Så ovanliga är de…
Forum / Modellspecifika forum / 600/9-2X/9-4X/9-7X / Så ovanliga är de…
Forum / Modellspecifika forum / 600/9-2X/9-4X/9-7X / Så ovanliga är de…
- Detta ämne har 28 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-11 19:57 av slattabjornen.
-
FörfattareInlägg
-
@Turbofahrer wrote:
@Plankan wrote:
Vart hör då den lilla rackaren “a112” hemma? 😆
Fanns som Lancia A112 och Lancia A112 Abarth.
Kul liten bil med lite Hundkojekänsla@Martin wrote:
Fanns som Lancia A112 och Lancia A112 Abarth.
Kul liten bil med lite HundkojekänslaJust precis 🙂
Saab sålde jo även denna lilla bilen på samma gång som med “600’an”.
(lite i stil som volvo i början med renault )
Minns själv första gången jag så den borta i andra hörnan av monter’n –
så hur skall den egentligen räknas om man nu ser till att saab sålde dom ett lite tag 😆Vill minnas att de allra första årgångarna var just Autobianchi.
Borde varit runt 75? Saab sålde även Bianchicyklar i reservdelsaffärerna.Familjen hade som sagt Lancia som andrabil när Pappa arbetade på Saab.
112 / 600 och Prisma. En Lancia Beta passerade också, men det var inte långvarigt.september 14, 2013 at 13:20 #57610@Martin wrote:
@Turbofahrer wrote:
@Plankan wrote:
Vart hör då den lilla rackaren “a112” hemma? 😆
Fanns som Lancia A112 och Lancia A112 Abarth.
Kul liten bil med lite HundkojekänslaHar en liten ( :AP ) historia ang Lancia A112 som kan kanske vara rolig att höra:)
Det var så att ett äldre par som min mormor och morfar umgicks med hade en ny Saab 900 av årgång 1982 som dom köpte ny på Saab Ana Trollhättan, mannen jobbade nämligen på Saab så någon annan bil var inte tal på.
Men mannen dog tyvärr av sjukdom 1983 och då så tyckte hans fru att 900an blev alldeles för stor så hon åkte in med 900an till Saab Ana i Trollhättan igen och bytte den till en mindre bil och till personalen på Saab Anas stora förvåning till just en Lancia A112 Junior!
Försäljaren tyckte naturligtvis att detta var väldigt dumt att byta en sån bra bil till en liten skit bil, som den egentligen är och försökte övertala henne till att kanske byta till en Saab 99a men hon var fast besluten om att Lancian skulle duga alldeles utmärkt för henne att åka in och handla i stan på helgen.
Hon var väldigt ointresserad av att köra så speciellt mycket körande blev de inte.
För några år sedan när damen i fråga började bli väldigt gammal då tyckte hon att de var dags att sluta köra, så hon gav bort bilen till min Mormor och Morfar ifall dom kunde tänka sig att skjutsa henne in till stan en gång i veckan för att handla. Dom ställde naturligtvis upp så nu har dom en Lancia A112 junior stående som jag tror har gått 4500mil och endast har haft en ägare sedan ny, alltid stått inne och fortfarande gör!
Dom har aldrig använt bilen utan bara startat den och kört den då och då.
Kanske en rolig bil för mig att köpa och åka runt i på sommaren?
Eller vad säger ni Saab entusiaster, kan man åka runt i en sån?:)@Fidde-92 wrote:
Har en liten ( :AP ) historia ang Lancia A112 som kan kanske vara rolig att höra:)
Det var så att ett äldre par som min mormor och morfar umgicks med hade en ny Saab 900 av årgång 1982 som dom köpte ny på Saab Ana Trollhättan, mannen jobbade nämligen på Saab så någon annan bil var inte tal på.
Men mannen dog tyvärr av sjukdom 1983 och då så tyckte hans fru att 900an blev alldeles för stor så hon åkte in med 900an till Saab Ana i Trollhättan igen och bytte den till en mindre bil och till personalen på Saab Anas stora förvåning till just en Lancia A112 Junior!
Försäljaren tyckte naturligtvis att detta var väldigt dumt att byta en sån bra bil till en liten skit bil, som den egentligen är och försökte övertala henne till att kanske byta till en Saab 99a men hon var fast besluten om att Lancian skulle duga alldeles utmärkt för henne att åka in och handla i stan på helgen.
Hon var väldigt ointresserad av att köra så speciellt mycket körande blev de inte.
För några år sedan när damen i fråga började bli väldigt gammal då tyckte hon att de var dags att sluta köra, så hon gav bort bilen till min Mormor och Morfar ifall dom kunde tänka sig att skjutsa henne in till stan en gång i veckan för att handla. Dom ställde naturligtvis upp så nu har dom en Lancia A112 junior stående som jag tror har gått 4500mil och endast har haft en ägare sedan ny, alltid stått inne och fortfarande gör!
Dom har aldrig använt bilen utan bara startat den och kört den då och då.
Kanske en rolig bil för mig att köpa och åka runt i på sommaren?
Eller vad säger ni Saab entusiaster, kan man åka runt i en sån?:)Köp och kör på!!! 😀
september 14, 2013 at 16:45 #59374Hm ja de får bli till våren då, står bra som det är, så slipper jag hinna annan vinterförvaring åt den 😀
september 14, 2013 at 18:48 #59387Om jag inte minns fel köptes Autobianchi upp av Fiatkoncernen och blev en Lancia, dock med A:et för Autobianchi som kvarleva (Autobianchi 112 => Lancia A112).
Fiat har med åren blivit lika bra i den tvivelaktiga grenen Badge Engineering som en gång i tiden engelsmännen. Jag säger bara Fiat Freemont…96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”@Martin wrote:
Fanns som Lancia A112 och Lancia A112 Abarth.
Kul liten bil med lite HundkojekänslaDet kan jag intyga.
En kompis hade en sån i mitten av 80-talet, så jag har kört en. Och de är riktigt roliga att köra. Liten, lätt och kvick.
Och de har väl också hundkoje-koppling om jag inte minns fel. Autobianchi licenstillverkade väl kojan och detta ska vara en vidareutveckling. En riktigt lyckad sådan./Hans H
9-7 känns nästan som en dussinbil här i närområdet, finns minst en i torshälla, två i strängnäs och någon mer i eskilstuna.
När jag hämtade tvåtakten strax utanför västerås så kom ägaren brännande i en 9-7 aero.Saab lancia har jag bara sett en i mitt liv men hört många historier om folk som ägt dem, en herre menade på att han fick skrota sin efter första vintern på grund av rosten.
@Martin wrote:
Vill minnas att de allra första årgångarna var just Autobianchi.
Borde varit runt 75? Saab sålde även Bianchicyklar i reservdelsaffärerna.Familjen hade som sagt Lancia som andrabil när Pappa arbetade på Saab.
112 / 600 och Prisma. En Lancia Beta passerade också, men det var inte långvarigt.Jag kommer ihåg att man sålde Beta på Saab Ana.Det var där (som 11-12åring)mitt intresse för Beta uppstod.Coupemodellen stod ut ordentligt i designen bland Autobiachis och Saabar i bilhallen och broschyrerna var större och mycket mera påkostade än Saabs :sry .Jag dreglade i broschyrerna i ca 9-10års tid tills jag kunde inhandla min första Beta Coupe.
Det var ena riktigt rosthögar och min var upplagad bortom all räddning när jag väl skulle renovera den senare.
Nu sådär 20 efteråt så har jag fått återfall och har 1 Coupe och 1 Hpe renoveringsobjekt med en varsin reservdelsbil till,det spårar alltid ur med bilar för min del.Nu kommer inte min Saab 99 -70 få den kärlek den förtjänar ./ Mats
oktober 24, 2013 at 12:34 #60430Beta HPE har jag också varit sugen på, men jag håller mig till Alfa ur den italienska paletten.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”november 11, 2013 at 19:57 #60907@Janne Hagnell wrote:
Om jag inte minns fel köptes Autobianchi upp av Fiatkoncernen och blev en Lancia, dock med A:et för Autobianchi som kvarleva (Autobianchi 112 => Lancia A112).
Fiat har med åren blivit lika bra i den tvivelaktiga grenen Badge Engineering som en gång i tiden engelsmännen. Jag säger bara Fiat Freemont…Och nu hör man i radion reklam för LANCIA VOYAGER. Men kanske kommer många som är födda det här årtiondet att uppfatta Fiat Fremont och Lancia Voyager som riktiga italienare? De som leder i grenen Badge Engineering är väl tomtarna vid GM. Tänker bl.a på Opel/Vauxhall, mini SUVar som ena dagen heter Opel, nästa dag har ett Chevaemblem men allt är koreanska Daewo. Och så förstås Saab från 1994, där våra kompisar i Trollhättan gjorde vad dom kunde för att dölja Opelbakgrunden. Sedan blev ju en ng 9-3/Vectra helt plötsligt en Cadillac.
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.