Saab 9-3 Coupé Viggen 1999

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-3 Coupé Viggen 1999

• Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    nisset16
    Deltagare

Saab intressets vägar äro outgrundliga…

I mitt fall börjar denna post med inköpet av en bruks-combi. Den fanns långt borta (varför är alltid de man önskar köpa så långt bort?)
    Då familjen växt med inte bara 1, utan 2 barn på 2-år så behövde även pappan växa upp.
    Åka coupé till vardags vart bökigt..

Sambon hade sedan innan en 9-3 X från 2010. Laserröd med taklucka och Bose-ljud förstås. Elsd och AFL-xenon.
    Den var fin att köra, men våra korta resor behövde inte en till full-specad XWD.
    Jag jagade en till SC, gärna en 2010 eller nyare då 9-3 fick avstängningsbar passagerar airbag. Ett måste med en bilstol fram om man ska ha 2 bakåtvända bilstolar i en 9-3 (med en förare i längd 188cm).

En vit i för året nya klara färgen ”Artic White” SportCombi 2010 annonserades på blocket.se.
    Det var dessutom en TX-Editon, med TurboX hjul, spoiler inredning o.s.v. Dock en 2-hjulsdriven automat BioPower.
    Jag är ju svag för vita bilar (ni som vet ni vet).
    PappaCombi var funnen!
    Summa summarum; Jag åkte till Småland. Nätt resa på 763km enkel väg.
    De var värt det!

3A90D1E1-BF8F-4AF5-A12F-91CD4B8D75D1

Vad ”värre var”, ägaren av denna hade även en Viggen Coupé av 1999 års (första) modellen. Blixtblå och allt, med svarta skinnstolar och inlägg i blått i säten och dörrsidor.
    Som en Viggen lanserades och ska se ut enligt mig.
    Jag sa något som ”ring när du ska sälja” innan vi stängde garageporten.
    Vi drack kaffe, de bjöds på mackor och de var en trevlig bekantskap.
    Ägarbyten sköttes, pengar swischades. Frid och fröjd, 9-3 SportCombi gick som en dröm.
    Besiktades igen, tvättades, polerades och sköttes.
    Startade alltid, levererade körglädje.

Vi spolar fram bandet ett drygt år. De realiseras. De ringer. Viggen är till salu.
    Fan.
    Jag behöver INGEN bil. Inte alls.
    3st OG900, en 9000 med B234R samt 2st 9-3 från 2010 fanns redan.
    Men de vore väl kul med en Viggen? Hur många gjordes egentligen i Finska Nystad 1999? Visst känns de som Coupé är rätta karossen? Ligthning Blue är såå snygg…

De fick förhandlas med sambo, 2st Saab skulle säljas för att göra plats för 1st Viggen. Moget och noga övervägt fick min SC vandra vidare. 9000 likaså. En og900 fick bli fin-brukis (lugn bara, vi undviker saltet…)

2022-10-01 kunde jag titulera mig Viggen ägare 🙂

Hemsläpad (jodå, de var lika långt nu men kändes längre) med släp efter pappas A50:

thumbnail_IMG_0961

thumbnail_IMG_0960

Nu blir det långa inlägg igen, skriv om ni önskar läsa vidare om denna idioti.
    MVH Nils

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej Nisse!

ÄNTLIGEN!

Nu får vi lite trivsam läsning igen 😊!

En Viggen är en ikon i saabfamiljen, Lanseringen -98 fick saabhjärtat att slå hårt och snabbare, minns fortfarande hur den stod på ett kromat stativ hos saabhandlaren.

Det här kommer att bli bra det 👍!

Mvh

Mathias

dea
    Deltagare

Självklart vill vi läsa mer!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    M.Broberg
    Deltagare

jag har aldrig kört en äkta viggen, bara en vanlig og9-3 som hade B205 och och fick en 01 B235R motor istället.( Det var ”spännande” upplevelse)

men dom är ju SÅ snygga!

fälgarna är pricken över ett redan fint i, färgen, vingen.. jag tycker inte om og9-3 och ng900 att sitta i eller köra (men som sagt inte kört viggen) men viggen är bland det sngygaste saab har gjort och står sig så jävla bra med åren

så ös på ba!

nisset16
    Deltagare

Hej Nisse!
    ÄNTLIGEN!
    Nu får vi lite trivsam läsning igen 😊!
    En Viggen är en ikon i saabfamiljen, Lanseringen -98 fick saabhjärtat att slå hårt och snabbare, minns fortfarande hur den stod på ett kromat stativ hos saabhandlaren.
    Det här kommer att bli bra det 👍!
    Mvh
    Mathias

Kul att du känner så. Men med allt annat i livet så hinner man inte uppdatera i den takt man vill. 🙂
    Jag har alltid gillat Viggen, fick provåka en från Saab ANA med min kusin som chaufför (jag var ju bara 11 år när de kom 1999).
    Jag hade en Viggen look ng900 Cab när jag var 19, men fick alltid ursäkta mig att ”de är ingen riktig Viggen”. Så känns kul att ha en äkta i rätt färg, rätt kaross och rätt årgång.
    Allt enligt mina egna åsikter såklart…

MVH Nils

nisset16
    Deltagare

Självklart vill vi läsa mer!

Då fyller jag på eftersom 🙂
    MVH Nils

nisset16
    Deltagare

jag har aldrig kört en äkta viggen, bara en vanlig og9-3 som hade B205 och och fick en 01 B235R motor istället.( Det var ”spännande” upplevelse)
    men dom är ju SÅ snygga!
    fälgarna är pricken över ett redan fint i, färgen, vingen.. jag tycker inte om og9-3 och ng900 att sitta i eller köra (men som sagt inte kört viggen) men viggen är bland det sngygaste saab har gjort och står sig så jävla bra med åren
    så ös på ba!

De är väl lite förbättringar på Viggen, men de är ju inte direkt kända för att vara banbilar 🙂 Bland annat monterades KLENARE krängningshämmare bak för att motverka hjulspinn..
    Hursom, håller med angående utseendet.
    Jag öser på 🙂
    MVH Nils

M.Broberg
    Deltagare

spännande. normalt sett så tar man bor främre krängaren för mer grepp, nackdelen är att det kränger mer.

men med mindre krängare bak borde man få mer understyrning

Jag exprimenterade lite med det på min gamla og900, körde utan krängare fram men med krängare bak. blir duktigt överstyrt kan jag lova

med org og9-3 chassi så bytte bilen fil vid fullgas med B235R steg 1.
    jag har aldrig vart med om en bil där man går från förare till passagerare så fort ^^

inte min cup of tea men alla är vi olika, det är iallfall inte tråkiggt 😛

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av .
    hyvens
    Deltagare

Det finns två inre krängningshämmare bak på NG900 och OG9-3. 4467437 ”CODE=A” vilken jag tolkar som att vara för standardchassi och 4482535 ”CODE=B” som är för sänkt chassi eller sportchassi om man så vill.

Vad som sitter på en Viggen vet jag inte men jag hade gissat på Code B. Det finns hursomhelst ingen unik krängningshämmare bak för Viggen. Källa: EPC.

Spännande bilar oavsett.

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng