Saab 1961

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 1961

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    marcus berger
    Deltagare

Efter ett uppehåll över sommaren med minimalt med Saabskruvning så åkte jag till Dalarna på semestern och hämtade hem den här trevliga 61:an. Målet är att få den besiktigad i höst efter att den stått undanställd i en lada i ca 40-år. Fortsättning följer..

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Janne Hagnell
    Moderator

På’t igen – härligt!💪🏻

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

marcus berger
    Deltagare

Efter att matta och stolar åkte ur för att kolla status för rost så blev man positivt överraskad den här gången. Svetsen får kanske vila till nästa objekt 😀

Bilagor:
    Morten S.
    Moderator

Den ser jo riktig si fin ut i gulvet
    Bør borge godt for resten av bilen

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

marcus berger
    Deltagare

Börjat med lite ”motorservice” med ”nya” brytarspetsar då fjädern på dom gamla gått av. Monterade en genomgången bränslepump och bytte ut förgasaren mot en annan.. nu tror jag den spinner som en😼.(obs, bensinen som motorn går på nu är äldre än mig trots att jag fyllt 40😂) Kanske var det bättre förr?!

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    marcus berger
    Deltagare

Börjat lite smått med bromsarna. Trångt och krångligt att byta slangarna fram på dom här årsmodellerna 60-61. Men nu sitter dom på plats bara hålla tummarna att inget läckage uppstår?
    Bakbromsarna sitter på plats.

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Nu är bromsarna klar?? Luftade runt om och trycksatt systemet och det verkar hålla tätt? Med hjälp av någon pinal av lämplig längd kan man lufta bromsarna själv om man inte har grejjer som trycksätter systemet. Jag brukar köra med en kofot av lämplig längd till dom tidiga 96:orna till dom senare har jag satt en bilventil i ett lock till oljepåfyllningen och kör med tryck från ett bildäck.

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Satte in en stol i bilen bara för att flytta den idag då jag måste göra uppehåll från skruvning i veckan då vi ska duka upp för kräftskiva i garaget. Kan ju inte vara någon vanlig kulör på inredningen i en Saab 2-takt. Jävligt snyggt och stilrent😀

Bilagor:
    Morten S.
    Moderator

Etter det jeg kan se her så satt de i hvite 93

https://saabklubben.se/saabfakta/saab-92-93/saab-93-inredning/

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

marcus berger
    Deltagare

Men det här är väll iaf en stol till en Saab 96? Eller en 93F då? Jag är ingen expert.

simd61
    Deltagare

Härlig bil med schysst patina. Stolen ser ut komma från vit 96:a.

marcus berger
    Deltagare

Har legat på latsidan så inget högt tempo på den här bilen. Har mestadels fixat med invändig rengöring då jag provat att köra sätena med en textilrengöringsmaskin en dammsugare som både sprutar rengöringsmedel samtidigt som den suger upp och det fungerade mycket bra. Imorgon skall nya sulor på dom nymålade fälgarna och förhoppningsvis så blir bilen polerad på Fredag😊

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Ska tydligen vara röda fälgarna till den här bilen då det är en tidig 61:a? Just när mina gråa blev klar😂. Beställt en uppsättning till däck idag då och tänkte måla en uppsättning i rött då jag är en originalnörd trots att jag inte ska ha kvar bilen utan den skall säljas. Någon som vet vad den röda färgen heter som skall vara på fälgarna? Pratade med Järbo färg men han var osäker på vilken det var? Tacksam för svar och ikväll skall bilen poleras 💪

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Röda fälgar även på röd bil?🤔

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

marcus berger
    Deltagare

Ja det verkar vara så? Nån som vet något mer?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng