Renovera styrväxel servo OG900-88

Forum Modellspecifika forum OG900 Renovera styrväxel servo OG900-88

• Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    kgu
    Deltagare

Hej har oljeläck på styrservot ut vid inre styrled på min 900 Aero 88. Hela damasken är full i olja.
    Har nån av er erfarenhet från byte av tätningar i styrservot? Speedparts och skruvat har repsatser. På bilderna så verkar det som det ingår mer tätningar i skruvat kit än i speedparts kit. Är det samma styrväxel på alla långnos (88 och framåt) med servo?
    Är det nån som har en fungerade styrväxel liggande?
    Jag bor i Upphärad.
    Tacksam för svar / Kent

Lsoderlund
    Deltagare

Hej,
    Oftast lönar det sig inte att byta tätningar/packningar i servot. det är ju rätt komplicerat att ta isär hela styrväxeln, och det blir sällan helt hundra. Det är i alla fall min uppfattning. Det beror helt vilken typ av styrväxel du har (alu eller stål), den i stål är av förklarliga skäl bättre än den i aluminium.

Jag sitter i samma sits, själv har jag letat reda på en tät styrväxel som skall in i min bil. Värt att nämna är att det går att byta med motorn i, men är ganska svårt, rekommendationen är att lyfta ut motorpaketet.

Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Christian.S
    Deltagare

Lustigt vad liten världen är. Bor också i Upphärad, har en 900 Aero från 1988 och har läckande styrväxel! Håller koll på denna tråd för att se hur jag kan lösa de på min.
    Detta hjälpte inte dig alls men hoppas att någon annan gör de:)

falko.vogler
    Deltagare

Jag har renoverat min styrväxel, det har gått 300 mil Sedan och allt Är bra änsålänge. Repsstsen innehåller alla packningar för olika versioner av styrväxeln,så der blir några över. Det var ganska jobbigt, tog kanske 8 timmar för mig. Det behövs en hydraulisk verkstadspress och man behöver don i rätt diameter. Jag följde anvisningarna ifrån något amerikanskt Forum annars hade jag inte klarat det

saabaero
    Deltagare

Jag har renoverat min styrväxel, det har gått 300 mil Sedan och allt Är bra änsålänge. Repsstsen innehåller alla packningar för olika versioner av styrväxeln,så der blir några över. Det var ganska jobbigt, tog kanske 8 timmar för mig. Det behövs en hydraulisk verkstadspress och man behöver don i rätt diameter. Jag följde anvisningarna ifrån något amerikanskt Forum annars hade jag inte klarat det

Har du någon länk till den amerikanska sidan ?

falko.vogler
    Deltagare
    kgu
    Deltagare

Hej igen. Tack för alla tips.
    Fixat med en styrväxel från en egen reservdelsbil. Svårt att få nån att släppa en fungerande styrservoväxel.
    Bökigt men möjligt att göra med motor i.
    Besiktigat och godkänd bil idag 🙂
    Originalstyrväxeln har ”stålhus”, och får genomgå renovering i vinter.
    Christian S, du är välkommen på besök om du vill ha tips eller låna handbok och verktyg kapade i rätt längd 🙂

Ha en bra kväll / Kent

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.