"Ronal"-fälgar

Forum / Övrigt / Off Topic / "Ronal"-fälgar

Forum / Övrigt / Off Topic / "Ronal"-fälgar

  • Författare
    Inlägg
    • januari 6, 2004 at 21:00 #10099

      Den engelska firman Highgate Saabpart nytillverkar fälgar liknande Ronalfälgen. Har funderat på en uppsättning av dessa då det är svårt att få tag på “riktiga” Ronalfälgar. Finns det någon på forumet som har erfarenhet av dessa fälgar?

        januari 6, 2004 at 21:09 #72323

        Är inte detta 5.5″ fälgar? Borde bli trångt under skärmarna. Speciellt bak på en Sonett III. Jag skulle satsa på att fixa till ett par original Ronal-fälgar om jag skulle köpa fälgar i alla fall.

          januari 6, 2004 at 21:24 #72324

          Mats har helt rätt, med SAAB:s Ronal fälg och ett 155-15 däck är det redan hårfint med plats bak på en III:a. Jag monterade först 165-15 med fick köpa nya däck omg, samt att jag även fick byta till nya stötdämpare bak, ville gå igenom i högre fart där det var ojämt.

            januari 6, 2004 at 21:27 #72325

            Var det inte standard på dom senare III:orna med 165/15 däck?

            Är det styckpris som gäller på sidan eller är det pris för 4 fälgar? Nån som vet?

              januari 6, 2004 at 21:35 #72326

              Styckpris.

                januari 6, 2004 at 21:37 #72327

                Skulle 145 pund (plus moms) vara priset för fyra så skulle de ju vara osedvanligt billiga så det faller under otänkbart……..

                  januari 6, 2004 at 21:42 #72328

                  För dom pengarna är det väl inga problem att köpa 2 eller 3 uppsättningar Ronal…

                    januari 7, 2004 at 17:46 #72329

                    Det stämmer att man under en kortare period på 73:or försökte originalmontera 165:or på 4,5″-fälgar. Då det dock uppstod problem, främst i vänster bakre hjulhus, så återgick man till 155:or. Tittar man på Lasse Lönndahls 74:a, som är svensksåld, så är den typad med 155:or. Om man mäter avståndet från bakre skärmkant in till hjulhuset så kommer man att finna att det på vänster sida är kortare än på höger sida. Ofta 10mm eller mer. I alla fall på 73:or och 74:or vilka jag har arbetat mycket med. Vad jag har kommit fram till är att orsaken ligger i karossen. Det fanns ju ett antal formar och jag vet inte om det kan härledas till någon speciell eller om det gäller samtliga.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.