Rostig länkarmsinfästning 900i -88
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rostig länkarmsinfästning 900i -88
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-21 11:45 av
k50eskil.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
I förrgår impulsköpte jag en till 900 för 100kr för att ha som reservdelsbil till min gråa 900S. Den nya bilen är en lila 900i -88 som till en början bara gick kortare stunder på 3 cylindrar. 5 liter bensin och en ny tändkabel senare hoppade bilen snällt igån och går nu riktigt hyggligt och är fullt körbar 🙂 Då föddes förstås tanken: Kan man besiktiga denna!? Som den norrlandsbil den är så har den förvånansvärt lite rost på sig. Dock finns två undantag: vänster främre skärmkant och vänster länkarmsinfästning.Så nu undrar jag vad ni tror om denna länkarmsinfästningen:
Är det värt att försöka besikta när det ser ut så här och tror ni det går att svetsa upp det?
Här får ni en bild på hela bilen också 🙂
Mvh Eskil
Det framgår inte omedelbart av ditt cv hur svetskunnig du är; annars är det relativt enkelt att klippa till plåt och svetsa dit så det blir ”helt”
Nu kanske många åmar sig och säger att det är inte lika starkt som det borde vara, men när bilen är så gammal så är det mycket som inte är som det borde vara.
Du kanske har nån kompis som går på en svetslinje som kan hjälpa dig?
Lycka till med bilen, den kan hålla länge till!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Jag är inget proffs på att svetsa men är inte helt okunnig heller, för några år sedan fick jag min gråa bruks 900 gratis med hål i golvet och lite andra enklare småfel.
Dom hålen svetsade jag mot bättre vetande ihop med pinnsvets då det var den enda svets jag hade tillgång till och jag hade heller ingen aning om att den inte var lämplig för så tunn plåt. Okunnig som jag var så smälte jag förstås till en början bort mer golv än jag lyckades lägga dit, men jag var envis och lyckades till slut faktiskt svetsa ihop det och det gick igenom besiktningen!
Nu vet jag dock bättre, jobbade som svetsare på scanias hyttfabrik i Oskarshamn i somras och svetsade en del MIG och MAG och har dessutom tillgång till migsvets via universitetet jag går på. Så förutsättningarna är väl lite bättre denna gången 🙂 Däremot har jag ju inte någon vidare erfarenhet av seriösare rostlagning men jag ska nog endå försöka mig på att laga det 🙂
Jag har beställt hem senaste besiktningsprotokollet och tänkte att står det inget där om rosten så börjar jag med att bara rulla in på besiktningen och se vad dom säger 🙂
Sen undrar jag vilka saker som bör tas bort innan man svetsar? man bör ta bort undre länkarmen va?
Angående att det kanske inte blir lika starkt som när bilen var ny spelar nog inte så stor roll med tanke på vilken spis som sitter i den (8ventilare med makaniskt insprut ) så den kommer inte direkt bli någon räser 🙂 så länge besikntningen är nöjd så är jag nöjd 🙂
Tyvärr har jag varken råd eller tid att jobba med bilen nu (jag är fattig student) men till hösten ska jag sätta igång med den 🙂 Då ska jag uppdatera er om hur det går 🙂
Mvh Eskil@k50eskil wrote:
Jag har beställt hem senaste besiktningsprotokollet och tänkte att står det inget där om rosten så börjar jag med att bara rulla in på besiktningen och se vad dom säger 🙂
Hrmph!
Tänk på ett par saker
Bilen är svagare, vid krock eller potthål kan det bli deformationer/brott som kan göra att nått så litet som hjulvinklar ändrar sig och det äter däck
dessutom kan det bli omöjligt att laga, pga att allt vridit sig eller det att rostat sönder totalt. ju tidigare du gör något åt det desto bättre.
och sist men inte minst
Besiktningen är inte felfri… det kan vara så att dom missar saker som gör bilen trafikfarlig. det är inte effekten i motorn som dödar fjärdingsdetaljer, det är hur vägar ser ut och hur man kör.
så ha inte alltför stor tro till besiktningen, även dom är människor.
OK, jag får ta det lungt och försiktigt när kör till besiktningen då, sen kanske det är värt att laga det i alla fall, vi får se vad som hinns med i höst. Besiktigas ska den hur som helst, så jag får en lista över de allvarligaste felen som jag kan utgå ifrån sen. Naturligtvis använder jag även mina egna ögon och hittar jag något viktigt som besiktningen missat så åtgärdar jag det 🙂
Givetvis har Mattias rätt här när han säger att bilen blir svagare när den är rostig och evt taskigt lagad.
Allt är ju en avvägningsfråga; de bilarna jag har använder jag som bruksbilar, dvs att jag har inte gör genomgripande karossrenoveringar, utan jag ”underhåller” så bilen är rimligt säker och kör (förhoppningsvis!) därefter!
Men är rätt så van svetsare så jag klarar att göra bra svetsjobb på bilen utan att demontera allt annat medan jag gör det.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@joH900 wrote:
Om botten är frisk så lär du inte tappa länkarmen i första taget
Nej Tappa är la inte nån större risk för.
kommer och tänka på han som skrev köpguiden här på forumet (Dohc16) som satte sin ena bil i ett potthål(eller om det var dike) på en grusväg och hela infästningen blev sne pga att plåten var lite rostig i kanten mellan botten och hjulhuset
Om jag minns rätt, var några år sen. kommer inte ihåg om han skrotade den sen, tror det var den blåa.
ok, ska nog göra en ganska seriös lagning på den infästningen innan jag börjar använda den låter det som, men kör besiktningen innan så man inte har lagt ner en massa jobb och det sedan kanse visar sig att besiktningen hittar något obehagligt fel som inte är värt att laga. Sen ska ju bilen bara gå som andrabil och ”backup” till min gråa 900 så att jag kan mecka på den i lugn och ro när det behövs och inte är beroende av att den är körbar varje morgon när jag måste ha en bil att åka till skolan med 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.