Rev fram min ena äkta Fabriksmotor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rev fram min ena äkta Fabriksmotor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rev fram min ena äkta Fabriksmotor
- Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-14 18:43 av ulf g andersson.
-
FörfattareInlägg
-
februari 8, 2012 at 16:04 #39361
Kanontråd!
Eftersom jag är ny på forumet vet jag inte om detta varit uppe på det gamla forumet:
vilken filosofi hade de olika trimmarna när dom byggde motorerna och vem var dom? Det måste finnas lika många teorier som trimmare.– trimma för rally eller bana
– portning för optimalt mellanvrid eller toppvarv
– trippelförgasare kontra enkelförgasare
– främre kona och bestyckning
– val av växellåda beroende på motor
– sportfördelarens fördelar kontra orginal med meraHoppas tråden kan fortsätta och mer kunskap och framförallt mer erfarnheter lyfts fram från det “äldre” gänget som var med på 60-80 talet.
/mikael
februari 14, 2012 at 18:43 #39571Hej
Det finns faktiskt ytterliggare en möjlighet, dvs att detta var en sk “Göteborgs filad motor”. Vid denna tiden hade man på tävlingasavdelningen gjort filmallar för en grundfilning som gav en motor i 80 Hkr klassen, vilket ansågs som en lämpligt effekttuttag för att sälja till kund. Dvs en motor där man inte hade tagit ut “det allra sista” och som kunde rulla utan genomgång efter varje tävling, vilket ju var rutin på fabrikens egna moter. Tävlingsavdelningen beställde alltså sk grundfilade motorer från motorfabriken, för att spara arbete. Vissa motorer såldes och vissa jobbade man själv vídare med.Hälsningar Ulf
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.