Renovering av drivknutar på TT ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Renovering av drivknutar på TT ?

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-08-12 14:11.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #462043

    greven
    Deltagare

    Drivknutarna börjar bli alltmer besvärliga på min 64:a. Första gången jag märkte problemen var 2012, på långresa till Saabfestivalen i Polen. Det var extremt varmt och jag hade kört från Stockholm ca 20 mil och i närheten av Söderköping så började bilen vibrera och det ryckte kraftigt från styrningen vid minsta gaspådrag. När den frihjulade, så var problemet borta.
    Som novis, med en lätt nervös läggning, fick jag telefonkontakt med expertis. – Det där är helt normalt, blev svaret och jag fortsatte. När bilen stått några minuter, så gick den bra igen och gjorde så i ca 10 mil. Sedan samma hantering – stanna, vänta och köra.
    Jag kom till Polen, via Karlskronafärjan till Gdynia och så småningom tillbaka till Stockholm.
    Nu klarar jag knappt 8-9 mil och i högst normala temperaturer så börjar drivknutarna trassla och nu räcker det inte med fem minuters stopp. Det kräver mer, innan fettet kryper tillbaka och bilen blir körbar igen.
    Går det att renovera drivknutarna på en tvåtaktare från 64:a och om det går, vilka delar behövs och finns dessa delar att få tag på ?

    #462066

    Lilln
    Deltagare

    Kan kanske vara de inre knutarna i gummi som Är slitna? I sånt fall så byt ut gummit, tror det finns nya på saabklubbens reservdelsshop.

    #462083

    Morten S.
    Moderator

    Jeg ville startet med å fjerne gammelt fett og legge inn godt med nytt fett..
    Maser dette godt inn mot drivknutene.

    Selv har jeg bruk dette fettet, og trykket inn en halv slik patron på hver side.

    https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/smoremiddel-fett-og-pasta/hjullagerfett-pa4268no

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #462085

    greven
    Deltagare

    Jag tar till mig båda era tips. Nu är det så att bilen (knutarna) fettas in årligen och har då körts mellan 200-250 mil föregående säsong. Problemet har blivit värre för varje år, så nu tror jag att något måste åtgärdas rent mekaniskt. Jag tar med mig era idéer till verkstaden.

    #462095

    Lilln
    Deltagare

    Har haft ungefär samma problem med en 93:a en gång och då hjälpte det att byta gummit i inre knutarna. Inte dyrt och inte superkrångligt. Nu måste det ju inte vara det som är problemet hos dig förstås.

    Skriv gärna när du hittat och avhjälpt felet då andra kanske kan ha nytta av informationen.

    Lycka till!

    #462160

    greven
    Deltagare

    Jag återkommer med rapport. Problemet ät ju inte akut. Bilen är ju fullt körbar och inga långturer är ju inplanerade nu, men till nästa säsong vill jag ha ordning på detta.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng