Renovering av en Saab 99 Turbo -78
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en Saab 99 Turbo -78
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en Saab 99 Turbo -78
- Detta ämne har 25 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-07-09 22:09 av mats_andersson.
-
FörfattareInlägg
-
Tjuvstartar en projekttråd, även fast jag inte fått hem bilen än. Kliar lite i fingarna nämligen..
Hur som helst har jag köpt en 99 Turbo -78, 3d CC (ett riktigt “barn find”). Hittade annonsen STCS forum, åkte och kikade på den och blev kanske lite avskräckt. Åkte hem och funderade ett par veckor. Höll koll på bilen under tiden och de andra spekulanterna droppade av (från Nederländerna)
Idag hade jag velat färdigt och eftersom den fanns kvar slog jag till.Info om bilen: Nuvarande ägare påbörjade en renovering med div. rostlagning på 90-talet. Dock stannade renovering av helt och bilen blev ståends i en lada. Så tyvärr har det blivit en hel del ytrost på vissa ställen. Men det värsta ska iaf vara lagt. Skönt att slippa det. Dock bör jag hitta en annan backlucka samt passagerar dörr.
All inredning är urtagen men motor och låda sitter i. Motorn har ju inte varit startat på länge men ska tydligen ha fungerat fint när bilen ställdes undan.
Div. extra delar följer med såsom Incafälgar samt ett airflow pkt. Är dock tveksam om det paketet ska monteras på verkligen.Målet är väl en 99T i fint bruksskick, ska försöka hålla kvar orginalutseendet så gott det går. Möjligtvis åker ett par andra fälgar på. Har ett par gamla klassiker jag tror skulle kunna passa fint. Har tyvärr inte tillgång till varmgarage så det blir ju lite omständigt allting. Men lyckades ju få skaplig ordning på min Dodge Charger så borde väl kunna klara av en liten Saab 😀
Kan ju vara lite rörigt att ta över ett påbörjat projekt men jag slipper ju som sagt den allra värsta rosten. Man kan inte få allt här i livet. Känns iaf lite roligt att få sätta tänderna i en bil som inte varit ute på vägarna på snart 20år.Bjuder på några “teaserbilder” som jag knäppte när jag kikade på den:
Och så en bild på maskinrummetÄgaren var verkligen schyst. Han hjälper till att frakta hem bilen åt mig + ett antal pallar med inredning m.m. Så nu är det bara att hålla ut tills bilen anländer.
Har sökt om medlemskap i Saabklubben idag och hoppas på att få lite hjälp av er när jag kör fast, samt även lite tips på delar som är till salu m.m 🙂Förhoppningsvis får jag hem bilen nu i helgen :hype:
Tänkte ge mig på att försöka få igång motorn först. Tips på vad man behöver kolla upp innan ev. uppstart? Lär ju inte har varit startad på väääldigt länge.
Behöver jag byta olja tex? Tänkte iaf dra upp oljetrycket med tändkabeln av
Hur är det med bränslesystemet? Något som kan vara bra att kolla upp där?Motorn ska ur bilen sen men kan ju vara kul att dra en repa innan jag river isär allt ännu mer
Spännande!
Tips från coachen:
Spola igenom motorblock-värmepaket(vredet på full värme i kupèn)
samt kylare.
Rostpartiklar kommer annars riskera läckage i V-pumpen!!!Olja+filter
Lyft upp Bensin-pumpen ur tanken för att kolla sedimenter/gummirester
som förmodligen ramlat ner i tanken från den f.d
bränslesilen. (gummit)Om möjligt på plats, montera & kör pumpen med den nya silen
och då med inkommande anslutning till bränslefiltret borttagen
och placerad i lämpligt kärl/glasburk.Är soppan ren, anslut ett nytt filter och prova med att starta.
Den stora gummistosen på mängdmätaren bör lossas och placera
en sladd/buntband etc mellan skivan och kanten så att den
lyfts upp en bit, detta rikar på bränsleblandning och tryck.Skall själv göra denna procedur på en UK99turbo-1980 som skall
komma hem till Svedala i höst.Lycka till!
/JN
99T 30years wrote:Lyft upp Bensin-pumpen ur tanken för att kolla sedimenter/gummirester
som förmodligen ramlat ner i tanken från den f.d
bränslesilen. (gummit)Tackar för tipsen :thanks:
Utan att veta hur detta ser ut.. går det att byta enbart denna sil? Eller måste hela pumpen ev. bytas ut?Idag fick jag hem bilen :jobbar:
Lite blandade känslor när man ser allt jobb som ligger framför en, samt att div. delar saknas. Men samtidigt spännande att börja få riva i bilen.
Full med bråte..
Bagageluckan och iaf hög. dörr är tyvärr rätt så rostiga.
Första steget lär bli att försöka få igång denna.
Såg inte så farligt rostig ut vi en snabb titt
Lite dammig inredning. Allt är helt förutom en reva på passagerardynan 🙁
2 st uppsättningar Inca..
Ett Saab orginal AirFlow paket.. kommer nog inte monteras på bilen dockAlla domkraftsfästen är redan lagade.. så även skärmkanterna. Dock så är den ena inte så snyggt lagade. Får se om jag gör om detta.
Har rotat lite i alla kartonger och visst.. det saknas ju lite grejer. Har ju tex inte frontspoilerna samt kompletta emblem.
Bilen får stå under pressening tills jag får in den i ladan där jag ska skruva. Hoppas på att få in den inom några veckorKommentera gärna 🙂
Inte hänt så mycket än. Väntar fortfarande på att få in bilen under tak.
Tänkte jag skulle pumpa ur den gamla bensinen i tanken, men fick inte igång pumpen. Fick heller inte ur pumpen ur tanken då spännringen satt sig redigt :hammer: Nåja.. nya tag någon annan dag.
Sa jag att dörrarna var dåliga förresten..? :crazy:
Dessa Ronalfälgar är väl tänkt att jag ska renovera och putsa upp också. Hade dom på min första bil.. en Saab 900i -86
Dessa fälgar är föregångarn till Ronal Turbo fälgarna som blivit populär hos VW-folket. En inte allt för vanlig fälg i dagsläget.
Bjuder också på en nostalgibild från tiden då jag var lite mindre.. stod -87 bak på kortet. Min fars 99a. Synd att den åkte till skroten.Aero16v wrote:Vilken häftig gammal bild du bjöd på T16_AeRo.Står ni på isen?1987….antar att bilen var runt 8-9 år då!?Ser ut som den börjat rosta ordentligt redan då!Ja…tänk om ni hade haft kvar den fräna kärran idag…
Ja det är rätt så långt ute på öppna Vättern. Vintrarna var ju lite kallare då. Man kan se “lakabusar” i bakgrunden.
Ja tyvärr sköttes ju inte bilen om. Användes som en vanligt slit o släng Saab.
Min fasters man var civilingenjör och jobbade på Saab. Han var med och utvecklade och anpassade Turbon för personbilar.
Den svarta 99:an på bilden köpte min far av honom.
Jag har även haft en og900 Aero -88 som varit testbil på Saab i Södertälje. Den kanske man också skulle haft kvar :banghead: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.