Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Rullbälten i kortnos
- Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-26 11:10 av .
- FörfattareInlägg
- 23 mars, 2003 kl. 17:18 #9362
olof winterfjord
DeltagareÄr det någon som testat att montera trepunkts rullbälten i en 96:a med tvåpunktsbälten? Helgerån eller ej, jag är bara halvt förtjust i tvåpunktsselen som alltid glider ner till armbågen (även om spännet av flygplansmodell är helrätt)…
Jag tänkte att man skulle kunna montera rullen under baksätesdynan och ha ett fäste på B-stolpen där kurvhandtagen sitter.
Någon som har erfarenhet? Annars får jag väl fortsätta manövrera handbromsen med knät :rolleyes:
Mvh Olof23 mars, 2003 kl. 17:44 #68747fuling
DeltagareNja, helgerån skulle jag inte klass det som utan bra att höja säkerheten.
Jag skulle ännu hellre ha rullbälten.
Jag har ett minne av att frågan har varit uppe tidigare. Och vid en bedömming av bilen vid tex en utställing bortser man från detta.
Har minne av att det var Martin(ordförande) som skrev detta.
Rätta mig om jag har fel.24 mars, 2003 kl. 08:33 #68748petter
DeltagareHej!
Hamnar Barry på en utställning bortser domarna nog säkerligen från rullbältena…
Mvh Petter
24 mars, 2003 kl. 08:55 #68749fuling
DeltagarePetter:
Nu tror jag Barry blir lässen, och kommer förmodligen jävlas med dig som hämd24 mars, 2003 kl. 08:56 #68750pelle s
DeltagareHej!
Finns det någon som har bilder på rullbältes- eller trepktsbältesinstallationer? Eller kan ta bilder?
Vilka delar är lämpliga att använda? Var bör fästpunkterna vara? Hur ska man förstärka dessa? Vilka dimensioner bör man använda på fästelementen?
Jag är också intresserad av installation i baksätet.
Nvh
Pelle24 mars, 2003 kl. 09:31 #68751Classe
DeltagareHej!
Sitter rullbälten bak i min 96 -65 !!//Classe
24 mars, 2003 kl. 09:37 #68752pelle s
DeltagareClasse! Spring genast ut med kameran!
Pelle24 mars, 2003 kl. 10:41 #68753olof winterfjord
DeltagareBarry har redan jävlats en del med Petter, genom att tjuvstanna på grund av dålig laddning. Detta skedde, om jag inte minns fel, två gånger en mörk och regning novembernatt då jag precis köpt Barry och Petter körde hem honom åt mig.
För övrigt så vet Petter att Barry skulle vinna vilken utställning som helst, oavsett säkerhetsbälten
24 mars, 2003 kl. 10:53 #68754Dicst
DeltagareOm jag minns rätt från ett telefonsamtal med Matthias Roswall(?), så hade han gjort den typen av installation i sina TT. Dessvärre vet jag efter samma samtal att han inte har nån digitalkamera….
24 mars, 2003 kl. 14:08 #68755Classe
DeltagareHej!!
Okey jag ska gå ut en sväng med kameran !!
Du får bilder ikväll//Classe
24 mars, 2003 kl. 20:30 #68756ulf g andersson
DeltagareHej Olof
Jag har eftermonterat bälten några gånger och har en ritning från Autoliv (som jag skall maila till dig eftersom jag inte vet hur man får bilder till anslagstavlan)
1968 monterade jag 3-punktsbälte i en 96 -62, inköpt som orginaltillbehör på Saab. Man fick då borra ett hål 22 mm i B-stolpen i höjd med bakfönstrets nederkant. Sedan fick man borra ett hål ( 67 cm från tröskel) för övre fästpunkten. I satsen fanns sedan en bricka = plattjärn med gänger och hade ett litet hål på en kortändan så att man kunde sätta brickan på en svetstråd och sticka upp inne i B-stolpen genom hjälphålet. På så sätt fick man en mutter inne i stoplen och kunde skruva fast övre fästpunkten. Hålet för nedre fästpunkten i golvet sitter 4,2 cm från bakstamen och 6,6 cm från sidobalken ( måtten har jag nyligen mått på en V4). Fästet mellan stolarna har du redan.
I början på 70-talet monterade jag rullbälte (orginaltillbehörfrån Autolivi) min V4 enl en skissen som kommer. Principen är den samma men man andvände ett fästjärn där golvpunkten och rullen sattes i samma hål i golvet.
På 90-talet monterade jag 3-punktsrullbällten i min 99:a från -70 och hittade då ett Stahl 3-punkts rullbälte ( bild kommer).
Jag har i vinter sökt 3-punkts rullbälte till min Sport -64, men har bara hittat 2 fabrikat, båda 4-punkts.Hälsningar ulf
24 mars, 2003 kl. 21:40 #68757olof winterfjord
DeltagareJag tackar alla som gett tips i ämnet.
Ulf: Intressant beskrivning.
Hur är det med bilprovningen, godkänner de egenmonterade bälten? Och hur är det om man tar bälte från en annan bil? Visserligen är väl inte bältesrullen och fästena så lätta att demontera, men nya rullbälten säljs väl inte på macken precis. De enda jag har sett är på Biltemas hemsida, för baksätesmontering.
Mvh Olof25 mars, 2003 kl. 18:33 #68758mats a
DeltagareVore det alldeles galet att lägga ut bilder och konstruktionstips på denna sida? Detta gäller givetvis bara om SBP godkänner eftermonterade rullbälten.
25 mars, 2003 kl. 21:03 #68759olof winterfjord
DeltagareUlf G Andersson mailade mig utmärkta monteringsanvisningar för bälten från Stahl och Autoliv. Som jag ser det finns det två problem:
1. Det finns ingen plats på B-stolpen vid golvet för att fästa rullen. Baksätet sitter för nära dörröppningen i en 96:a
2. Det är svårt att hitta rullbälten för eftermontering eftersom alla bilar säljs med rullbälten sedan rätt länge.
Jag tänkte se om man kan plocka bältet från en skrotbil. Det är ju viktigt att den korta delen, mellan stolarna, går att fästa på ett enkelt sätt. I moderna bilar är det ju ofta ”integrerat” i stolar eller mittkonsol.
Sedan var det ju det där med SBP…26 mars, 2003 kl. 14:44 #68760mats a
DeltagareUtan att ha en aning skulle jag kunna tänka mig att bälten ur en begagnad bil inte gillas av SBP (ålder, nötning) men att kanske nya eftermarknadsdelar duger. Det som skulle kunna vara krångligt är att bevisa att infästningarna håller för de krav som finns.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.