renovera 900 turbo 8v motor
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-10-29 12:46 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / renovera 900 turbo 8v motor
En renoverad motor skall betraktas liknande en ny motor. Det vill säga att topplockets planhet är kontrollerat, ventiler, säten, styrningar samt kamaxeln med dess komponenter är nya. Blocket ska vara borrat, nya kolvar och ringar, renoverade stakar med nya lager, slipad vevaxel samt nya lager. Givetvis nya packningar och väl rengjort block och topplock. Om en motor endast får ventilerna slipade, kamaxeln kontrollerad, nya kolvringar, lager och packningar bytta, då är det en så kallad raggar-renovering. Den sist nämnda renoveringen duger ofta bra om renoveraren vet vad han gör. Jag har naturligtvis inte nämnt allting som utförs men det är alltså stor skillnad på olika renoveringar´´.
Väldigt sällan någorlunda servad en 8v H-motor behöver en helrenovering(om man inte trimmat eller vansinneskört…)Jag skulle nog säga att den är det mest slitstarka som gjordes på den tiden. Men det kan hända att Topp, toppackning och grenrör spricker och läcker samt att det läcker olja vid packboxarna på vevaxeln , och kamkedjan kan rassla på långmilare. I övrigt är det mest turbon och växellådan riskerar att slitas ut…
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem