Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Rostfri 99 från 1971
- Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-18 08:36 av .
- FörfattareInlägg
- 19 januari, 2012 kl. 20:26 #5512
martino
DeltagareHej.
Har sprungit på en Saab 99 från 1971 1,7 med frihjulBilen är helt rostfri och med sina kromade stöt fångare charmade den mig. till saken hör att det är min första Saab. So far, har jag renoverat kylare, startmotor och kopplingscylindrar. Nu går hon bra förutom läckage i vatten pumpen men delarna är inköpta och pumpen ska repas i helgen.
Har lite frågor:
Vilken olja rekomenderar ni till motor/låda?
Var köper man en ventikåpstätning?
Var köper man en Oljetrycks givare ( då jag råkade bryta i el-stiftet på min som blev lite löst men verkar funka?)
Behöver spolarmunstycke till huven?
Vad gör man åt stolstyget då det är sönder nött. Finns det att köpa? Byta stolar?
Tycker den är lite skramlig i rattstången. Känns som det är glapp upp och ner (axiellt). Vad att göra?Jag skulle bli väldigt glad om någon har nå roliga nostalgi fälgar i alu med lite bredd på och en sportratt av 60-70 tals utseende och inte för liten i diameter. Naturligtvis är jag nyfiken på tidstypiska racing/sport tillbehör.
Mvh Martin
24 januari, 2012 kl. 11:55 #38336Andreas Hermansson
DeltagareKul att vi blir fler som har 99:a har på forumet! :AP Har själv en drös nämligen och eftersom att du inte fått några tips har än så gör jag ett försök. Vätskor och oljor finns ”specat” instuktionsbok och verkstadshandbok. Annars funkar vanlig mineralolja typ 10w40 bra till motorn med tanke på utveklingen hos oljor genom åren. Växellådan mår bra av SAE 75 olja av kända fabrikat.
Jag tror att klubben har både oljetryckskontakt och ventilkåpepackning. Annars får du pröva med köpesannons har på forumet.Inredningar är ett sorgekapitel vad gäller nya tyger (beg är helt omöjligt verkar det som) men testa top´n trim i Hälsingborg dom verkar ha ett stort utbud.
Tidstypiska racing/sport tillbehör till tidiga 99 är svårt att hitta man får använda fantasin för det finns mycket mer som är tidstypiskt dom modellerna med gummistötfångare.Lycka till och lägg gärna upp en ”projekttråd” vi är alltid nyfikna på varandras projekt!
mvh
Andreas7 februari, 2012 kl. 02:29 #39252martino
DeltagareHej Andreas
Tack för ditt svar, det värmde. Känns lite tyst här på forumet?
Hon har varit lite motsträvig. Den nyrenoverade startmotorn. Tål inte kyla. Den vill kärva. Solinoiden slår i som den ska men den vill inte gå runt. Har varit med om detta fenomen tidigare. Ska lämna in den till renoveringsfirman så att de får justera till det. Nu när bilen känns gå bra och jag vill satsa på den. Fortsätter jag med renovering av generatorn. Man har ju lärt sig genom åren att det aldrig är kul med el fel. För det sker alltid när det är som kallast eller när man befinner sig i någon allmänt dålig situation. Generator o startmotor är ju sådant som behöver kollas upp på gamla bilar om det ska bli roligt att äga bilen..
Har du någe tips om glapp i rattstången axiellt?
Ska försöka lägga upp bilen och fortsatta framsteg. Man är ingen mästare på dator. :TY
Mvh Martin
7 februari, 2012 kl. 16:36 #39300v4ever
DeltagareJajjamän, bilder tack!!!! :CH
11 februari, 2012 kl. 15:52 #36171Andreas Hermansson
DeltagareDet där med rattstången har jag varit med om oxå men kommer inte ihåg vad det beror på, gissar att trögheten upphör med åren eller att det kanske finns någon stoppsprint som försvunnit…?
Ja det är lite trögt här på forumet ang 99 men lägger man upp ett projekt med lite bilder så blir responsen större har jag märkt…
mvh Andreas12 februari, 2012 kl. 19:54 #39511kg70
DeltagarePå min -69a har jag Ronal Silverspoke-fälgar och SSR skinnratt. Tidstypiskt och snyggt tycker jag. Slotmags finns med rätt bultmönster om den stilen tilltalar dig. Inte breda så det stör dock.
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 197214 februari, 2012 kl. 05:34 #39549Krister K
DeltagareAxiellt glapp i rattstången kan vara ”klämförbandet” som som sitter mot styrväxeln. Bara att dra åt muttern, kan vara lite trångt och bökigt dock…
14 februari, 2012 kl. 12:17 #39559. . . f
Deltagare99an är en härlig entusiastbil. Jag har haft ett antal genom åren och för närvarande njuter jag av en tidig -69a som kan beskådas i tråden projekt/min bil nu.
Den engelska motorn, särskilt med frihjulslådan är väldigt trevlig så länge man inte får problem med topplockspackningen. Den går mycket mjukare än den svenska tvålitaren, även om den är svagare. Sköter man om den så håller den bra, men det är extra viktigt att elkylfläkten startar som den ska. Den får inte koka . . .När det gäller Dina frågor:
Peja Produkter AB – http://www.veteranshop.se har mycket delar annars är det Tradera och framförallt marknader som gäller.
En original verkstadshandbok är också guld värd. Eventuellt har jag en extra som Du kan få köpa . . .Spolarmunstycket är samma som 900ans men då är det svart . . . Lite silverfärg fixar det.
Glappet i rattstången är med största sannolikhet teleskopförbandet som släppt. Bäst är att byta stången men det finns genvägar som egentligen inte skall rekommenderas av krocksäkerhetsskäl. Ett sätt är att borra ett LITET hål och sätta in ett LITET stift. Ett annat är fixera med en LITEN svetsloppa. Stången skall ju kunna skjutas ihop vid en krock så dessa genvägar är alltså inte seriösa, även om många gjorde så.
Eget ansvar och sunt förnuft gäller där . . . ❗Så till det roliga, tidsenliga tillbehör. Du har ju en -71a och alltså den ”nya” instrumentpanelen. Då finns möjlighet att sätta in originalvarvräknare från ems. Tror att jag har ett sådant intrument liggande också, dock med orange mätarnålar med det är enkelt fixat med lite vit färg och en modellpensel.
SAABs Moto-Litaratt (Sport och Rallytillbehör) är egentligen det enda som blir rätt. I min bil har jag en lite större Moto-Lita med blanka ekrar för det det passar bättre till den äldre instrumentbrädan.
När det gäller hjulen tycker jag att plåtfälgar är snyggast på min. Annars är det ”krokeker” som gäller, och då helst Minilite eller GB som är mer tidsenliga än SAABs Ronal från åttiotalet, även om det funkar . . . Ems-hjul tycker inte jag går bra ihop med de rostfria stötfångarna.
En sak att tänka på är däckstorleken. Det skall vara 155-15. Många bilar har fått 165-15 eftersom de är lättare att få tag i men då blir det avsevärt större rullomkrets och bilen känns onödigt slö med den svaga motorn. 185/65-15 har rätt rullomkrets men det blir lite tungstyrt med sportratt även om det blir bra väghållning och snyggt om man gillar breda däck.En annan sak man kan göra om man vill köra ofta är att bygga om till rullbälten. Jag gjorde det och det har jag inte ångrat. Jag använde 900 bälten (dold rulle) och en beskrivning av detta finns i en tråd på det gamla forumet http://forum.saabklubben.nu/?ubb=showflat&Number=107150
Lycka till med en trevlig bil och återkom gärna om Du har frågor.
. . . F14 februari, 2012 kl. 18:16 #39567martino
DeltagareHej och hå!
Kul med lite respons.
Jag ska genast undersöka rattsångs glappet. :geek:
Har försökt lägga upp lite bilder men det gick inget bra. Ska försöka senare.
I helgen ska jag montera startmotorn igen och den nyrenoverade generatorn. Det är så att jag arbetar i Kiruna och det blir långa dagar 12-15timmar men jag brukar dra in den på verkstan under helgerna så att den får tina upp och bli varm innan jag går av mitt arbetspass. Sen blir det någon timmes hård skruvning innan ögonlocken börjar glida igen. Därför får ni ursäkta om det blir lite luckor mellan mina inlägg.
Det var riktigt trevligt att städa ur den förra mek-passet. Jag hittade bland annat galler till framljusen, ni vet sådana där som har en vit plast list runt sig. De låg undanstoppade under reservhjulet . Hittade även ett extraljusskydd av den mjuka sorten med stoppning. Man blir nostalgisk. Min pappa drev ett litet bilplåtslageri/service verkstad under hela min uppväxt, så man blir lite rörd när man hittar gamla tillbehör.
Efter att jag har monterat gen o startm ska jag ut och glida lite med bilen, så man får känna på den. Har aldrig kört frihjuls nav förut. Efter det blir det att försöka få ordning på inredningen som är sliten.
Vad är det som skiljer de tidiga instrumentbrädorna mot 71:ans? Varvräknaren kan vara av intresse. Har du något pris på den?
Såg att du äger en Manta. Min första bil var en Opel Manta A 71:a som var krockad när jag köpte den och som jag sedan renoverade och lackade.
Det är tur att man har dessa långa resor till jobbet så man hinner dra iväg några rader. Jag ska försöka få till lite bilder.
Tack för alla tipps och råd på delar och knep och knåp.
Mvh Martin
15 februari, 2012 kl. 08:37 #39589Andreas Hermansson
DeltagareHej!
Detta är ju underbart (jag hittar oftast råttbon i mina ”bilfynd”)!
mvh
Andreas15 februari, 2012 kl. 22:10 #39602martino
DeltagareHej K-G
Förstod jag rätt att du har slotmags liggande? Vad är det för märke och vilka mått har fälgarna? Har du någon bild på dom?
Mvh Martin
15 februari, 2012 kl. 22:22 #39604. . . f
DeltagareJag skall plocka fram instrumentet och titta på det . . .
Bilder gick ju riktigt bra att lägga upp när man väl fått kläm på det :TY
1971 kom en ny instrumentpanel i 99an som sedan hängde med i stort sett oförändrad till 1987.
Här är en 99 turbo 1978. Varvräknaren sitter där Du har klocka i Din . . . I varvräknaren sitter en mindre klocka.1969 och 1970 såg den ut så här:
Så här ser instrumentkombinationen ut lös: (USA hastighetsmätare)
. . . F
16 februari, 2012 kl. 12:19 #39644kg70
Deltagare@martino wrote:
Hej K-G
Förstod jag rätt att du har slotmags liggande? Vad är det för märke och vilka mått har fälgarna? Har du någon bild på dom?
Mvh Martin
Jo, jag sprang på en uppsättning på loppis för ett tag sedan. Jag tänkte putsa upp dem och ha dem på bilen på Träffpunkt 70 😀 Vi får se hur det går. De är ganska anfrätta och poriga.
Jag tror att det är JP-fälgar (Tunaverken). Jag kan kolla upp dimensionen åt dig. Det sitter 185or på så det kan kanske vara 6,5″? Jag ska rota fram en bild också.
Mantan är förresten min första bil också. Helt nedplockad nu men en dag kanske…
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 197216 februari, 2012 kl. 17:49 #36471olahol
DeltagareHej, jag har en uppsättning minilite i renoveringsbehov liggandes om det kan vara av intresse? 3 av dom behöver bara rengöras och lackas men den 4:e behöver ekrarna spacklas på. Centrumkåpor saknas men jag har muttrar till dom (samma som muttrarna till EMS och INCA-fälgar) / Mvh Ola.
17 februari, 2012 kl. 20:46 #39709martino
DeltagareHej allihopa!
Trevlig mätare. Pris? Du ska ha ett stort tack för bilderna på panelerna. Man kanske är konstig men jag måste ta och kolla in en äldre panel i verkligheten. Gillar det enklare 60 tals utseendet.
Det ska bli trevligt att få lite mer uppgifter på dina slotmags. Jag kom ihåg att min Manta kändes som om man drog på sig ett par väl in slitna favorit jeans, när man satte sig i den bilen.
Inte så konstigt då man hann avverka ett par mil innan den avyttrades. Den fick nog lite pisk om jag mins rätt. :WHMinilight låter intressant. Berätta mer o kanske lite bilder? Är det magnesiumfälgar 🙄 ?
Dags att sova om man ska orka i morgon. Har tagit in Saaben på upptining för att den ska vara varm i morgon kväll. Tog lite bilder ska se om jag får upp dem…. :TY
Tack för all respons Kamrater…
God natt
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.