Rusande motor i samband med växling

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rusande motor i samband med växling

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rusande motor i samband med växling

  • Författare
    Inlägg
    • april 16, 2014 at 17:29 #24387

      När motorn är ordentligt varmkörd (96 TT -64), så tenderar motorn att rusa mellan växlingarna och likaledes när jag stannar och lägger ur växeln vid t.ex. ett rödljus. Skruvade ner tomgången en aning idag, men det hade ingen effekt. OBS ! Den tokrusar inte, utan går så småningom ner i varv, men efter ett väldigt högt varvtal. Däremot kan man glömma att växla utan kopplinghjälp.
      Jag minns detta fenomen från min ungdoms 96:a av 1960 års modell och jag själv är ju av liknande årsmodell + något år. På den tiden runt 1976) struntade man ju i sådana här små skönhetsfel och ströp helt sonika motorn med kopplingen. Bilen kostade ju bara 25 kronor, så det kunde ju kvitta. Lite bränd koppling dog man ju inte av.
      Tänkte jag skulle höra om någon har en idé om vad detta kan handla om, innan jag ringer dr Saab och stör. Mina egna tankar går åt förgasarhållet, packning (tjyvluft), nålventiler etc, eller kanske något så enkelt som returfjädern. Den är ju bara hälften så lång numer, efter att ha gått av i samband med Gärdesloppet. Har jag riktig tur, så är det ju nå´t jag kan greja själv, men fan tro´t.

        april 17, 2014 at 06:19 #173215

        @Greven wrote:

        När motorn är ordentligt varmkörd (96 TT -64),
        Tänkte jag skulle höra om någon har en idé om vad detta kan handla om, innan jag ringer dr Saab och stör. Mina egna tankar går åt förgasarhållet, packning (tjyvluft), nålventiler etc, eller kanske något så enkelt som returfjädern. Den är ju bara hälften så lång numer, efter att ha gått av i samband med Gärdesloppet. Har jag riktig tur, så är det ju nå´t jag kan greja själv, men fan tro´t.

        Greven:
        Du tänker rätt, i detta område ligger felet. Tjuvluft eller för lite tomgångsbensin. Börja med att skruva upp tomgångsskruven, sen kollar du packningar(tjuvluft). Hjälpa det inte, måste du rensa alla kanaler och munstycken i förgasaren. Glöm inte, att kolla
        nålventilen och bränslenivån i flottörhuset.

          april 18, 2014 at 08:19 #174813

          Har upptäckt att det runnit ut bensin som samlats i fickorna på motorblocket. Lutar väl åt att packningen har gått i pension. Kan man dra slutsatsen att den tar in tjyvluft med anledning av detta och att det sannolikt är det som orsakar problemet ?
          Får nog ta mig ner i garaget och ta en närmare titt.

            april 18, 2014 at 09:09 #174814

            Glapp själlaxel kan mä va en orsak.

              april 18, 2014 at 11:51 #174818

              @Lollo wrote:

              Glapp själlaxel kan mä va en orsak.

              Själlaxel ? Du menar möjligen inte spjällaxeln ?

                april 18, 2014 at 14:26 #174822

                Kan det vara så att skruvförbandet mellan förgasare/spjällhus/insug har glappat upp? Ett vanligt fel. När du gasar upp i varv “visslar” det? D.v.s drar tjuvluft.

                Det kan vara gummit mellan medbringaren på förgasaren och armen som för över rörelsen från gaspedalen, det är inte heller ovanligt. När spjället inte står helt stängt när du släpper gaspedalen får du ett förhöjt varvtal, dock är det inte tomgångsvarvtalet utan rent tekninskt så gasar det i verkligheten. Lätt åtgärdat.

                  april 18, 2014 at 14:46 #174824

                  Tack för alla tips. Ska faktiskt börja med att dra åt alla skruvar och se vad som händer. Lars, den tjuter/visslar inte och tomgången är stabil när den väl har gått ner i varv eller när jag stryper varvet med kopplingen. Den varvar inte upp av sig själv, utan har en märkbar fördröjning när jag släpper gasen vid t.ex. växling. Svårt att köra bilen med stil med andra ord. Problemet är tydligast i stadskörning. Folk glor och undrar vad man håller på med och så kan man ju inte ha det.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.