Ryckighet botas med justering tändstift?

Forum Modellspecifika forum OG900 Ryckighet botas med justering tändstift?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484150
    svesson
    Deltagare

    Måste bara få undra:
    Läste i en annan bilmärkestråd (Citroen):
    ”Elektrodavstånd ska vara 0.9mm.
    Kan ökas till 1.1 för mindre ryck vid motorbroms och uppsläppt koppling (lägre farter)”
    Finns det något stöd för detta påstående???
    /Sven
    Som åker i en 900S -91 som ibland rycker lite enl beskrivningen ovan. Stift NGK BCP7EV (0,6mm)

    #484189
    saabaero
    Deltagare

    Min erfarenhet är att Saabmotorn går lite ”hårdare” med tajt gnistgap så jag kan nog tänka mig att man upplever en mjukare gång med större avstånd.

    på 900 turbo brukar det problemet med stiften snarare vara för stort avstånd pga slitage.
    När stiftgapet ökar får den svårare att tända och det brukar yttra sig på fullt laddtryck.

    Jag vill bestämt tro att det är något annat knas på din bil

    #484207
    Janne Hagnell
    Moderator

    Håller nog med saabaero. Jag har kört med fel gnistgap i många bilar och moppar utan att märka något. I vår gamla 9000 var stiften så utslitna att det bara var små spetsar kvar av elektroderna. 😵 Den gick lika bra i alla fall.😆

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484255
    svesson
    Deltagare

    Tack för dom synpunkterna!
    Jag har inget större problem med bilen – är mest bara vetgirig!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.