Rullbälten i kortnos

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Rullbälten i kortnos

  • Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-26 11:10 av .
Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68761

    Läste i en gammal tråd att det är bättre att inte ha bälten alls än att ha felaktiga/trasiga bälten. Då ska man alltså övertyga besiktningsmannen om att rullbältena bara är prydnad

    #68762
    enor
    Deltagare

    … eller så plockar man bara ur dom när det är besiktningsdags, OM det blir trubbel vilket jag betvivlar.

    Men du behöver inte ha bälten alls i en bil äldre än 1969 års modell.

    #68763
    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    Jag har pratat med Bilprovningen. Det är ju så att om det finns bälten måste de användas, de måste fungera och de måste vara korrekt monterade. Det innebär bla att fästpunkterna ska tåla en belastning på 2 ton…. De sa också att om någon där får för sej att prova finns det ju en risk att de drar sönder bilen…. Men han sa också att SAAB 96:or är väldigt starka och rejäla bilar.

    Sedan ringde jag Vägverket. Han sade ungefär samma sak men också att tillverkaren bör ha rekommendationer och monteringsanvisningar.

    Så jag mailade SAAB Automobil men har inte fått något svar därifrån. Kanske kommer det ett svar så småningom? Kanske kan Klubben ta kontakt med SAAB och fråga?

    Alltså: Det är inte alldeles säkert att man kan montera rullbälten i en kortnos alls. Även om det skulle vara mycket säkrare än fast tvåpunktbälte…. :rolleyes:

    Pelle

    #68764
    pelle s
    Deltagare

    Då har man fått ett utförligt svar från SAAB då……

    ”Tack för ditt mail.
    Jag rekomenderar dig att kontakta din närmaste verkstad för att få råd om
    vad som kan göras med din bil.”

    Pelle

    #68765

    Jo, det måste väl vara vardagssyssla för alla mekaniker att designa säkerhetssystem för 40 år gamla bilar. Man kanske skulle surra fast sig i stolen med silvertejp istället…

    #68766
    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Trevligt att detta ämne diskuteras, då det är löjligt försummat!! Vad beträffar bedömning så frånser man denna värdehöjande detalj (har själv jobbat med 1000 poängs bedömningar för utfärdande av certifikat)Jag kan berätta hur jag löst det i min 96 TT -62, ej rullbälte. Jag har låtit en sadelmakare sy upp nya bälten (vissa gör det till handikappfordon) det är ju ej godkända bälten men dom vet vad dom håller på med!!! Jag har använt V4:ns nedre fäste, original TT övre fäste och infästning mellan stolarna VW tror jag. Som justering har jag använt Volvo 142 bak, alla nya infästningar förstärkta med kraftiga 5 mm plåtbitar. Detta funkar kanon!!. I bak har jag Volvo 142 bakbälten rakt av perfekt!!! Det finns säkert andra bälten som funkar bra, bara att filosofera på skrotarna. Var rädda om familjen och er själva!! Ett barn genom framrutan är inget att rekomendera….

    MVH
    Thomas Jansson / Örbyhus

    #68767
    anonymous
    Deltagare

    Thomas! Vad säger SBP? / mvh jacob

    #68768
    anonymous
    Deltagare

    Hej igen!

    Dom har inte sagt något (kanske inte brytt sig?)
    MVH
    Thomas Jansson / Örbyhus

    #68769
    pelle s
    Deltagare

    Då har jag monterat rullbälte fram i min kortnos -61:a.

    Jag monterade det övre fästet 2/5 upp på B-stolpen ( Bild1 ). Fästpunkten jag använde kom från ett eftermonterat bälte från en -65:a och utgjordes av ett plattjärn 18x25x3mm (breddxlängdxtjocklek). Jag kompletterade med ett gängat hål för M4-skruv 5mm från övre kanten för en fästskruv. Där fästet skulle sitta borrade jag två hål, ett för bältets fästskruv, 12mm, och ett för lässkruven till fästjärnet, 4,5mm. Innanför bakre sidoklädseln borrade jag ett 20mm hål framåt i stolpen ( Bild3 ). Sedan stack jag ner en svetstråd, igenom ett av hålen där stroppen är fastskruvad, till det stora hålet innanför sidoklädseln ( Bild1 ). Tråden stack jag igenom som en ögla i det M4-hålet. Vik tråden 3-4 cm uppåt men tvinna INTE! Sedan är det bara att dra upp fästjärnet så att den stora skruven går att skruva i sitt hål. Nu ska man dra ur svetstråden och man lyckas om man inte tvinnade tråden…. Skruva i en M4 skruv som låsning till fästjärnet, dåt går det att demontera bältet vid behov ( Bild2 ). Rullen och det nedre fästet skruvas i ett hål i golvet och man bör svetsa in en förstärkningsplåt under golvet på kanske 1×1 dm och en karosseribricka mellan golv och mutter ( Bild4 ). Låset fäster man där det gamla diagonalbältet är fäst i stolsunderredet ( Bild5 ).

    Bältet hittade jag i Huzells katalog och kan köpas på flera biltillbehörsfirmor. Titta på http://www.huzells.se för återförsäljare. (jag jobbar inte där)

    Ut och meka så ni kan lasta in bar och barnstolar!

    Kram!
    Pelle

    #68770
    stellemark
    Deltagare

    … eller så plockar man bara ur dom när det är besiktningsdags, OM det blir trubbel vilket jag betvivlar.

    Men du behöver inte ha bälten alls i en bil äldre än 1969 års modell.

    Håller på att montera in 2 nya stolar (FIA godkända racestolar) i min bil och i samband med det så har jag även påbörjat montering av 4 punkts bälten.

    Då detta inträffade i samband med den vanliga besiktningen (kan varmt rekommendera Falkenbergsstationen som överhuvudtaget har en myckt trevlig attityd mot hobbybilar, verksamheten avstannade totalt när min Cuutie rullade in, första gången som besiktningen var ett nöje) så frågade jag om 4 punktare var okej. Fick en klurig min av ”min” besiktningekille som ropade på kollegan. Hans svar var blankt nej…. Jag lite förvånad frågade då om han tyckte det var mer okej att åka obältat än att ha ”farliga” 4 punkts bälten, jag körde ju uppenbarligen enligt hans åsikt mer ”lagligt” obältat (vi snackar om en 61:a där det inte fanns lagligt krav på bälten vi tillverkningen). Tystnaden var talande….. Varpå han sa.. ”jag vet fan inte” varpå hans kollega (min besiktningsman) säger att ”du har ju snabbfästen så koppla bort dem när du skall besiktiga den om 24 månader” varpå han hade ett stort leende på läpparna eftersom han insåg det absurda i samtalet.
    Kollegan i fråga sa dock att om man hade någon form av papper från SBF så var det inga problem vid besiktningen, om detta avsåg en komplett FIA besiktning vet jag ej.

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng