Rycker vid gaspådrag

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rycker vid gaspådrag

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rycker vid gaspådrag

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 17, 2012 at 08:45 #25731

      Bytte olja, oljefilter och bränslefilter på bilen igår. Körde en runda efter det och bilen gick som den skulle. Men när jag skulle åka till skolan idag så började den rycka när den får ladd. Upp till ungefär 0,5 bar tycker jag den går bra, men runt 0,6-0,7 så börjar den rycka kraftigt.

      Motorn är en t16 -91:a med bränslechip, röda spridare och framställd tändning samt att en går på e85.

      Nån som har några idéer på vad som kan vara orsaken?

        januari 17, 2012 at 10:16 #189088

        Stoppa i original-chippet i den. Ställ tändningen till 20 grader, inte mer. Det bör funka enligt tidigare vinnande koncept här. Skulle tro att bränslechipet ihop med röda blir konstigt. För det är inte ett anpassat chip för just röda spridare du har eller?

          januari 17, 2012 at 11:23 #189089

          Det är inte ett anpassat chip, trodde det skulle funka ändå för originalchipet är väl inte heller anpassat? Men ska testa detta och se hur det går.

          Det konstiga är ju att jag har kört med röda spridare och speedpartschipet i runt 50 mil utan några problem.

            januari 17, 2012 at 11:43 #189090

            Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.

            Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
            Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
            för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛

              januari 17, 2012 at 12:02 #189092

              Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕

                januari 17, 2012 at 12:06 #189093

                @Juvakka wrote:

                Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕

                På org chippet 😕
                Det har jag testat på flera bilar,och det fungerar inte klockrent som på just 20*

                Med tanke på vad du bytt,så verkar felet ligga i själva filtert tycker man –
                vad är det för ett filter du har mont på ❓

                  januari 17, 2012 at 12:17 #189094

                  @plankan wrote:

                  @Juvakka wrote:

                  Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕

                  På org chippet 😕
                  Det har jag testat på flera bilar,och det fungerar inte klockrent som på just 20*

                  Med tanke på vad du bytt,så verkar felet ligga i själva filtert tycker man –
                  vad är det för ett filter du har mont på ❓

                  Nä, kör det på sp chippet.

                  Filtret köpte jag det som saab ana själva plockade fram från lagret så känns konstigt om det skulle vara kasst. Eller kan det vara så att det har satt igen? För rycken känns ungefär som när tryckvakten går in bara lite mildare så jag antar att det på något sätt har med bränsle att göra. En sak jag tänkte på när jag monterade det var att det kändes som något inne i själva filtret var löst, så var det inte på filtret som satt i bilen.

                    januari 17, 2012 at 13:42 #189095

                    @plankan wrote:

                    Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.

                    Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
                    Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
                    för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛

                    När jag körde med E85 fick jag veta att E-85 iblan bara är E75 beroende på yttertemp mm. Så det behöver inte bara vara skillnaderna mellan olika bilar utan även bränslekvaliteten skiljer.

                      januari 17, 2012 at 13:47 #189096

                      @ingemargavle wrote:

                      @plankan wrote:

                      Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.

                      Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
                      Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
                      för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛

                      När jag körde med E85 fick jag veta att E-85 iblan bara är E75 beroende på yttertemp mm. Så det behöver inte bara vara skillnaderna mellan olika bilar utan även bränslekvaliteten skiljer.

                      Trodde bara det va vintertid man körde e75 för att förbättra kallstartsegenskaperna.

                        januari 17, 2012 at 17:39 #189100

                        Testade byta bränslefilter till det gamla och sätta i en annan uppsättning röda spridare samt kollade tändningen (stod på 21°). Men det blev ingen skillnad, kan det vara så att soppapumpen har gett upp?

                          januari 17, 2012 at 17:45 #189102

                          Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.

                          -431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.

                          Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge “kul” gång.

                          Nya stift löste mina misständningar.

                          MVH

                            januari 17, 2012 at 17:57 #189104

                            @joH900 wrote:

                            Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.

                            -431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.

                            Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge “kul” gång.

                            Nya stift löste mina misständningar.

                            MVH

                            Jag har faktiskt funderat på stift men dem bytte jag i början på sommaren förra året. Gissningsvis gått runt 1500 mil, trodde dem skulle hålla längre. Gått kanske 150 mil på e85.

                            Kollade luftläckage med startspray men hände inget.

                              januari 17, 2012 at 18:26 #189107

                              @Juvakka wrote:

                              @joH900 wrote:

                              Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.

                              -431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.

                              Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge “kul” gång.

                              Nya stift löste mina misständningar.

                              MVH

                              Jag har faktiskt funderat på stift men dem bytte jag i början på sommaren förra året. Gissningsvis gått runt 1500 mil, trodde dem skulle hålla längre. Gått kanske 150 mil på e85.

                              Kollade luftläckage med startspray men hände inget.

                              Sätter även mina pengar på att stiften gett upp.

                                januari 17, 2012 at 20:23 #189115

                                japp,
                                röstar på stiften, jag har upplevt exakt samma, det var stiften.

                                mvh

                                  januari 17, 2012 at 20:24 #189116

                                  Då testar jag byta dem imorn. Är det några speciella stifft när man gått över på etanol eller kör ni samma som det ska vara original?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.