Rostlagningsguide för og900?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rostlagningsguide för og900?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rostlagningsguide för og900?
- Detta ämne har 23 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-18 18:14 av wallero.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag skulle behöva ha lite BRA rostlagningsguider för og900/ng900! Vi vill ha med bra/tydliga bilder och text. Har skapat en
tråd i FAQ för ändåmålet, men idag finns bara lite ideer hur man kan laga i bakre hjulhus:viewtopic.php?f=27&t=76&start=0
Hjälp här uppskattas 🙂
Mvh
HenrikDet finns jo ingen regelbok till guide för rostskador som sådan.
OG 900 rostar jo lite olika här och vart liksom även i omfattning.Sedan finns det jo folk som “lappar” och annat folk som byter hela plåtsektioner.
Men jag skall gärna se om jag kan hitta mina bilder från tiden med Luvan då jag fixade de klassiska länkarmsinfästningar 🙂
Länkarmsinfästning/ar ……… 😮
Rostiga sånna har skickat många OG 900 på sin sista resa –
detta fast dom inte på långa vägar har varit slut rent mekanisk 🙁Om det är ett GDS jobb eller inte skall jag låta vara osagt.
Det beror jo “lite” på kundskaper men framför allt tålamod samt att en svets måste finnas till hands.På frågan är det sedan hur man väljer att gå tillväga med jobbet.
Vissa kanske “lappar” ihop skadan och andra som jag själv köper eko-plåt från klokkerholm –
där passformen inte är så dårlig trots allt.
Har man motor/låda i bilen ställer det lite högre krav på den som skall göra jobbet –
är bilen rensad på ditto är det en lättare operation.
(Allt detta beror jo såklart på skadans omfattning på resp bil och sida)Jag tänkte bidra med en liten “guide” på hur jag på ett ungefär gick tillväga med mina infästningar på Luvan.
(OBS att det är lite blandade bilder)Lite intro:
Så här ser ett typisk “naket” hjulhus ut på OG 900:
I den röda cirkel har vi där drivaxlarna sticker ut och i den orange finns styrinrättningen.Så här så det ut på min bil:
Inte så där jätte farligt kanske – men farligt nog när man tittar undertill:Vad är det då som gör att många OG 900 far illa och är kända för att rosta……..
Enligt undertecknad här,skulle jag personligen kalla det för en “konstruktion’s-miss” –
eller ställa frågan om “varför galvade inte saab bilarna” 😕Här:
hittar vi orsaken till eländet.Med tiden samlas all möjlig grus smuts salt etc etc –
Det finns helt enkelt inte dräneringshål så det räcker till 🙁Till detta jobb finns som tur är bra eko-plåt att få tag på i lite olika varianter beroende på skadans omfattning:
Själv valde jag för första gången att köra med denna:
Då sätter vi igång då 😛
Det som skall bort här är “golvet” i gult:
Att obseverar är balken i rödt som ligger under golvet inte är skadat i detta fall.Min personliga rek. är att ta bort denna krockbalk:
innan man påbörjar borttagningen av dårlig plåt.
Detta mest för att få bort “pinnbultarna” som är till länkarmen för bättre åkomlighet vid montering av den nya plåten –
samt att det även underlättar vid demontering av den rostiga.Väljer du att byta hela den nya eko plåten sitter det skruv här:
Då äterstår bara att demont den rostiga plåten:
Inget vackert syn,men nu ser du bättre den balken som jag nyss nämde:
När du har gjord en bedömning av skadans omfattning är det bara till och kapa bort/anpassa för den nya plåten.
Men var beredd på att du kommer hitta ytterliga rost i det nedre av det vi här kallar för “tårnet”:
I mitt fall hade jag skador på 3 sidor där den in mot torpedväggen inte är nådig 👿Så här kan det se ut under anpassning:
Här är det som sagt att tålamodet kommer på tal:
Kanske inte alla som svetsar kant/kant gör man inte det kan mycket tid säkert sparas på det.Från fabrik av är det punktad här:
det återställer man enkelt genom att göra små hål,som sedan “fylls” igen med svetsen 😉Så är det bara kvar att snygga till det hela,fogar etc etc:
En sida i taget:
OBS!!! glöm nu för allt i världen inte att mont tillbaka “pinnbultarna” till länkarmen INNAN du svetsar tillbaka krockbalken OBS!!! 🙄Så här kan det ta sig ut efteråt:
underbar guide Jasper! Själv glömde jag sätta tillbaka” pinnbultarna” till länkarmen innan jag svetsade fast krockbalken, dock enkelt misstag att åtgärda – om man kapar av biten så går under balken sitter det hålet med 1 bult så nära tornet att det inte rör sig ändå när man skruvar fast länkarmen.
Självklart är det ju som vanligt bäst att göra allt Riktigt. gjorde du inga nya egna dräneringshål? själv placerade jag några 10mm hål på lämpliga ställen.
@M.broberg wrote:
gjorde du inga nya egna dräneringshål? själv placerade jag några 10mm hål på lämpliga ställen.
Behövs inte för min del då jag 2 ggr om året damnsuger där i samband med fälgbyte/inspektion/service av bromsar.
(Luvan var inte byggd för att bli vinterbil)Men visst kan det vara en idé och göra så på en brukis som rullar alla årets 12 månader 😉
oktober 26, 2010 at 07:44 #178782Det här är bra kommer att behövas när inte vet längre hur det ska se ut 🙂
Kanon med så många bra bilder just på lif sjukan 😉Mvh Nisse
det står ju att “Har man motor/låda i bilen ställer det lite högre krav på den som skall göra jobbet –
är bilen rensad på ditto är det en lättare operation.”. jag kommer att få laga vid vänster Länkarmsinfästning och kommer att ha motorn i bilen under tiden. är inte något stort rost hål där. jag kommer inte att svetsa det gör min granne som är svetsare. varför ställs det lite högre krav på den som ska göra jobbet med motorn i än utan?Jag skrev så här
@plankan wrote:
Vissa kanske “lappar” ihop skadan och andra som jag själv köper eko-plåt från klokkerholm
Och gjorde det därför att oftast när man skall på en sådan operation som jag visar där man skär bort hela biten och ersätter den med eko-plåt
så är det ganska vanligt att man även hittar ytterligare rost i typ “tårnet” eller styrväxelinfästningen som inte synns så bra innan man påbörjar operationen.Har man då kvar motorn i bilen lär det vara ganska omöjligt och laga det samt ställa lite högre krav till den som skall göra jobbet.
Men som sagt –
vissar “lappar” för att klara besiktning ett tag till –
andra byter hela stycken i syftet att det skall hålla länge.Och i slutändan beror jo det hela på hur stor skadan är på bilen.
ett lite tips bara dom som kör og900 som jag gör också 🙂 den bilen som jag har på vinten är mycket bra skick. när det är dax att säta på sommarhjulen så tar jag alltid fram vattenslangen å spolarrent runt där drivaxel sitter så man får bort all grus ev salt som har kommit ditt
sen låter jag det att torka å sen kollar jag om det behövs underrensmassa så det inte kommer rostkolla på den här länken på min og900 som jag har haft i 11år nu 🙂
http://www.garaget.org/?car=36457&image=313822″ onclick=”window.open(this.href);return false;
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.