Renovering av drivknutar på TT ?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Renovering av drivknutar på TT ?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Renovering av drivknutar på TT ?

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 8, 2019 at 15:44 #462043

      Drivknutarna börjar bli alltmer besvärliga på min 64:a. Första gången jag märkte problemen var 2012, på långresa till Saabfestivalen i Polen. Det var extremt varmt och jag hade kört från Stockholm ca 20 mil och i närheten av Söderköping så började bilen vibrera och det ryckte kraftigt från styrningen vid minsta gaspådrag. När den frihjulade, så var problemet borta.
      Som novis, med en lätt nervös läggning, fick jag telefonkontakt med expertis. – Det där är helt normalt, blev svaret och jag fortsatte. När bilen stått några minuter, så gick den bra igen och gjorde så i ca 10 mil. Sedan samma hantering – stanna, vänta och köra.
      Jag kom till Polen, via Karlskronafärjan till Gdynia och så småningom tillbaka till Stockholm.
      Nu klarar jag knappt 8-9 mil och i högst normala temperaturer så börjar drivknutarna trassla och nu räcker det inte med fem minuters stopp. Det kräver mer, innan fettet kryper tillbaka och bilen blir körbar igen.
      Går det att renovera drivknutarna på en tvåtaktare från 64:a och om det går, vilka delar behövs och finns dessa delar att få tag på ?

        augusti 8, 2019 at 22:11 #462066

        Kan kanske vara de inre knutarna i gummi som Är slitna? I sånt fall så byt ut gummit, tror det finns nya på saabklubbens reservdelsshop.

          augusti 9, 2019 at 08:12 #462083

          Jeg ville startet med å fjerne gammelt fett og legge inn godt med nytt fett..
          Maser dette godt inn mot drivknutene.

          Selv har jeg bruk dette fettet, og trykket inn en halv slik patron på hver side.

          https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/smoremiddel-fett-og-pasta/hjullagerfett-pa4268no

          Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

          Today I have:
          1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2009 9-3 SC tid

            augusti 9, 2019 at 10:22 #462085

            Jag tar till mig båda era tips. Nu är det så att bilen (knutarna) fettas in årligen och har då körts mellan 200-250 mil föregående säsong. Problemet har blivit värre för varje år, så nu tror jag att något måste åtgärdas rent mekaniskt. Jag tar med mig era idéer till verkstaden.

              augusti 10, 2019 at 11:16 #462095

              Har haft ungefär samma problem med en 93:a en gång och då hjälpte det att byta gummit i inre knutarna. Inte dyrt och inte superkrångligt. Nu måste det ju inte vara det som är problemet hos dig förstås.

              Skriv gärna när du hittat och avhjälpt felet då andra kanske kan ha nytta av informationen.

              Lycka till!

                augusti 12, 2019 at 14:11 #462160

                Jag återkommer med rapport. Problemet ät ju inte akut. Bilen är ju fullt körbar och inga långturer är ju inplanerade nu, men till nästa säsong vill jag ha ordning på detta.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.