Renovering av SAAB 96 -1961

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Renovering av SAAB 96 -1961

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-08-02 10:44.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Danne
    Deltagare

Hej
    Är ny på forumet och tänkte skapa en tråd för att visa min renovering av frugans SAAB 96 från 1961.
    I vintras fixades bromsarna med många nya delar som SAAB klubben hjälpte mig att ta fram -Det är inte lätt för en amatör att förstå vilka grejer som ska/borde bytas och att sedan hitta rätt via skisser och annat.

Nu har bilen rensats på inredning och motorn har tagits ur för att förbereda lackeringen.
    Bilen kommer att lackas både in och utvändigt och även motorrummet ska fräschas till. Fick inte bort alla grejerna från motorrummet men det får bli som det blir men lackeringen där.

Några frågor:
    * Går det att få tag på färgkoderna på den röda färgen eller måste man köpa färdigblandad färg?
    * Vilken färg ska instrumentbrädan ha? Sitter en grå i nu men jag vet inte om det är original eller inte. Finns de som menar att det borde vara röd.
    * Fälgar – Vilken färg ska det vara på fälgarna? Försökt titta på bilder men det varierar från bil till bil. Vad var original 1961?
    * Finns det tips på hur man kan hitta just hur denna bilen var utrustad som ny?

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.

roger96
    Deltagare

Färgkod finns/fanns(?) att få tag på via medlemssidorna.
    De första 25000 96:orna (alla från 1960 = 12500 st + de första 12500 från 1961) hade vita knappar på instrumentpanelen, dessa hade den lackad i bilens färg. Senare bilar hade grå knappar. på dessa är instrumentpanelen ljusgrå.
    Fälgar fanns i olika färger. Grå, gröna, röda och benvita, från våren 1961 fick alla 96:or grå fälgar. Är din äldre än våren 1961 så hade den troligen röda fälgar.
    Även kederlisterna fanns i olika färg (fram till nån gång under 1962) grå (ljusare än de som blev standard under 62 nån gång), röda, gröna. Troligen var dessa grå på en röd bil, de ska inte vara lackade som det ibland kan vara efter en renovering.
    1961 fanns inte så mycket att välja på till Saab i utrustningsväg från fabrik. En 96:a var en 96:a helt enkelt, tror inte det finns något register med utrustning eller så.

Danne
    Deltagare

Nu börjar det att klarna hur bilen kan ha sett ut när den rullade ut från Trollhättan.
    Kollade när bilen är registrerad och det var 11 april 1961. Detta kan tala för röd instrumentbräda och röda fälgar enligt ovan.
    Men om jag har förstått det rätt så gjordes det en del förändringar på bilarna från och med tillverkningsnummer runt 120000 (inte helt säker på numret) och denna bilen har tillverkningsnummer 125000. Kan det högra tillverkningsnumret visa att det ska vara grå instrumentbräda och grå fälgar?
    Någon som har idéer kring detta?

Nästa fråga om färger – Nu när bilen i sin helhet ska lackas så bör ju också motordetaljerna få ny färg. Vad ska användas till alla lösa plåtdetaljer i motorrummet? Exempelvis plåtarna till kylaren? Fläktkåpa?

enor
    Deltagare

125000 ska vara allra sista exemplaret med instrumentpanel i bilens färg samt vita knoppar; från och med 125001 är panelen grå och knopparna mörkgrå.

roger96
    Deltagare

Här…https://saabklubben.se/saabfakta/modellgemensamt/fargsattning-drivlina/…finns information om färgsättning av motor mm

Danne
    Deltagare

Med all denna information vet jag nu hur instrumentbräda, fälgar och motorrummet ska lackeras-Tack för hjälpen!
    Kommer att få tillbaka bilen om någon månad ungefär och då startar det stora vuxenmekanot.
    Hur börjar man återställandet av en bil?

Att plocka isär en bil som skulle på lackeringen var ju enkelt och man behövde inte vara så försiktig men en nylackerad bil är ju något helt annat.
    Hur gör man egentligen?
    Var får man tag på alla lister och annat som borde bytas?

erik randa
    Deltagare

Jag har mycket nyproducerat och begagnat liggande se min sida 🙂

http://www.randa.se

MVH

Erik Randa

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.