Saab 1966 Monte carlo, huvproblem!?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Saab 1966 Monte carlo, huvproblem!?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2026-06-20 02:04 av
Johan Ekeberg.
-
FörfattareInlägg
-
maj 16, 2026 kl. 21:02 #528085Hej!
Köpte mig en 1966 Monte Carlo och stängde huven halft och inte i fullt nertryckt läge och nu får jag inte upp den igen.
Drar i vajern men händer ingenting!?
Finns det några knep ni har eftersom huven ska skjutas framåt som på gamla 900.
Någon som vet vart huvlåset sitter exakt så man inte behöver slå överallt?
Tack på förhand.
//Johan
maj 17, 2026 kl. 06:58 #528087Hej Johan. Skickar bilder på hur låset sitter i frontplåten samt hur låstappen i huven är placerad. Hälsningar Göran.


1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Har du prøvd å stenge den helt?
Kan også være at låspinnen holder igjen slik at du må dytte panseret litt bakover for å kunne løfte det opp i forkant.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tid1 användare tackade författaren för det här inlägget.
juni 6, 2026 kl. 21:08 #528509Hej Johan!
Om du inte fått huven eller det krånglar igen går det att öppna med en skruvmejsel.
Huvlåset sitter exakt mitt i fronten. Om du ber någon dra i huvreglaget inne i bilen ser kan du se hur det rör sig i låset bakom grillens ovankant. Med skruvmejseln kan du hjälpa till i den rörelsen så öppnar sig huven.
Nu kommer du åt, lite trångt och knepigt, att att lossa klämskruven på vajern så att du kan spänna vajern något. Därmed frigörs mekanismen nästa gång du drar i reglaget.
Lycka till!
Rolf
juni 15, 2026 kl. 07:06 #528676Hej Johan. Är nästan säker på att problemet är att tappen i sitter fel. Börja med att kolla den. Hälsningar Göran.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
juni 20, 2026 kl. 02:04 #529319Halloj!
Tack vare alla era tips så har jag nu fått upp huven så nu är den på rull igen… Härliga gamla saabar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.


