Renovering og trimming av -65 långnos

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering og trimming av -65 långnos

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-06 19:54 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6069
    baard
    Deltagare

    Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd om renovering av -65 långnos motor. Jeg har en -65 96 som idag har Gr.I trimmet ”66 trippel motor”. Jeg har tatt vare på den originale motoren. Nå tenkte jeg at jeg skulle renovere denne, og sette den tilbake i bilen.

    Jeg har renovert og trimmet mange Saab TT motorer, men jeg har aldri renovert og trimmet enforgasser långnos. -65 motoren er jo etter manges syn en litt ”kvasi motor”. De fleste vil heller smekke inn en trippelforgasser motor hvis de først skal trimme. Jeg hadde håpet at hvis noen leste det jeg skrev, ville jeg kanskje få noen gode råd og tips :h
    Slik jeg ser det, blir det vel å blande erfaringene fra 750/850 kortnos, med erfaringene fra långnos ”trippel”.

    Når en ser på spesifikasjonene på långnos en- og trippelforgasser, er det ikke mye som skiller: Borrring, porttider, vevaxel og kolvar er likt. Det som er forskjellig er topplock, tänfordeler og forgasser. Effektmessig skiller det ikke mer en 2 hk mellom motorene. Hvor mye av dette som kommer av høyere komp, eller flere forgassere i trippelmotoren vet jeg ikke.

    Mål for renoveringen og trimmingen: Frisk og lettkjørt motor som ser original (utrimmet) ut. 😛

    Planen er å bearbeide avgas og innsug tilsvarende MC850. Jeg tenkte å la spoleprotene være uendret, men anvende en GT vevaxel for å få mer fart på spolegassene.
    Så vil jeg bruke en 2 mm planet 66 topplock, og nye sport kolvar som tåler litt mer knacking. Hva gjedler tänfordeler, er jeg litt usikker ❓ Skal jeg anvende 66 tänfordeler uten vacum, eller skal jeg forsøke å lete opp en sport tändfordeler ???

    Hva vil denne motoren havne opp med av effekt ?? Ca 50 hk ?? Hvis noen har noen gode råd, tas dette mot med tack.

    Her er noen bilder….

    #42930
    baard
    Deltagare

    Her er noen bilder av bilen med nåværende motor.

    #42984
    kaph
    Deltagare

    Kul projekt, jag ser gärna lite detaljbilder av hur du portat osv. I värsta fall kanske det leder till att jag vågar mig på något liknande själv 😀

    Kör hårt!

    #43108

    Hej

    Håller också på att fixa till en 65:a motor med lättare trim för körbarhetens skull. Ska sitta i min kortnos 60:a. Jag bygger motorn enligt instruktioner från en som varit med sen 60-talet. Ambitionen är att att få en körbar motor i vardagsbruk men som ändå är ”rolig”. Motorkaraktären blir rallyaktig.

    – filat block 65:a grupp 1,5
    – 66:a topp
    – låst fördelare
    – enkelförgasare, ev. 42 mm spjäll
    – racinglagrad orginalvev och orginalkolvar
    – XP-kona alternativt RAC-ljuddämpare
    – 4 vxl orginallåda
    – inget lättat svänghjul

    Ska bli rolit att följa denna tråd och kanske ta del av fler som håller på med milt trimmade motorer.

    /mikael

    #43127
    benny
    Deltagare

    @mikael vallentuna wrote:

    med lättare trim för körbarhetens skull.

    – låst fördelare

    Men detta rimmar ju illa med låst fördelare,
    ja moddade min org 66 fördelare så den bara fäller ut första steget, men har vacumet kvar.
    Fungerar ypperligt, får lite lugnare tomgång med lägre tändning vs stummad på 20gr.

    Kolla så fördelare inte är glappig.
    Tändningen är viktig, tänk på att fördelaren snurrar dubbla farten vs 4takt.
    Så gärna brytarlöst.

    #43149
    gt750
    Deltagare

    @mikael vallentuna wrote:

    Hej

    Håller också på att fixa till en 65:a motor med lättare trim för körbarhetens skull. Ska sitta i min kortnos 60:a. Jag bygger motorn enligt instruktioner från en som varit med sen 60-talet. Ambitionen är att att få en körbar motor i vardagsbruk men som ändå är ”rolig”. Motorkaraktären blir rallyaktig.

    – filat block 65:a grupp 1,5
    – 66:a topp
    – låst fördelare
    – enkelförgasare, ev. 42 mm spjäll
    – racinglagrad orginalvev och orginalkolvar
    – XP-kona alternativt RAC-ljuddämpare – 4 vxl orginallåda
    – inget lättat svänghjul

    Ska bli rolit att följa denna tråd och kanske ta del av fler som håller på med milt trimmade motorer.

    /mikael

    Jeg har hørt om RAC-fälgar men RAC-ljuddämpare det har jeg ikke hørt om – hva er det??

    Mvh
    Hans Fredrik

    #43161
    baard
    Deltagare

    Jeg modifiserer også tenningen med jeg gjør det på en annen måte:

    -Jeg tar bort vacumdosen, og svetsar stiftplaten i tändfordeleren, men beholder vektene.
    -Så bytter jeg om de 2 festeklakkene til fordelerlokket. På den måten dreies fordelerlokket 180 grader, men tändpunktene inne i fordelerlokket flytter seg frem noen millimeter og treffer det höge steget isteden for det lave. (Tändordeleren tänder på den måten på det höge steget hele tiden/ innfasingen på rotoren).
    -Så anvender jeg högeffekts tändspole.

    Denne ombyggningen sikrer större gnistbildning under tänning, og fortändningen blir ikke högere en ca 20 grader hvis man tar grunninnstilling på 8-10 grader. (Ds som tändfordeleren til sport)

    Det er Jan Gjestrum Larsen i Norge som har lært meg dette. Han har trimmet TT i mange tiår. Han har endel andre håndgrep som jeg også anvender, og som har vist seg å være veldig effektive….

    For øvrig så tar jeg en Gr.I filing på motorblocken, men jeg tar den ikke ut maximalt. Jeg ”stopper” med de samme porthøydene som kornos sporten.
    Dette sammen med et 2 mm hövlet 66 topplock som gir omtrent samme komp som et sport, skulle da ”i teorien” gi omtrent samme effektkurve som sporten. Trippelforgasser arrangementet gir jo i standardutførelse bare ca 1 hk mer en enkeltforgasseren.

    Så får vi se da om min teori holder 😳

    #40432

    Hej

    Benny har rätt: troligen blir det brytarlöst i framtiden, har bara hört bra om det. Tills dess tar jag det jag har dvs låst fördelare. Det som nämns ovan låter också intressant.

    Ang. RAC-ljuddämpare vet jag inte hur den är byggd, namnet använder min ”trimmare”, som är av den gamla skolan, så troligen är det en liknade främre burk som finns i Xp-maualens trimmanvisningar BilTrim samt finns på Tommi´s Saab Site. Konanas avstånd till motorn är avgörande och ska inte underskattas. Kanske en av de viktigaste funktionerna för att få en motor att funka optimalt och som man kanske behöver prova ut mest.
    Kanske någon annan har förklaring på RAC-ljuddämparen?

    /mikael

    #43174
    kallkan
    Deltagare

    Kan inte låta bli Benny, du vet att det går köra med låst fördelare,du har ju
    bevis på detta eller hur,var det trehundradelar och 100KG tyngre.
    Så nu är det du som ser min bak.

    #43177

    Några bilder på mitt nyfilade 65:a block. Filad för körbarhet, vad jag förstått i det närmsta grupp 2-filning utan upptagna överströmmar.

    Min kompis körde rally med i mitten på 80-talet med denna filning och enligt honom var den mkt körbar. När motorn sedan filades på överströmmarna fick han ut mer effekt men körbarheten på låga varv och med lite gas blev klart sämre.

    /mikael

    #40488
    baard
    Deltagare

    Bestyckning av forgassere(e)..

    Jeg får ikke ferdig -65 motoren før til høsten. Jeg tenkte jeg skulle skaffe meg de siste delene jeg trengte på marknaden i Norrköping i september.

    Enn så lenge skal jeg kose meg med ”66 motoren”. Jeg har plukket bort den åpne luftfilter boxen og montert den originale lukkede boxen med forvarmingen. Jeg har gjort dette fordi jeg synes det åpne bråker ”for mye” .

    Trippelforgasseren har idag flg. bestyckning av hovudmunnstyckene (Cyl 1-2-3): 160-170-160. Det er anvendt originale munnstycke hållare med 0,9 mm hål. Jeg antar jeg må bestycke ned hovudmunnstyckene nå som det blir mer motstånd i innsuget. Er det noen som har erfaring med dette, og hur mucke jeg må bestycke ned. Det kunne vært bra å vite. Jeg antar jeg som vanlig må ta nedbestyckningen stykkevis inntil motoren ikke ”4 takter” lenger.

    Et annet ”bestycknings spørsmål”. Den samme 66 motoren kan være svært ”sur” å starte når den er lunken (ikke helt varmt). Hva må jeg gjøre for å bli kvitt dette ? Skal jeg senke flottör nivået litt, f.eks 0,5-1 mm ?

    #43251
    baard
    Deltagare

    Idag har jeg puslet litt med luftfilterboxen. Selv om motoren skal trimmes, er planen at den skal se mest mulig original og ”utrimmet” ut.
    Men, skal den klare å mate inn mer ”suppe”, må luftfilterboxen bearbeides så forgasseren klarer å suge inn mer luft, slik at den ikke ”choker ned” motoren.

    Jeg har skåret et 5 cm stort hull i bakkant av luftfilterboxen, og tettet med sort skumm mellom luftfilteret og holet, slik at holet ikke synes så lett.
    Mulig skummen vil dempe litt lyd også ??

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng