Saab 900 -81 (Douglas?)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 -81 (Douglas?)

• Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-29 17:12 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    phermansson
    Deltagare

Dags så för en ny bil, blev lite tomt på gården när Kähty försvann. Tanken var att skaffa något som såg gammalt ut, men som är lite smidigare när barnstol och barnvagn ska med. Siktet ställdes alltså in på en combicupé, 99 eller tidig 900 i lämplig färg. Följden av detta blev ett intensivt Blocketspanande, tills rätt bil efter ett par månader slutligen dök upp i lördags eftermiddag. En Saab 900CC -81 i 70-talsdoftande färg, inte allt för långt bort och med en högst modest prislapp. Bilen kördes fram till 2005 av ett äldre par, för att sedan bli andrabil i en familj. Den har använts sparsamt och stått mycket i garage, den är därför rätt fin i karossen och mätaren har inte hunnit längre än till 10400 mil.
    Den började dock hacka och misstända, så bilen blev stående på parkeringen. Efter ett och ett halvt år bestämde sig ägarna för att ta tag i saken. Den kvinnliga parten trodde att ingen ville ha sånt gammalt skrot, medan den manliga allt trodde att det fanns någon Saabentusiast som ville ta sig an den. Han tyckte det skulle vara roligt om den hamnade hos en ägare som tog hand om den, och la ut den på Blocket.
    Och där kom jag in i bilden…
    När bilen skulle hämtas var det osäkert om den gick att köra. Besiktigad och i trafik, men stått ett tag och fått påhälsning av folk som har svårt för mitt & ditt. Dock av den smidigare typen, de hade lyckats ta sig in i bilen genom att dra ur låscylindern i förardörren, inget brutit eller sönderslaget. Inne i bilen hade de gjort samma manöver med tändningslåset, innan de insåg att rattkryckan blev en för svår nöt att knäcka.
    Vi bestämde oss i alla fall för att göra ett försök att köra bilen hem. Ägaren hade tacksamt nog sett till batteriet var nyladdat, så detta monterades i motorrummet. Sen lite pillande med choken, vred runt tändningslåset med en platt mejsel och så var motorn igång. Gött!
    I med backen, slira lite på kopplingen… och rullade iväg med bara en antydan till kärvande bromsar. Sen gick det av bara farten, 12 mil via svärföräldrarna gick utan problem. En baklampa som gick sönder, tankmätaren död, ingen spolarvätska, hackande motor. Inget allvarligt alltså.

phermansson
    Deltagare

Idag har jag tagit en närmare till på bilen, särskilt på motorn. Hackandet har antagligen med det sorgliga skicket på rotor, fördelarlock och brytarspetsar att göra. Tändstiften såg bra ut, bara rätt svarta eftersom förgasaren verkar vara felinställd. Så först av allt blir det byte av tänddelar, samt olja och filter. Ska också byta jordkablar och fixa den jordpunkt jag fick tips om att kolla upp, den ser inte vacker ut.

Morten S.
    Moderator

Har hatt en 1980 modell Gls Automat med samme farge, for maaange år siden.
    Spander gjerne oljeskift på girkassen også.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Hon e visst vacker så det så!

Janne Hagnell
    Moderator

Ååååh, jag vill också ha en brun bil igen!
    Grattis till fyndet! :CH

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

Kunde inte hålla mig förstås utan kollade: Tant Brun finns fortfarande i registret, men lika avställd som när jag ägde henne. :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

pelle s
    Deltagare

Åhh vad jag saknar min första bil, en tre dörrars terracottaröd 900 GL 1981, ibland!

Kolla oljan i förgasaren och membranet, det kan orsaka en hel del hackande.

Pelle

phermansson
    Deltagare

Tack för tipsen, nu blev det några punkter till på att göra-listan. Lustigt det där med färgerna. Denna ser mest brun-orange ut i verkligheten, men i papprena kallas den mörkröd, färgkod 126G.

phermansson
    Deltagare

Idag har jag monterat i en del nya delar. Brytare, kondensator, rotor, fördelarlock, förgasarmemran, bränslefilter vid förgasaren, jordkablar batteri-chassi-låda. Förgasarolja påfylld, elektrodavstånd på stiften justerat.

Bilen går bättre men inte bra, det hackar lite lätt vid jämn gas. Kändes piggare vid gaspådrag, då går den rent. Tomgången är låg, det luktar mycket avgaser och stiften svarta. Antar att den kommer att gå bättre efter en förgasarjustering?

Janne Hagnell
    Moderator

Låter som den går fett.

96 V4 1975 ”Bollen”

djungeltrumman
    Deltagare

Kul, den ser ju inte så tokig ut!

Vilket huvudbry du gav mig efter att vi hade pratat om ”en röd bil på Blocket där och där”. Jag hittade såklart annonsen men tyckte att den såg brun ut så jag letade vidare men kunde inget finna. Haha… Nu, när jag ser dina bilder förstår jag, den ser ju tegelröd ut snarare? Nåja, grattis till fyndet iaf! Skall bli kul att följa tråden, finns inte allt för många som redovisar en ”vanlig” 900. 🙂

Johan

gnestakalle
    Deltagare

Rengör förgasarens munstycken samt kanaler. Kontrollera så att luft och vacuumslangar är hela samt att det inte läcker vid förgasarfoten eller vid insuget.

Mvh GK

phermansson
    Deltagare

Har inte hunnit titta närmare på förgasaren än, men tog en titt på låsen idag. Köpte några lås i Nossebro som troligen var till 99, men de passade ju inte 🙁
    Inte heller tändningslåset blev någon framgång. Cylindern låg ju i bilen, men vid en närmare titt var den nedersta biten av gjutjärnet avbruten. Bara att jaga nya lås.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng