Rycker vid gaspådrag
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rycker vid gaspådrag
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rycker vid gaspådrag
- Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-18 20:05 av juvakka.
-
FörfattareInlägg
-
Bytte olja, oljefilter och bränslefilter på bilen igår. Körde en runda efter det och bilen gick som den skulle. Men när jag skulle åka till skolan idag så började den rycka när den får ladd. Upp till ungefär 0,5 bar tycker jag den går bra, men runt 0,6-0,7 så börjar den rycka kraftigt.
Motorn är en t16 -91:a med bränslechip, röda spridare och framställd tändning samt att en går på e85.
Nån som har några idéer på vad som kan vara orsaken?
Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.
Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛@Juvakka wrote:
Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕
På org chippet 😕
Det har jag testat på flera bilar,och det fungerar inte klockrent som på just 20*Med tanke på vad du bytt,så verkar felet ligga i själva filtert tycker man –
vad är det för ett filter du har mont på ❓@plankan wrote:
@Juvakka wrote:
Jag har spikdiod i bilen och den har inte registrerat något, kör med tändningen runt 21-22°. Det som känns så konstigt är att den ska gå från att vara som den ska till att börja rycka över en natt 😕
På org chippet 😕
Det har jag testat på flera bilar,och det fungerar inte klockrent som på just 20*Med tanke på vad du bytt,så verkar felet ligga i själva filtert tycker man –
vad är det för ett filter du har mont på ❓Nä, kör det på sp chippet.
Filtret köpte jag det som saab ana själva plockade fram från lagret så känns konstigt om det skulle vara kasst. Eller kan det vara så att det har satt igen? För rycken känns ungefär som när tryckvakten går in bara lite mildare så jag antar att det på något sätt har med bränsle att göra. En sak jag tänkte på när jag monterade det var att det kändes som något inne i själva filtret var löst, så var det inte på filtret som satt i bilen.
januari 17, 2012 at 13:42 #189095@plankan wrote:
Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.
Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛När jag körde med E85 fick jag veta att E-85 iblan bara är E75 beroende på yttertemp mm. Så det behöver inte bara vara skillnaderna mellan olika bilar utan även bränslekvaliteten skiljer.
@ingemargavle wrote:
@plankan wrote:
Det är bevisat att det fungerar med 20* på tändningen om man kör med org chip på E85,men inte en grad över.
Med SP chip kan man labba lite med allt från 20 – 25*
Bäst är om du har en spikdiod i bilen,så ser du vad som är bäst för just din bil –
för gudarna skall veta att OG 900 bilarna reagerar mycket olika på E85 😛När jag körde med E85 fick jag veta att E-85 iblan bara är E75 beroende på yttertemp mm. Så det behöver inte bara vara skillnaderna mellan olika bilar utan även bränslekvaliteten skiljer.
Trodde bara det va vintertid man körde e75 för att förbättra kallstartsegenskaperna.
Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.
-431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.
Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge “kul” gång.
Nya stift löste mina misständningar.
MVH
@joH900 wrote:
Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.
-431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.
Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge “kul” gång.
Nya stift löste mina misständningar.
MVH
Jag har faktiskt funderat på stift men dem bytte jag i början på sommaren förra året. Gissningsvis gått runt 1500 mil, trodde dem skulle hålla längre. Gått kanske 150 mil på e85.
Kollade luftläckage med startspray men hände inget.
@Juvakka wrote:
@joH900 wrote:
Ja vintertid ska det vara E75, på sommaren E85.
-431 + E85 skall funka ok både med orginalchip samt Speedparts som sagt. Jag har kört lite över 1000mil på E85 i sommar med tändning runt 22-23grader, röda -431 och Speedparts bränslechip.
Har du kört mycket på E85? Det sliter tändstift ganska hårt, jag fick misständningar på högvarv och vid laddtryck efter ca 800mil på E85 (stiften hade suttit i ca ~1500mil på bensin kan jag tänka mig). Kolla tändstift och eventuella luftläckage, luftläck på insugssidan kan ge “kul” gång.
Nya stift löste mina misständningar.
MVH
Jag har faktiskt funderat på stift men dem bytte jag i början på sommaren förra året. Gissningsvis gått runt 1500 mil, trodde dem skulle hålla längre. Gått kanske 150 mil på e85.
Kollade luftläckage med startspray men hände inget.
Sätter även mina pengar på att stiften gett upp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.