Rev fram min ena äkta Fabriksmotor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rev fram min ena äkta Fabriksmotor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rev fram min ena äkta Fabriksmotor

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 8, 2012 at 16:04 #39361

      Kanontråd!

      Eftersom jag är ny på forumet vet jag inte om detta varit uppe på det gamla forumet:
      vilken filosofi hade de olika trimmarna när dom byggde motorerna och vem var dom? Det måste finnas lika många teorier som trimmare.

      – trimma för rally eller bana
      – portning för optimalt mellanvrid eller toppvarv
      – trippelförgasare kontra enkelförgasare
      – främre kona och bestyckning
      – val av växellåda beroende på motor
      – sportfördelarens fördelar kontra orginal med mera

      Hoppas tråden kan fortsätta och mer kunskap och framförallt mer erfarnheter lyfts fram från det “äldre” gänget som var med på 60-80 talet.

      /mikael

        februari 8, 2012 at 20:54 #39370

        @Rally wrote:

        Hubbe

        Fortfarande nyfiken p hur du vet att det inte var Ström som hade filat denna motor?

        /Fredrik

        Fredrik:

        Det är enkelt besvarat, det kan jag se, när jag titta på spolkanalernas ingang.

        Hubbe

          februari 8, 2012 at 21:16 #39372

          Bra då borde det varit Rolf Eberfors som har filat denna motor.

          Har du visat Ström bilderna Hubbe??

          /Fredrik

            februari 10, 2012 at 19:33 #39455

            Fredrik:

            Jag har inte visat B.-E. Ström bildarna, han använda ingen dator. Men vi har diskuterat dina bilder.

            Hubbe

              februari 14, 2012 at 18:43 #39571

              Hej
              Det finns faktiskt ytterliggare en möjlighet, dvs att detta var en sk “Göteborgs filad motor”. Vid denna tiden hade man på tävlingasavdelningen gjort filmallar för en grundfilning som gav en motor i 80 Hkr klassen, vilket ansågs som en lämpligt effekttuttag för att sälja till kund. Dvs en motor där man inte hade tagit ut “det allra sista” och som kunde rulla utan genomgång efter varje tävling, vilket ju var rutin på fabrikens egna moter. Tävlingsavdelningen beställde alltså sk grundfilade motorer från motorfabriken, för att spara arbete. Vissa motorer såldes och vissa jobbade man själv vídare med.

              Hälsningar Ulf

            Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.