Saab 900 1991, Lågmil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 1991, Lågmil

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare

Så nu var en helg avslutad med mycket Saab tittande, snack med trevliga människor och såklart massa shoppande 😀

Men idag så hände de något lite extra roligt också! De blev en till og! En Silvrig 1984 års T16 5-D men elhissar, elspeglar och Taklucka!! 😯
      Köptes på tradera som en chansning! Men har naturligtvis haft kontakt med säljaren för mer info och bilder så jag tänkte om priset blev rätt så skulle jag slå till!
      Så blev de också! För er som kanske inte såg bilen på Tradera så har ni en länk här: http://www.tradera.com/saab-900-turbo-apc-84-auktion_100116_183562827

Bilen är i lite behov av kärlek mer ser en stor potential i den och ser fram imot att greja och köra den! På bilderna som jag fick så såg den hyfsat rostfri ut faktiskt, men jag litar inte riktigt på bilder men vi håller tummarna!
      Bilder för ni inte förän på Torsdag när bilen skall hämtas! Alla är inte lika entusiastiska som jag dock, flickvännen är föga imponerad nu när jag kommer ha Tre og:s samtidigt men hon slipper köra så de får jag leva med 😉
      Ska bli riktigt roligt skall de bli att äga en riktig Turbo och har aldrig haft en Trubbnos heller så de skall bli roligt de med!

juni 13, 2013 kl. 20:15 #54493

Så nu kommer äntligen en uppdatering för er!

Bilen har inte används så mycket än pga att jag har bytt Huvudcylindern som tog lite mer tid än önskat. Inte själva bytet som tog lång tid utan lite små grejer runt om kring. Såsom ic som behövde lite rengörning 😯

Före:

Efter rengöring:

Har varit inbrottsförsök i bilen så färgen är bort skavd vid nyckellåsen på både för och passagerarsidan, så detta skall åtgärdas också.
        Sen så är planen att:
        * Fixa till stötfångarna
        * Fixa i ordning kopplingen
        * Slänga på ett Jalusi
        * Ska en reflexramp skall på
        * Luftutsläppskåpor skall också på
        * Original Tillbehörshögtalare fram
        * Nya US-Blinkers fram ska på
        * Fixa till Bakljusen, både hör och innerglasen
        * Nya glas fram till lycktorna

Så va tycker ni nu då? 🙂

juni 13, 2013 kl. 20:48 #56611

@Fidde-92 wrote:

Så va tycker ni nu då? 🙂

Otroligt fin, ett riktigt fynd! :AP Du ska inte slå på stort och fixa en läderinredning?

Förtjänar förövrigt en egen projekttråd tycker jag. 😉

juni 14, 2013 kl. 12:05 #56624

@Sulo wrote:

@Fidde-92 wrote:

Så va tycker ni nu då? 🙂

Otroligt fin, ett riktigt fynd! :AP Du ska inte slå på stort och fixa en läderinredning?

Förtjänar förövrigt en egen projekttråd tycker jag. 😉

Tack 😀 bilderna kanske förfinar lite men hyfsat bra skick är den i 🙂

Skinn inredning blir de nog inte, lite varmt och svårt att hitta någon fin.
            Men vi får se va de blir!

Kan nog inte hålla koll på två trådar men den gröna kommer nog inte få mest uppmärksamhet eftersom den är i bättre skick;)

juni 19, 2013 kl. 19:52 #56835

Har fått gjort en ordentlig tvätt och de gjorde gött! Blev väldigt mycket bättre, sen så är luftutsläppskåpor fixade så de ska bara på bilden också!

Annars inte jätte mycket att rapportera förutom att jag Älskar Turbon!
              Hade en jätte trevlig eftermiddag ute på kusten igår och modernatur visade sig från sin allra bästa sida! Underbart väder och fantastiska små vägar att glida runt på 😀
              Bara att dra bak takluckan och ner lite med fönsterna och bara njuta! Lite bilder som togs på en liten båt hamn :smile

Lite godsaker att njuta av i solnedgången;)

juni 20, 2013 kl. 05:18 #56841

Trevlig bil du hittat!
                Behåll i org skick tycker jag.

Intercoolern ser ut att ha gjort sitt. Skiten kommer förmodligen av att den läcker => oljefilm på utsidan => suger åt sig skit.
                Ta loss IC´n och fyll den med vatten så tror jag du kommer att hitta en eller flera läckor.

juni 20, 2013 kl. 10:15 #54784

@SaabAero wrote:

Trevlig bil du hittat!
                  Behåll i org skick tycker jag.

Intercoolern ser ut att ha gjort sitt. Skiten kommer förmodligen av att den läcker => oljefilm på utsidan => suger åt sig skit.
                  Ta loss IC´n och fyll den med vatten så tror jag du kommer att hitta en eller flera läckor.

Tack jo den är allt helt okej! Den ska hållas original men nästan endast tidsenliga detaljer:) vet inte riktigt när reflexrampen kom? Hitta den inte i min tillbehörskatalog till -85or iaf så de kommer vara lite nyare då!

Är säker som du säger! Får försöka hitta en fräschare bara:)

juli 9, 2013 kl. 21:09 #57478

@Fidde-92 wrote:

Så va tycker ni nu då? 🙂

Tjusigt –
                    vi får hitta en dag och ta lite bilder på ”syskonen” :CE

december 1, 2013 kl. 19:35 #59835

@Plankan wrote:

@Fidde-92 wrote:

Så va tycker ni nu då? 🙂

Tjusigt –
                      vi får hitta en dag och ta lite bilder på ”syskonen” :CE

Ja de får vi göra, nästa sommar!

Här var de inte uppdaterat på ett tag! Så nu får jag skärpa mig lite..
                      Har hänt en del sedan senaste uppdatering!

Den gröna fick jag för mig att sälja men som tur va så ångrade jag mig i sista stund så den finns fortfarande kvar och rullar på fint! 😀
                      Turbon fick jag en otrevlig överraskning för ett tag sen när jag kom ut till bilen och skulle åka till jobbet, när jag tryckte in kopplingen innan start så ”fanns inte kopplingen där”. Visade sig vara slavcylindern som hade gett sig. Inga problem tänkte jag, bara att byta och samtidigt och passa på att byta Urtrampningslagret, tryckplattan och lamellen. Sen så började omständiga….
                      Rivde ned allt och monterade de nya, inga konstigheter direkt. Började lufta och till en början inga problem men sen när jag bad min lille bror att pumpa lite så såg jag en minimal stråle från kopplingsslagen på gummi delen….. Jaja beställde en ny på speedparts men stålomspunnenslang istället för gummi, nackdelen var att de var beställningstid men de gjorde inget hade inte jätte bråttom. Fick slangen och monterade den, gick rätt smidigt inte perfekt passform direkt men de gick.
                      Började med luftningen och blev skit bra, shit vilken skillnad på känslan! Monterade ic och allt krimskrams och startade bilen, gick igång som den skulle och lät den bli lite varm innan jag åkte ut och testade den! När jag skulle åka iväg så tryckte jag ner kopplingen för att lägga i växeln, men va nu?? Kopplingen försvann när jag tryckte ned den!!!! Sprang ut och kollade under bilen och de bara rinner olja under! Gaaaah stängde av bilen och stängde igen huven och bestämde att nu blir de inget vettigt gjort i mitt lilla vredesutbrott. Några dagar senare så fick jag börja plocka ned allt igen och när jag kunde se bättre såg jag att de läckte ur slaven, åh vad tråkigt….
                      Plockade ned kopplingspaketet igen och inspekterade slaven, en o-ring i slaven var av….. På en ny slav, fick en repsats för besväret och idag var allt ihop igen!
                      Bilen går jätte bra och den ny kopplingen är skit go! Perfekt att ställa in bilen när allt fungerar! Så nu är bilen inne i garaget för vintern så nu kan de roliga meckandet börja! När de inte är måste:)
                      Inga bilder men de kommer när de börjar hända grejer:)

december 2, 2013 kl. 22:37 #61426

Kikat igenom tråden lite. Riktigt fina bilar du har. kommer följa projekten 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

december 3, 2013 kl. 09:30 #61439

@Saab Putte wrote:

Kikat igenom tråden lite. Riktigt fina bilar du har. kommer följa projekten 🙂

Tack så mycket! Desamma får jag säga! 😀 Tanken är att förbättra dom också, speciellt Turbon 😉

december 3, 2013 kl. 19:59 #59900

@Fidde-92 wrote:

Plockade ned kopplingspaketet igen och inspekterade slaven, en o-ring i slaven var av…..

Snacka om jobb du råkade ut för där :czy
                            Tur du inte gav upp iallafall :thumb3d:

december 4, 2013 kl. 06:20 #61481

@Plankan wrote:

@Fidde-92 wrote:

Plockade ned kopplingspaketet igen och inspekterade slaven, en o-ring i slaven var av…..

Snacka om jobb du råkade ut för där :czy
                              Tur du inte gav upp iallafall :thumb3d:

Ja det blev lite mer omständigt än vad jag hade räknat med 😉
                              Men nu är de gjort så nu kan de roliga börja! 😀

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.