Renovering av en Saab 99 Turbo -78

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av en Saab 99 Turbo -78

  • Detta ämne har 25 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-07-09 22:09 av .
Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #162540
    t16_aero
    Deltagare

    Har äntligen fått tag i en fungerande bränslepump och spolat ur systemet. Dock så får jag inte fram ngt bränsle vid spridarna.
    Luftmängsskivan går väldigt lätt att lyfta.. men kan själva kolven som denna styr kärvat ihop..?
    Kom gärna med tips för jag har ingen erfarenhet av att felsöka bränslesystem.

    #162542
    morsole
    Deltagare

    Vanligt fel är styrtrycksventilen lägger av…
    Och då går inte bilen.
    Du borde kunna ta från vilken insprutare som helst, i alla fall för att testa om det är felet för dig.
    Du kan även ha mängdmätaren full av skit; inte heller helt ovanligt.
    Men byt bränslefilter först och främst, det bör du göra i alla fall.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #162687
    t16_aero
    Deltagare

    Har idag åkt en liten, liten tur för första gången :wiiiiiieeeehhhhaaww:
    Fick skruva isär bränslemängdmätaren i molekyler. Det var inte så vackert i den. Dessutom satt kolven fast helt. Dock så var det omöjligt att få den 100% tät men fick till slut igång motorn iaf.
    Dock så går den som en påse nötter ibland. Svårstartad och tjuvstannar ibland. Dessutom droppar det bensin ur bränsletrycks ackumulatorn ibland. Gurglar även lite mysko i tanken. Så bränslesystemet lär ju behöva sig en redig översyn. Men verkar ju inte vara några större problem med motorn iaf 🙂
    Litet filmklipp: http://www.youtube.com/watch?v=SYWTxeJVMvA


    Har även börjat slipa och blästra bort ytrosten på karossen. Har ingen möjlighet att slipa ner karossen helt innan grundmålning, så jag tar lite i taget. Har lagt på lite etsande primer på de områden jag slipat ned.
    (Gulingen i bakgrunden får stå ute i regnet o rusket så länge :sad2: )


    Den något spartanska inredningen..


    Rost i skuffen..


    Gammal lagning.. blir till att fixa

    Avslutar med en fråga: Kom på att jag saknar torkarmotorerna till framlysena. Var det andra torkare på Turbo och EMS eller..?

    #162688
    morsole
    Deltagare

    Bränslemängdmätare och ackumulator är väl samma som till vanlig I/GLI så borde inte vara svårt få tag i på skroten.
    Jag kan gå ner på självplock här i Sjöbo när som helst och plocka de delarna – billigt.
    Säg till om du behöver något!
    Kul att du fått i gång bilen!
    Så bara kämpa på!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #164017
    mats_andersson
    Deltagare

    Torkarna för strålkastarna på 99 turbo var annorlunda mot de som satt på alla andra 99:or, detta pga. att man inte fick plats med den ordinarie konstruktionen på turbon, då denna hade kylfläkten monterad framför kylaren.

    99 turbon hade separata motorer för varje sida, eventuellt kanske det går att använda motorer från OG 900 till din bil ?, dock så saknas ju fortfarande torkararmarna, kan inte på rak arm minnas nån bil som hade liknande sådana heller.

    Motorerna och armarna som satt på den du har förpassades till skrotcontainern på jobbet för ett antal år sedan, så dom finns tyvärr inte kvar

    /Mats (han som var med och levererade bilen)

    #164019
    t16_aero
    Deltagare
    Matsand wrote:
    Torkarna för strålkastarna på 99 turbo var annorlunda mot de som satt på alla andra 99:or, detta pga. att man inte fick plats med den ordinarie konstruktionen på turbon, då denna hade kylfläkten monterad framför kylaren.

    99 turbon hade separata motorer för varje sida, eventuellt kanske det går att använda motorer från OG 900 till din bil ?, dock så saknas ju fortfarande torkararmarna, kan inte på rak arm minnas nån bil som hade liknande sådana heller.

    Motorerna och armarna som satt på den du har förpassades till skrotcontainern på jobbet för ett antal år sedan, så dom finns tyvärr inte kvar

    /Mats (han som var med och levererade bilen)

    Hej Mats.. kul att du hittat hit 🙂
    Jag har hittat en vänlig stjäl här på forumet som ska hjälpa mig med lite delar han hade liggandes hemma.. inkl. kompletta lycktor med torkare

    #166078
    mats_andersson
    Deltagare

    Lite sen kommentar…..

    Mängdmätaren är inte samma som på dom utan turbo, mängdmätaren på turbon har större kapacitet (om man kollar på den så är den egentligen gjord för en 6 cylindrig motor, två av anslutningarna för spridarslangar är pluggade).
    Så vad gäller sådan mätare så får man sikta på mätare från nånting liknande en Ford Granada 2,8 eller Volvo 260/760.

    #166079
    L-M Andersson
    Deltagare

    Jag kompletterar med en bild.

    #167260
    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Hur går det?

    Några framsteg i garaget?

    Mvh Daniel

    #167275
    t16_aero
    Deltagare

    Hej hej!
    Det går aningen trögt kan jag säga. Mest pga av att ja inte har varmgarage o vintern har ju varit aningen kylig hittills :sad2:

    Men men.. får samla ny krafter till våren. Och samla på mig lite delar. Känns iaf skönt att fått stopp på den värsta rosten.. och bilen står ju under tak

    Har iaf skickat iväg spridarna på rengöring. Tänkte ja skulle få motorn att gå som den ska innan jag river ur den.

    #173029
    mats_andersson
    Deltagare

    Hur går det med renoveringen ?,

    /Mats

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng