Rycker vid gaspådrag

Forum Modellspecifika forum OG900 Rycker vid gaspådrag

  • Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-18 20:05 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25731
    juvakka
    Deltagare

    Bytte olja, oljefilter och bränslefilter på bilen igår. Körde en runda efter det och bilen gick som den skulle. Men när jag skulle åka till skolan idag så började den rycka när den får ladd. Upp till ungefär 0,5 bar tycker jag den går bra, men runt 0,6-0,7 så börjar den rycka kraftigt.

    Motorn är en t16 -91:a med bränslechip, röda spridare och framställd tändning samt att en går på e85.

    Nån som har några idéer på vad som kan vara orsaken?

    #189088
    turbocab
    Deltagare

    Stoppa i original-chippet i den. Ställ tändningen till 20 grader, inte mer. Det bör funka enligt tidigare vinnande koncept här. Skulle tro att bränslechipet ihop med röda blir konstigt. För det är inte ett anpassat chip för just röda spridare du har eller?

    #189089
    juvakka
    Deltagare

    Det är inte ett anpassat chip, trodde det skulle funka ändå för originalchipet är väl inte heller anpassat? Men ska testa detta och se hur det går.

    Det konstiga är ju att jag har kört med röda spridare och speedpartschipet i runt 50 mil utan några problem.

    #189090
    plankan
    Deltagare

    Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.

    Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
    Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
    för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛

    #189092
    juvakka
    Deltagare

    Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕

    #189093
    plankan
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕

    På org chippet 😕
    Det har jag testat på flera bilar,och det fungerar inte klockrent som på just 20*

    Med tanke på vad du bytt,så verkar felet ligga i själva filtert tycker man –
    vad är det för ett filter du har mont på ❓

    #189094
    juvakka
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @Juvakka wrote:

    Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕

    På org chippet 😕
    Det har jag testat på flera bilar,och det fungerar inte klockrent som på just 20*

    Med tanke på vad du bytt,så verkar felet ligga i själva filtert tycker man –
    vad är det för ett filter du har mont på ❓

    Nä, kör det på sp chippet.

    Filtret köpte jag det som saab ana själva plockade fram från lagret så känns konstigt om det skulle vara kasst. Eller kan det vara så att det har satt igen? För rycken känns ungefär som när tryckvakten går in bara lite mildare så jag antar att det på något sätt har med bränsle att göra. En sak jag tänkte på när jag monterade det var att det kändes som något inne i själva filtret var löst, så var det inte på filtret som satt i bilen.

    #189095
    ingemargavle
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.

    Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
    Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
    för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛

    När jag körde med E85 fick jag veta att E-85 iblan bara är E75 beroende på yttertemp mm. Så det behöver inte bara vara skillnaderna mellan olika bilar utan även bränslekvaliteten skiljer.

    #189096
    juvakka
    Deltagare

    @ingemargavle wrote:

    @plankan wrote:

    Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.

    Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
    Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
    för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛

    När jag körde med E85 fick jag veta att E-85 iblan bara är E75 beroende på yttertemp mm. Så det behöver inte bara vara skillnaderna mellan olika bilar utan även bränslekvaliteten skiljer.

    Trodde bara det va vintertid man körde e75 för att förbättra kallstartsegenskaperna.

    #189100
    juvakka
    Deltagare

    Testade byta bränslefilter till det gamla och sätta i en annan uppsättning röda spridare samt kollade tändningen (stod på 21°). Men det blev ingen skillnad, kan det vara så att soppapumpen har gett upp?

    #189102
    joh900
    Deltagare

    Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.

    -431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.

    Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge ”kul” gång.

    Nya stift löste mina misständningar.

    MVH

    #189104
    juvakka
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.

    -431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.

    Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge ”kul” gång.

    Nya stift löste mina misständningar.

    MVH

    Jag har faktiskt funderat på stift men dem bytte jag i början på sommaren förra året. Gissningsvis gått runt 1500 mil, trodde dem skulle hålla längre. Gått kanske 150 mil på e85.

    Kollade luftläckage med startspray men hände inget.

    #189107
    esak
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    @joH900 wrote:

    Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.

    -431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.

    Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge ”kul” gång.

    Nya stift löste mina misständningar.

    MVH

    Jag har faktiskt funderat på stift men dem bytte jag i början på sommaren förra året. Gissningsvis gått runt 1500 mil, trodde dem skulle hålla längre. Gått kanske 150 mil på e85.

    Kollade luftläckage med startspray men hände inget.

    Sätter även mina pengar på att stiften gett upp.

    #189115
    Raffe
    Deltagare

    japp,
    röstar på stiften, jag har upplevt exakt samma, det var stiften.

    mvh

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #189116
    juvakka
    Deltagare

    Då testar jag byta dem imorn. Är det några speciella stifft när man gått över på etanol eller kör ni samma som det ska vara original?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng