Rev fram min ena äkta Fabriksmotor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Rev fram min ena äkta Fabriksmotor

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-14 18:43 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4235
    rally
    Deltagare

    Någon som är sugen på att se??? Motorn köptes ny ifrån Tävlingsavdelningen 1965 utav John-David Hillman.

    Efter ett haveri 1967 eller 68 så fodrades en cylinder utav tävlings avdelningen. Då upp graderades även motorn till det värsta som gick att få.

    Resultaten lät inte vänta på sig utan en andraplats på kanonloppet blev topp resultatet.

    Oja. Jag äger även bilen sedan många år! Jag är 2:a ägaren efter John-David som sålde bilen på sent 90-tal till en kompis till mig.

    Lägger ut lite bilder ikväll…….

    /Fredrik

    #39196
    kmb
    Deltagare

    klart man är sugen på att se sån´t

    Karl Björling

    #39200
    benny
    Deltagare

    När skall det bli kväller…

    Intressant för mig som inte va född på 60talet, att man fortfarande tog hand om tt motorer på tävlingsavdelningen.
    Hur länge utvecklades trimningen av tt?

    #39201
    rally
    Deltagare

    Jag vetom en kille som köpte en Kortnos sportmotor komplett med Lancia förgasare så sent som 1971 ifrån tävlingsavdelningen.

    Troligtvis så slutade de utveckla runt 1966-67 då V4.an hade kommit och behövde utvecklas

    Men hur länge de sålde motorer & delar det vete tusan.

    /Fredrik

    #39232
    rally
    Deltagare

    Som ni ser så är den mycket lik Kälkans motor på insugs sidan

    Välfilad på överströmmarna

    Motorn användes tillsammans med 3St std 40BI förgasare som är ordentligt modifierade. Bland annat så användes Saab 92 flottörer samt att dessa förgasare toppmatades.

    #39233
    truls herland
    Deltagare

    Ser ut att inloppen är sänkta till 90 mm, samt att portningen är 44/54/100

    stämmer det?

    #39235
    Dicst
    Deltagare

    Men det här kan ju inte vara den motorn du snackade med mig om, va? För den hade ju helt sjuka porttider och spolportar som stod rätt upp!

    #39249
    rally
    Deltagare

    Inte så dåligt gissat men inte riktigt rätt. Måste mäta igen så jag inte säger fel.

    Nja jag har värre grejer liggandes också. Här var ju bara tal om fabriksmotorn.

    /Fredrik

    #39266
    hubbe
    Deltagare

    Som jag kan se, är det inte en motor B.-E. Ström har filat.

    Hubbe

    #39268
    rally
    Deltagare

    Bra att du nämner det Hubbe. Vilka var det egentligen som filade på Saabs tävlingsavdelning??

    Evert? Björn som Ulf nämner i en annan tråd eller det kanske även finns fler filare.

    Denna motor är köpt på Tävlingsavdelningen till 1965års säsong och köparen John-David var en Saab anställd i Stockholm som tävlade mycket flitigt fram till 1970-71
    Som jag skrev tidigare så uppdaterades även motorn på tävlingsavdelning efter ett haveri. Enligt John-David till det absolut värsta man kunde få för pengar vid denna tid.

    Nu väntar vi med spänning på att Kälkan vissar insidan på sin motor & kanske även att Kim gör samma sak.

    /Fredrik

    #39274
    truls herland
    Deltagare

    Kollade du portningen Fredrik?

    vore kul om man kunne jämföra portningen på dessa motorer som omtalas

    #39294
    hubbe
    Deltagare

    Fredrik:

    Pratat just med B.E. Ström och frågade vem som filade tvåtaktsmotorer på tävlingsavdelningen. Han sa, att det bara var han och Rolf Eberfors som filade langnosmotorer. Han undra, att det finns fler motorer och bilar på marknaden än tävlingsavdelningen producerades. Han sa dessutom, att Evert Carlsson inte jobbade på tävlingsavd. Björn Wahlgren jobbade i början av 60-talet max 1-2 år på tävlingsavd. och började eget företag ungefär 1962. Han sa dessutom, att han visste att bägge var bra trimmare.

    Hubbe

    #39295
    kallkan
    Deltagare

    Tyvär så äger jag inte denna motor längre den ägs av SAAB Museumet hoppas den är kvar
    där, den in gick i samma köp när SAAB köpte 93an av mig.

    #39318
    rally
    Deltagare

    Hubbe

    Bilen var inte byggd på tävlingsavdelning. Bara motorn. Förgasar arrangemanget var hemma slöjd.

    Fortfarande nyfiken p hur du vet att det inte var Ström som hade filat denna motor?

    Truls
    Avgas ligger på 40mm överströmmarna på 53 Insug på 100. Blocket är planat C:a 3,5mm

    Man kanske borde plocka ihop den och se om den är något vass???

    Anders

    Provade du din motor någon gång??

    /Fredrik

    #39327
    kallkan
    Deltagare

    Ja jag körde med denna motor i Sporten på SAABs testbana 94 den var mycket svårkörd
    hände inget under 4500 varv, till saken var att det fanns en spciallåda till denna motor
    med en väldigt låg etta.men kom inte till skott att jag hämtade lådan nu har det gått över 20 år.
    Han som ägde motor och växellådan köpte en av SAAbs banbilar 1968,skotade bilen slutet på sextitalet behöll motor och lådan, jag köpte motorn 1993 men som sagt hämtade aldrig lådan,
    som man säger jag gör det imorgon. :ID

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.