Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Renovering av drivknutar på TT ?
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-08-12 14:11 av .
- FörfattareInlägg
- 8 augusti, 2019 kl. 15:44 #462043
greven
DeltagareDrivknutarna börjar bli alltmer besvärliga på min 64:a. Första gången jag märkte problemen var 2012, på långresa till Saabfestivalen i Polen. Det var extremt varmt och jag hade kört från Stockholm ca 20 mil och i närheten av Söderköping så började bilen vibrera och det ryckte kraftigt från styrningen vid minsta gaspådrag. När den frihjulade, så var problemet borta.
Som novis, med en lätt nervös läggning, fick jag telefonkontakt med expertis. – Det där är helt normalt, blev svaret och jag fortsatte. När bilen stått några minuter, så gick den bra igen och gjorde så i ca 10 mil. Sedan samma hantering – stanna, vänta och köra.
Jag kom till Polen, via Karlskronafärjan till Gdynia och så småningom tillbaka till Stockholm.
Nu klarar jag knappt 8-9 mil och i högst normala temperaturer så börjar drivknutarna trassla och nu räcker det inte med fem minuters stopp. Det kräver mer, innan fettet kryper tillbaka och bilen blir körbar igen.
Går det att renovera drivknutarna på en tvåtaktare från 64:a och om det går, vilka delar behövs och finns dessa delar att få tag på ?8 augusti, 2019 kl. 22:11 #462066Lilln
DeltagareKan kanske vara de inre knutarna i gummi som Är slitna? I sånt fall så byt ut gummit, tror det finns nya på saabklubbens reservdelsshop.
9 augusti, 2019 kl. 08:12 #462083Morten S.
ModeratorJeg ville startet med å fjerne gammelt fett og legge inn godt med nytt fett..
Maser dette godt inn mot drivknutene.Selv har jeg bruk dette fettet, og trykket inn en halv slik patron på hver side.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC9 augusti, 2019 kl. 10:22 #462085greven
DeltagareJag tar till mig båda era tips. Nu är det så att bilen (knutarna) fettas in årligen och har då körts mellan 200-250 mil föregående säsong. Problemet har blivit värre för varje år, så nu tror jag att något måste åtgärdas rent mekaniskt. Jag tar med mig era idéer till verkstaden.
10 augusti, 2019 kl. 11:16 #462095Lilln
DeltagareHar haft ungefär samma problem med en 93:a en gång och då hjälpte det att byta gummit i inre knutarna. Inte dyrt och inte superkrångligt. Nu måste det ju inte vara det som är problemet hos dig förstås.
Skriv gärna när du hittat och avhjälpt felet då andra kanske kan ha nytta av informationen.
Lycka till!
12 augusti, 2019 kl. 14:11 #462160greven
DeltagareJag återkommer med rapport. Problemet ät ju inte akut. Bilen är ju fullt körbar och inga långturer är ju inplanerade nu, men till nästa säsong vill jag ha ordning på detta.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.