Renovering av en Saab 99 Turbo -78

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en Saab 99 Turbo -78

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en Saab 99 Turbo -78

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 12, 2010 at 20:55 #22630

      Tjuvstartar en projekttråd, även fast jag inte fått hem bilen än. Kliar lite i fingarna nämligen..
      Hur som helst har jag köpt en 99 Turbo -78, 3d CC (ett riktigt “barn find”). Hittade annonsen STCS forum, åkte och kikade på den och blev kanske lite avskräckt. Åkte hem och funderade ett par veckor. Höll koll på bilen under tiden och de andra spekulanterna droppade av (från Nederländerna)
      Idag hade jag velat färdigt och eftersom den fanns kvar slog jag till.

      Info om bilen: Nuvarande ägare påbörjade en renovering med div. rostlagning på 90-talet. Dock stannade renovering av helt och bilen blev ståends i en lada. Så tyvärr har det blivit en hel del ytrost på vissa ställen. Men det värsta ska iaf vara lagt. Skönt att slippa det. Dock bör jag hitta en annan backlucka samt passagerar dörr.
      All inredning är urtagen men motor och låda sitter i. Motorn har ju inte varit startat på länge men ska tydligen ha fungerat fint när bilen ställdes undan.
      Div. extra delar följer med såsom Incafälgar samt ett airflow pkt. Är dock tveksam om det paketet ska monteras på verkligen.

      Målet är väl en 99T i fint bruksskick, ska försöka hålla kvar orginalutseendet så gott det går. Möjligtvis åker ett par andra fälgar på. Har ett par gamla klassiker jag tror skulle kunna passa fint. Har tyvärr inte tillgång till varmgarage så det blir ju lite omständigt allting. Men lyckades ju få skaplig ordning på min Dodge Charger så borde väl kunna klara av en liten Saab 😀
      Kan ju vara lite rörigt att ta över ett påbörjat projekt men jag slipper ju som sagt den allra värsta rosten. Man kan inte få allt här i livet. Känns iaf lite roligt att få sätta tänderna i en bil som inte varit ute på vägarna på snart 20år.

      Bjuder på några “teaserbilder” som jag knäppte när jag kikade på den:


      Notera den fina lampskärmen


      Och så en bild på maskinrummet

      Ägaren var verkligen schyst. Han hjälper till att frakta hem bilen åt mig + ett antal pallar med inredning m.m. Så nu är det bara att hålla ut tills bilen anländer.
      Har sökt om medlemskap i Saabklubben idag och hoppas på att få lite hjälp av er när jag kör fast, samt även lite tips på delar som är till salu m.m 🙂

        augusti 12, 2010 at 21:41 #161302

        Hej

        Mycket kul att det blir en -78 turbo till som räddas, lycka till!

        Mvh Daniel

          augusti 13, 2010 at 05:58 #161307

          Lycka till med renoveringen.

            augusti 13, 2010 at 09:17 #161313

            Härlig innerbelysning!
            Ser ut som ett skapligt projekt att bita i 🙂
            Lycka till

              augusti 13, 2010 at 12:58 #161323

              Den ser ut att vara i rätt bra skick.
              Ser kanske värre ut än var det är.

              Niklas

                augusti 24, 2010 at 17:11 #161647

                Förhoppningsvis får jag hem bilen nu i helgen :hype:
                Tänkte ge mig på att försöka få igång motorn först. Tips på vad man behöver kolla upp innan ev. uppstart? Lär ju inte har varit startad på väääldigt länge.
                Behöver jag byta olja tex? Tänkte iaf dra upp oljetrycket med tändkabeln av
                Hur är det med bränslesystemet? Något som kan vara bra att kolla upp där?

                Motorn ska ur bilen sen men kan ju vara kul att dra en repa innan jag river isär allt ännu mer

                  augusti 24, 2010 at 19:13 #161654

                  Spännande!

                  Tips från coachen:

                  Spola igenom motorblock-värmepaket(vredet på full värme i kupèn)
                  samt kylare.
                  Rostpartiklar kommer annars riskera läckage i V-pumpen!!!

                  Olja+filter

                  Lyft upp Bensin-pumpen ur tanken för att kolla sedimenter/gummirester
                  som förmodligen ramlat ner i tanken från den f.d
                  bränslesilen. (gummit)

                  Om möjligt på plats, montera & kör pumpen med den nya silen
                  och då med inkommande anslutning till bränslefiltret borttagen
                  och placerad i lämpligt kärl/glasburk.

                  Är soppan ren, anslut ett nytt filter och prova med att starta.
                  Den stora gummistosen på mängdmätaren bör lossas och placera
                  en sladd/buntband etc mellan skivan och kanten så att den
                  lyfts upp en bit, detta rikar på bränsleblandning och tryck.

                  Skall själv göra denna procedur på en UK99turbo-1980 som skall
                  komma hem till Svedala i höst.

                  Lycka till!

                  /JN

                    augusti 24, 2010 at 20:07 #161660
                    99T 30years wrote:
                    Lyft upp Bensin-pumpen ur tanken för att kolla sedimenter/gummirester
                    som förmodligen ramlat ner i tanken från den f.d
                    bränslesilen. (gummit)

                    Tackar för tipsen :thanks:
                    Utan att veta hur detta ser ut.. går det att byta enbart denna sil? Eller måste hela pumpen ev. bytas ut?

                      augusti 28, 2010 at 14:06 #161788

                      Idag fick jag hem bilen :jobbar:
                      Lite blandade känslor när man ser allt jobb som ligger framför en, samt att div. delar saknas. Men samtidigt spännande att börja få riva i bilen.

                      Full med bråte..

                      Bagageluckan och iaf hög. dörr är tyvärr rätt så rostiga.

                      Första steget lär bli att försöka få igång denna.

                      Såg inte så farligt rostig ut vi en snabb titt

                      Lite dammig inredning. Allt är helt förutom en reva på passagerardynan 🙁

                      2 st uppsättningar Inca..

                      Ett Saab orginal AirFlow paket.. kommer nog inte monteras på bilen dock

                      Alla domkraftsfästen är redan lagade.. så även skärmkanterna. Dock så är den ena inte så snyggt lagade. Får se om jag gör om detta.
                      Har rotat lite i alla kartonger och visst.. det saknas ju lite grejer. Har ju tex inte frontspoilerna samt kompletta emblem.
                      Bilen får stå under pressening tills jag får in den i ladan där jag ska skruva. Hoppas på att få in den inom några veckor

                      Kommentera gärna 🙂

                        augusti 28, 2010 at 16:51 #161794

                        Lycka till med renoveringen!!

                          augusti 31, 2010 at 20:31 #161911

                          Inte hänt så mycket än. Väntar fortfarande på att få in bilen under tak.
                          Tänkte jag skulle pumpa ur den gamla bensinen i tanken, men fick inte igång pumpen. Fick heller inte ur pumpen ur tanken då spännringen satt sig redigt :hammer: Nåja.. nya tag någon annan dag.



                          Sa jag att dörrarna var dåliga förresten..? :crazy:


                          Dessa Ronalfälgar är väl tänkt att jag ska renovera och putsa upp också. Hade dom på min första bil.. en Saab 900i -86
                          Dessa fälgar är föregångarn till Ronal Turbo fälgarna som blivit populär hos VW-folket. En inte allt för vanlig fälg i dagsläget.


                          Bjuder också på en nostalgibild från tiden då jag var lite mindre.. stod -87 bak på kortet. Min fars 99a. Synd att den åkte till skroten.

                            augusti 31, 2010 at 20:56 #161915

                            Jag är svag för dom fälgarna! Dom är super snygga!!

                              augusti 31, 2010 at 21:08 #161916

                              Vilken häftig gammal bild du bjöd på T16_AeRo.Står ni på isen?1987….antar att bilen var runt 8-9 år då!?Ser ut som den börjat rosta ordentligt redan då!

                              Ja…tänk om ni hade haft kvar den fräna kärran idag…

                                augusti 31, 2010 at 21:12 #161917
                                saabfjollen wrote:
                                Jag är svag för dom fälgarna! Dom är super snygga!!

                                Tack för dom bilderna.. jag har inte sett så många saabar med dessa fälgar :thumbup:

                                  augusti 31, 2010 at 21:20 #161918
                                  Aero16v wrote:
                                  Vilken häftig gammal bild du bjöd på T16_AeRo.Står ni på isen?1987….antar att bilen var runt 8-9 år då!?Ser ut som den börjat rosta ordentligt redan då!

                                  Ja…tänk om ni hade haft kvar den fräna kärran idag…

                                  Ja det är rätt så långt ute på öppna Vättern. Vintrarna var ju lite kallare då. Man kan se “lakabusar” i bakgrunden.

                                  Ja tyvärr sköttes ju inte bilen om. Användes som en vanligt slit o släng Saab.
                                  Min fasters man var civilingenjör och jobbade på Saab. Han var med och utvecklade och anpassade Turbon för personbilar.
                                  Den svarta 99:an på bilden köpte min far av honom.
                                  Jag har även haft en og900 Aero -88 som varit testbil på Saab i Södertälje. Den kanske man också skulle haft kvar :banghead:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.