Renovering av träratt

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Renovering av träratt

  • Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2005-05-26 18:28 av Anonym.
Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 25, 2005 kl. 06:21 #86737

      Jag kan inte låta bli att fråga om det är någon som vet hur Saabs trärattar var behandlade i originalutförande? Jag har själv en härligt sliten och matt ratt som det känns lite svårt att dra på en massa lack så den känns som den kommer från närmaste bilstylingfirma

        maj 25, 2005 kl. 12:04 #86738

        Jag kan inte låta bli att fråga om det är någon som vet hur Saabs trärattar var behandlade i originalutförande?

        Ja, de var lackade, se tex sid 87 i ”bilarna de 40 första åren”.

        Jag har själv en härligt sliten och matt ratt som det känns lite svårt att dra på en massa lack så den känns som den kommer från närmaste bilstylingfirma

        Jasså…

        Men, nu gällde ju inte frågan hur du ska ha din ratt utan hur man gör när man renoverar en ratt. En renovering går ofta ut på att återställa något i ett skick som liknar nytt.

          maj 25, 2005 kl. 12:55 #86739

          Förstår att önskemålet om utseendet på Rattarna kan vara olika! Kunde inte låta bli!
          Själv tycker jag det har att göra med bilen ratten sitter i. Är det en originalbil med patina passar de mörka fettfläckarna bättre än på en renoverad bil. På en nylackad bil ser det lite knasigt ut med sliten ratt, men jag är kluven jag med. Som träbåtsägare kan jag bara hålla med Pelle om att hans metod är klart bäst för bevarandet av träet och så länge man inte häller i onödiga pigment, läs bets, så ser det inte fel ut alls.
          ///Harald

            maj 25, 2005 kl. 13:28 #86740

            Dessutom blir en lackad ratt som utsätts för varsamma händers smekningar och solljus bara vackrare med åren!

              maj 26, 2005 kl. 06:22 #86741

              Tack för svaret Pelle och med tanke på patinan på min fina -64 så tror jag att den får vara lite matt ett tag till

                maj 26, 2005 kl. 09:54 #86742

                Tack för svaret Pelle och med tanke på patinan på min fina -64 så tror jag att den får vara lite matt ett tag till

                Heltklart ska man har rätt ratt till rätt bil!
                Jag har verkligen inget emot välanvänd patina, en åldrad och använd bil kan helt klart vara hur läcker som helst! Men tex en sunkig stol i en renoverad bil kan också förstöra hela intrycket…

                Kram
                Pelle

                  Anonym
                  maj 26, 2005 kl. 18:28 #86743

                  Jag är utbildad möbelrenoverare.
                  Jag vill bara passa på att säga det finns sätt att bevara patinan men skydda för hastigt åldrande.
                  Man brukar skilja på renovering som går ut på att få det lite som nytt, och konsrevering.
                  Sedan finns då den gyllene medelvägen som är lite av varje.
                  Jag skulle tro att lacken kan vara cellulosalack. Men testa på ett ställe (som inte syns)med rödsprit och thinner. går det fort att lösa så är det cellulosa. Andra gamla lacker är ofta spritkänsligt.(chellack o olika fernissor tex).

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.