Ryckig 900i, fredagsnöt

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ryckig 900i, fredagsnöt

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ryckig 900i, fredagsnöt

  • Författare
    Inlägg
    • maj 19, 2017 at 09:31 #430404

      Har en -86a som rycker vid acceleration och landsvägskörning. Som grädde på moset så skjuter han vid kallstart och går oroligt på tomgång såväl kall som varm.
      Eftersom jag är usel på felsökning har jag bytt delar på måfå. Spridare, bränslepump, relä, filter samt styrtrycksventil. Dessutom alla tänddelar inklusive fördelare och tändmodul.
      Men spasmerna fortsätter, likt förbaskat, någon som har en bra ide om vad det kan vara?

      // Björn

      Barf

      • Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av axel.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av axel.
      Attachments:
        maj 23, 2017 at 10:38 #430591

        Kompressionsprov visade avvikande värde på en cylinder. Verkar som om jag bränt en avgasventil, kanske är det också förklaringen till det puffande ljud som hörs lite diffust från motorn…

          maj 23, 2017 at 14:13 #430607

          . . . Spridare, bränslepump, relä, filter samt styrtrycksventil. Dessutom alla tänddelar inklusive fördelare och tändmodul. Men spasmerna fortsätter, likt förbaskat, någon som har en bra ide om vad det kan vara?

          K-jetronic är ju inte världens bästa uppfinning direkt, men det låter som om otillräcklig mängd bränsle sprutas in, har du möjlighet att mäta styr- och systemtryck så tycker jag att du börjar med det..
          Här kanske det finns lite matnyttigt att läsa om i ämnet…
          http://www.dmcnews.com/Techsection/Bosch%20K-Jetronic%20Fuel%20Injection%20Manual%20-%20boschtech-12d.pdf

          //
          Andreas

          9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

            juni 5, 2017 at 12:14 #431206

            Hej!
            Kan vara så enkelt som att du har läck på någon slang till insuget. Försök att stryp en i taget om du inte hittar sprickor. Även bromsservon kan vara läck.

            MVH/Gunnar

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.