glad Påsk Alla!

    Bifogar en bild på ytorna på remskivan och fördelardrevet på min 850-kubikare. Remskivan vinglar väldigt (typ flera mm) när den är monterad. Ytorna som som jag antar ska ligga hårt an mot varandra ser som synes bedrövliga ut. Dessutom glappar skivan tydligt på axeln.

    Är det någon som har synpunkter på detta? Kan man klara sig med att lägga en planbricka emellan de två dåliga ytorna? Eller måste man byta både drevet och skivan.

    Taxam för alla svar

    #94081

    ulf
    Deltagare

    Byt remskiva. Var är kilen? Det ser tomt ut i spåret på fördelardrevet, syns inget spår i axeln.

    /Ulf

    #94082

    Martin Sigge
    Deltagare

    Haloo,

    kilen är i tryggt förvar, fast den är lite tillknöcklad av att grejorna har suttit löst. Anledningen till att det inte syns något spår i axeln är att jag har pillat på fördelardrevet så att spåret är på andra sidan av axeln.

    Det där med att byta skiva är nog vad som gäller, jag har studerat skivan ytterligare, och det visar sig även att den kastar flera mm radiellt, vilket även syns av bif. foto. Undrar hur det kunde bli så? De där grejerna är väl vulkade, eller?

    Dessutom är bakkant av axelhålet ovalt, minst 15,2 på största ledden.

    Finns det någon i närheten av Uppsala som har en schysst sådan här skiva till salu? Plinga gärna på 0708/26 27 17 i såfall.

    /
    MO

    #94083

    Martin Sigge
    Deltagare

    Hmm… var blev bilden av? jag är 100 på att jag la in den på förgående. Provar igen

    #94084

    ulf
    Deltagare

    Om du kan vrida fördelardrevet på axeln så kan du kasta det och införskaffa ett nytt. Det är nytt drev, remskiva och kil som gäller

    /Ulf

    #94085

    Martin Sigge
    Deltagare

    Tack för upplysningarna Ulf,

    men är det inte normalt att det går att vrida fördelardrevet när fördelaren och kilen är urtagna?

    //Martin

    #94086

    ulf
    Deltagare

    Passningen mellan axel och drev ligger någonstans mellan glid- och presspassning så det skall inte gå att vrida det lätt på axeln.
    Enda chansen för dig är att byta allt, det kan inte vara svårt att få tag i dessa prylar här på anslagstavlan.

    /Ulf

    #94087

    Martin Sigge
    Deltagare

    OK,

    då lär jag väl byta drevet på fördelaren oxå?

    Är det någon här på Forumet som har de här grejerna till salu?

    Taxam för kontakt i såfall!

    Martin

    #94088

    stefan w
    Deltagare

    Jag köpte en motor från skroten för många år sedan som stått flera år urplockad på en hylla och fram vilade den på svängningsdämparen och då såg dämpargummit ut precis som på bilden. Detta kan nog ge obalans som kanske kan skaka loss remskivan med det resultat som du beskrivit.

    Vill någon vara snäll och tipsa om var man kan köpa sådant gummi?

    #202180

    sutz
    Deltagare

    Väcker en gammal tråd till liv, är det någon som vet var man kan få tag i det snedskurna drevet som sitter på vevaxeln som driver fördelaren?
    Mitt är tok-slut! och fördelarens drev ser också ut som det varit med ett tag.

    Hjälp

    #202186

    jf-jf
    Deltagare

    Har funderat på samma fråga! Även ett nytt drev till fördelaren har jag funderat på.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng