Renovering bromsok

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Renovering bromsok

  • Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-30 20:02 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7193
    daem
    Deltagare

    Håller på att renovera min bromok och har fått tag på de flesta delarna men har problem med att hitta nya kolvar som jag kan trycka i.
    Någon som vet vad man kan få tag på nya el bättre begagnade?

    Och till nästa fråga, vad ska man använda för fett när man fettar in grejjerna?

    #54910
    Morten S.
    Moderator

    Her får du kjøpt stål eller rustfritt.

    http://www.bjorknassaabdelar.n.nu/nyadelar/bromsdelar/bromsslang

    Jeg pleier alltid å montere rustfrie stempler/kolvar når jeg renoverer okene.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #59716

    250 pengar för en rostfri kolv till oket låter som en god affär inför vintern när oken kärvar envist.

    Donatorbilen hade stått still i tio år så det är inte konstigt att det strular. Det märkliga är att kolvarna verkar glida lätt och fint, men lika förbannat kärvar de fast en smula stup i kvarten. Det märks knappt när man rullar till stopp men efter en stunds landsvägskörning blir det lite varmt. Ändå går oken att ”återställa” genom att bända lite lätt med en skruvmejsel mellan cylindern och själva oket. Frustrerande!

    Kan det vara den ökända ”anussjukan” som slagit till i bromsslangarna? Om slangarna svällt så de kniper tätt inuti brukar det ju vara ganska trögt att trycka tillbaka bromskolvarna med handkraft men på mina ok går det förvånansvärt lätt. Kan det vara så att kolvtätningarna med åren förlorar sin elasticitet så att de inte längre drar tillbaka kolven det där sista lilla? Eller kan det vara rostavlagringar i tätningarnas spår som minskar flexet? För kolvarna är relativt släta och löper som sagt ganska lätt.

    Mekartips mottages tacksamt då jag aldrig bytt kolvar och tätningar förut. Att få ur de gamla kolvarna antar jag lättast fixas en sida i taget med bromspedalen. Är det lika smidigt att trycka i de nya i ett skruvstycke? Är tätningarna lätta att byta eller behövs välsvarvade pressverktyg?

    #59719
    stefan
    Deltagare

    det som gör att de fastnar är oftast rost mellan hydraultätningen och avstrykaren i själva oket. Sen rostar såklart kolven också……….
    Är dessa skapliga så räcker det nog med en repsats och sen putsa rent i loppet. Smörjer gör du med bromsfett, absolut inte vanligt fett.
    Det enda trixiga i monteringen är plåtringen som håller ner avstrykaren, den lär man väl ha ett pressdorn till, annars är det lätt att den kantrar. Går allting som det ska så kan du trycka in kolven för hand, ska inte behövas nåt skruvstycke direkt.

    #59737

    Fint! Kan kraften i ett skruvstycke räcka för att pressa i plåtringen till avstrykaren? Hur bör pressdornet se ut? -En enkel rörstump med rätt diameter?

    #59738

    Förvirring kring luftnipplarna! Är det 3/8″ för bakbromsen och 1/4″ framtill?

    När jag köpte från Meca denna sommar fick jag nipplar med längre skaft men kortare gänga. De sticker ut mer men passar i övrigt. Detta utförande borde vara mer känsligt för smuts och rost än de gamla knubbiga nipplarna jag fick lov att kasta bort. Inte fick jag med någon gummihätta heller.

    #62080

    Var hittar jag kolvar snabbt? Någon inte allt för långt från Vallentuna (Täby, Stockholm, Upplands Väsby, Uppsala Norrtälje) som har kolvar till salu?
    Nu gäller det att på helst några få dagar få ihop bromssystemet! Renoveringssats med tätningar, luftnipplar, bromsbelägg m.m. tycks inte bli något större problem. Har jag fått rätt info ska luftnipplarna vara 3/8″. Är rostfritt stål i kolvarna en garanti för många trubbelfria år eller dröjer det länge nog att märka det dumsnåla i att satsa på vanliga stål/krom?

    Efter en lugn vinter med bromsar som fixat sig själva med gnuggmetoden är det nu skarpt läge. I fredags eftermiddag genom Stockholm med en mysko misstanke och efter en skitläskig lördagsmorgon konstaterade jag att bromsvätskan lämnat den ena kretsen. Jag antar att bromskolvens grova yta ihop med slippastan av rost med tiden gnagt sig genom tätningarna. Har haft ett svagt klonkande ljud med dito känsla i pedalen sista veckorna men nu har åtminstone det fixat sig…

    #174236

    Monterade nyss den ena av mina hemrenoverade bromsok. Det går förbannat trögt! Ungefär lika illa som när jag slängde dit ok från reservdelsbilen som stått utomhus i tio år. Går över huvud taget inte att åka med. Hade verkligen behövt bilen i morgon och nu hinner inga nya delar komma i tid…

    Fick loss kolvarna från oken/hjulcylindrarna efter att ha låtit dem baka i glöden på vedpannan någon timme. Skrapade rent, putsade med smärgelduk och tvättade. Nya kolvarna passade perfekt, -tills jag satte i tätningarna vill säga… Det var inte lätt att få i tätningarna eftersom de verkade vara flera millimeter för långa. Efter mycket bökande med silikonolja naglar och mjuk plastpinne såg ringarna ut att sitta nästan perfekt i spåren. (yttertätning med plåtring var däremot lätt att få på plats genom att lägga den på en plan plåt med cylindern ovanpå och knacka försiktigt på baksidan med hammare) Någon har skrivit någonstans att man ska kunna trycka i kolvarna för hand men det gick då rakt inte i mitt fall. Det blev skruvstycket och det gick trögt! Kolvarna har en fasad kant som borde skona tätningen men så trögt som det gick undrar jag om det gick snett. Sista biten gick kolvarna dock lite lättare och det skymtar åtminstone inget av en sönderskuren tätning genom hålet för bromsslangarna. Värt att provmontera tänkte jag…

    Vad gick snett? Kan det finnas olika varianter på hjulcylindrar där tätningsspåret har olika diameter? Tätningarna jag köpte har ett ganska kvadratiskt tvärsnitt förutom insidan mot kolven där det är två tätande kanter, Där tätringarna ligger mot cylindrarna i ytterkant är dessa liksom lite räfflade, alltså i det svarvade spårets ytterkant. Spåren blev ordentligt rengjorda innan jag monterade tätningarna.

    #174249
    stefan
    Deltagare

    ja då har du ju som jag skrev i mailet monterat tätningarna på fel ställe. A och O när man håller på med bromsar är att studera de gamla tätningarna noga så man vet vad som ska sitta vart.
    Den homogena tätningen är till kolvtätningen och den med två rillor innåt är avstrykaren som sitter under plåtringen.

    #174257

    GHAAAA! :bh

    Det förklarar varför det blev en lätt frigång mellan kolvarna och det jag trodde var avstrykarringarna…
    Känns oerhört dumt att missa så katastrofalt så jag försöker rädda självkänslan genom att skylla på att
    hydraultätningarna hamnat inuti plåtringarna i båda reservdelspåsarna och att cylindrarna på bilen var vilseledande
    genom att den ena avstrykaren helt saknades och den andra var nednött till rektangulärt tvärsnitt.
    De gamla hydraultätningarna fick jag aldrig chansen att undersöka eftersom jag ”bakade” cylindrarna en timme i vedpannan
    innan jag lyckade få ur de gamla grovrostiga kolvarna. Än mer förledd blev jag av att de egentliga hydraultätningarna
    faktiskt glappade på kolvarna, men naturligtvis hade saken blivit annorlunda på plats i cylinderspåren.
    Jag borde kollat verkstadshandbokens sprängskisser…

    Jag har kört tolv mil idag med felmonterade tätningar på ena sidan (andra sidan orenoverad) och till min förvåning
    släppte det mesta av anliggningen ganska snart. Det var väldigt nära att jag slösade bort tid och torra skor i
    gårdsgeggan med att byta även på andra sidan så stort tack för svar i rättan tid! Nu rusar jag till webbshoppen
    igen och beställer nya tätningar! Dyrare misstag har man ju gjort här i livet.

    #174269
    ingvar k
    Deltagare

    Inget fel med klubbens webshop men snabbaste leveransen får du från Stefan

    #174277

    Stefan är snabb ja, det var honom jag handlade av och det var han som gav monteringsråden som borde fått mig att ana ugglor i mossen om jag inte hade låtit mig missledas av ovan nämnda olyckliga omständigheter… :bh

    #75902

    Det var en saabla skillnad att trycka i kolvarna med rätt tätning på rätt plats! Den yttre dammtätningen med dubbelläpp knackade jag enkelt på plats med tätningen i sin plåtring på en plan skiva, cylindern ovanpå och några lätta slag med hammare på baksidan av cylindern. Den släta hydraultätningen var ännu lättare att peta i sitt spår. Med massor av bromsfett (något ricinoljebaserat av lukten att döma) gled sedan kolven på plats som utlovat med endast ett bestämt tryck av handflatan på cylinderns baksida.

    Min bil har finfina bromsar nu, och det med kolvar och tätningar till ett pris under femhundringen! :race

    Med facit i hand känns det så oerhört dumsnålt att under många år med gamla skothögar av skiftande fabrikat ha kämpat förtvivlat med kärvande bromsok. Alla gånger jag stannat längs vägarna med hammare och mejsel, alla gånger jag med 5-56 oljespray, skruvtving, domkraft, fälgkors och handslägga ha försökt motionera oken till fungerande skick… Besök på bilskrotar för att få lika usla bromsok som de jag hade… Visst kan det fixa sig efter ett tags stökande, men att göra rätt från början och faktiskt renovera skiten ger betydligt bättre lön för mödan.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng