renovera 900 turbo 8v motor

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / renovera 900 turbo 8v motor

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 22, 2018 kl. 16:54 #450774
      1. Har lite funderingar!har en 900 turbo 8v från 86 som gått 29000mil som jag vill renovera!är det någon som har erfarenhet av renovering av sådan motor?vad brukar vara sliter mm!och när kan man anse att en motor är renoverad?motges gärna tips och trix
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 3 månader sedan av S900turbo.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 3 månader sedan av Janne Hagnell.
        oktober 25, 2018 kl. 09:11 #450880

        En renoverad motor skall betraktas liknande en ny motor. Det vill säga att topplockets planhet är kontrollerat, ventiler, säten, styrningar samt kamaxeln med dess komponenter är nya. Blocket ska vara borrat, nya kolvar och ringar, renoverade stakar med nya lager, slipad vevaxel samt nya lager. Givetvis nya packningar och väl rengjort block och topplock. Om en motor endast får ventilerna slipade, kamaxeln kontrollerad, nya kolvringar, lager och packningar bytta, då är det en så kallad raggar-renovering. Den sist nämnda renoveringen duger ofta bra om renoveraren vet vad han gör. Jag har naturligtvis inte nämnt allting som utförs men det är alltså stor skillnad på olika renoveringar´´.

        • Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av Lars Evertsson.
        • Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av Lars Evertsson.
          oktober 29, 2018 kl. 12:46 #450990

          Väldigt sällan någorlunda servad en 8v H-motor behöver en helrenovering(om man inte trimmat eller vansinneskört…)Jag skulle nog säga att den är det mest slitstarka som gjordes på den tiden. Men det kan hända att Topp, toppackning och grenrör spricker och läcker samt att det läcker olja vid packboxarna på vevaxeln , och kamkedjan kan rassla på långmilare. I övrigt är det mest turbon och växellådan riskerar att slitas ut…

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.