Saab 900 2.0 turbo

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0 turbo

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 77 totalt)
  • Författare

Så nu har jag både en saab och en gammal ford

september 20, 2014 kl. 07:36 #177221

Fick två motorer med på köpet av forden. En 2.0l v6 påminner mycket om V4:a motorn storleksmässigt och en granada 2.8i men den håller jag på att riva ner för att lämna till metallskrot och den andra motorn är ett rep objekt som jag tänkt försöka sälja..

september 20, 2014 kl. 07:38 #171871

Inte den bästa bilden men så ser 2.0 l 6:an ut

september 20, 2014 kl. 09:40 #171786

@Ludde wrote:

Här kommer lite bilder på vad som händer oss mig..

En Turnier, coolt! :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

september 25, 2014 kl. 19:25 #164948

Stämmer det.. Saaben har jag nästan bytt färdigt turbon på den har bråkat en hel del om utrymmet men sitter snart där det tråkiga är att en av grenrörets gängpinne eller vad det heter. Har gått av och jag får tyvärr inte ut den och man kommer inte åt att borra heller så jag får tyvärr låta det läcka där så länge.. Ska höra med en vän till familjen som har verkstad ifall han har några bra tips eller ifall han kan fixa det till mig., iaf så håller jag på med både Saaben och forden samtidigt så därför det tar tid. Motorn är tyvärr tvärstum i forden så renoveringen av reservmotorn börjar nu i vinter.. Och Saaben ska få all ytrost tillfixad.. Så jag har att göra hehe.. Ifall ni inte vill veta eller läsa om forden så får ni säga till så slutar jag att blanda in den i detta 🙂

september 25, 2014 kl. 21:58 #164651

Kör på! Gamla bilar är kul i alla former! :CH

96 V4 1975 ”Bollen”

september 26, 2014 kl. 06:11 #164559

@Ludde wrote:

Motorn är tyvärr tvärstum i forden så renoveringen av reservmotorn börjar nu i vinter.. Och Saaben ska få all ytrost tillfixad.. Så jag har att göra hehe.. Ifall ni inte vill veta eller läsa om forden så får ni säga till så slutar jag att blanda in den i detta 🙂

Janne Hagnell hade inte du något tips på att få loss en stum motor. Kanske funkar på Forden. Minns inte i vilken tråd detta diskuterades bara.

september 26, 2014 kl. 06:49 #164450

Ja alla tips är välkomna.. Vill helst få igång original motorn som sitter i.. Idag så kommer resten av turbon monteringen att bli färdig så jag kan flytta rundor på bilarna.. Kommer även att skölja ur kylsystemet på forden.. Testade att hälla 5ml 2-takts olja i varje cylinder för ca 6 dagar sedan men det hjälpte inte. Jag hoppas inte något har hänt med motorn då förra person försökte få motorn till att gå runt genom att försöka bogsera den. Lådan känns helt okej så tror inte det är någon större fara där..

september 26, 2014 kl. 07:09 #164426

Häll några msk diesel i varje cylinder, väntan någon dag, dra FÖRSIKTIGT i motorn via muttern på remskivan. Det handlar i förstaläget inte om att få loss motorn utan bara att lägga på ett lätt tryck så saker o ting rubbas någon hundradels mm. I med mer diesel och fortsätt så, samt utrusta dig med tålamod. Själv har jag hållit på ett halvår, men dels går det långt mellan gångerna, dels är det en boxer, så jag har tyngdlagen emot mig.
                      OBS att man givetvis måste byta oljan innan man senare gör något försök att starta!

96 V4 1975 ”Bollen”

september 26, 2014 kl. 09:25 #177336

Okej då vet jag ska testa det.. Tack för hjälpen

september 26, 2014 kl. 12:17 #163697

När jag skulle få släpp på min 1700-motor t V4:an köpte jag ett motorstativ på Verktygsboden för 495:-
                          sen ställde jag den med ena cyl.raden upp, hällde i fullt m diesel, lät den stå så en vecka, (fyllde på mer diesel varannan dag)
                          vred motorn så de andra cyl. var uppåt, samma procedur i en vecka. Sen släppte den 🙂
                          Bilen den satt i hade stått ute i 13 år.
                          Jag vred däremot på svänghjulet, inte balansaxelskruven, med tanke på att transmissionsdreven skulle ta stryk.

Lycka till!

september 26, 2014 kl. 13:38 #163627

Bra poäng med svänghjulet. Jag har remskiva direkt på vevaxeln på den motorn jag grejar med, så då funkar det ju bra. Däremot sitter motorn i bilen, så då finge jag ha en kran till hjälp för att få cylindrarna i upprät position… :duck
                            En tanke för att inte tråden inte ska bli för spretig är kanske att ge Forden en egen tråd på Off Topic?

96 V4 1975 ”Bollen”

september 26, 2014 kl. 13:55 #163602

@Janne Hagnell wrote:

En tanke för att inte tråden inte ska bli för spretig är kanske att ge Forden en egen tråd på Off Topic?

En tanke kan ju vara att när Saab v4 gick så bra på tävlingar sa Ford att det satt Saabmotorer i deras bilar, kanske bara sägen men då kan det ju bli en projekttråd typ ”Forden med Saabspis” Kombin Saab aldrig byggde” tex… 😉

september 26, 2014 kl. 13:55 #163608

@Janne Hagnell wrote:

En tanke kan ju vara att när Saab v4 gick så bra på tävlingar sa Ford att det satt Saabmotorer i deras bilar, kanske bara sägen men då kan det ju bli en projekttråd typ ”Forden med Saabspis” eller ”Kombin Saab aldrig byggde” tex… 😉

september 26, 2014 kl. 18:15 #163395

Ja det kan jag göra.. Tänkte berätta att turbo bytet är färdigt nu och bilen går som en klocka tog tid och inget jag rekommendera att göra i en carport. Så hittintills har jag lagt 700kr på bilen för att den skulle fungera.. Nyrenoverad turbo 500kr nästan ny intercooler med slangar och klämmor 200kr det kan jag tycka är rimligt :D..
                                  Så nu ska rosten fixas till..

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 77 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.