Fotbromslampan

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Fotbromslampan

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2017-07-17 18:50 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432811
    flockdjuret
    Deltagare

    Handbromsen orubblig! Efter lite motionerade tar den men spelet är väldigt kort
    Har smort länkarmarna bak men får inte loss justeringsmuttrarna vid spaken 😮

    Vid koll av bromsbackarna läckte det av nån anledning ur en skvätt bromsvätska ur ena bromscylindern bak (inte alls mycket)
    Sen dess lyser fotbromslampan vid hastighetsmätaren
    Vätskenivån är ok men behövs det luftning eller justering efter en sån händelse?

    😮

    • Detta ämne redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    #432831

    Hej
    När du fick läckaget så trampade du förmodligen på bromspedalen så att kolven i bromscylindern gick för långt och det medförde att du aktiverade bromsslitage varnaren för att släcka lampan är det bara att skjuta tillbaka ”armen” som aktiverar microswitchen som sitter nere vid broms pedalen så släcks lampan

    #432832
    Janne Hagnell
    Moderator

    Exakt! Varningslampan har inget att göra med moderna lampor som varnar för låg bromsvätskenivå utan talar bara om att pedalen vid något tillfälle gått i botten utan att någon återställt den. Måste mao återställas efter varje bromsluftning.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #432843
    flockdjuret
    Deltagare

    Ahaa, ja det stämmer ju såklart!!
    Bra! Tack för hjälpen

    Är det nån av er som har monterat hjulcylindrar från en 95:a på en 96:a?
    Lite kraftigare med bättre verkan

    Grymt praktiskt att bara kunna komma in o få rutinerade svar härinne ju 😃😃
    Tack så mycket!!

    #432863
    gv8
    Deltagare

    Du får betydligt bättre total bromsverkan men även en tendens till bakhjulslåsning vilket rallyåkarna använder i positiv mening för att få sladd på bilen.
    Det var standard på rally-V4-orna förr. Tekniken med vänsterbromsning kräver 95-cylindrar bak samt lite högre motoreffekt.
    Jag har 95-cylindrar bak på min nuvarande 96’a och det känns verkligen att man har bra klipp i bromsarna.

    #432864
    flockdjuret
    Deltagare

    Okej ja jag har ett par liggande så tänkte testa o se skillnaden
    Man får väl känna in hurpass det nyper därbak, Saaben går inte på vintrarna iaf!

    Ska kika på bromssköldarna! Verkar som man måste modifiera litegrann

    Tack för infot 🙂

    #432876
    gv8
    Deltagare

    95-cyl. passar utan modifikation.

    #432919
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Man måste borra ett litet hål i bromsskjölden till styrningen av bromscyl.

    /B

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng