Saab 900 cab, abs problem

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 cab, abs problem

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-08-24 16:34.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

markus21
    Deltagare

Hej! Har köpt mig en 900 cab -90 med abs. Nu när jag skulle starta den så lyser ”anti lock” lampan.

Har hängt av batteriet på den men när ja startar sen igen lyser den ändå.

Vad kan vara fel? Har bytt tryckackumulatorn på den och bägge reläna i höger framskärm…

Mvh
    Markus

Regin
    Deltagare

……

saabaero
    Deltagare

Lampan brukar inte tändas direkt vid start om det är någon av givarna.

På STCS forum under FAQ finns en tråd om ABS på 9000.
    OG900 har samma system. Börja med att gå igenom den tråden så lär du hitta något att börja med.

Steg 1 är nog att bygga en felkodsavläsare och läsa av felkoderna så vet du var du ska börja.

Mr_SunBear
    Deltagare

Det går inte att nolla felkoder på ABS genom att lyfta batteripolerna. Abs boxen ligger under baksätet och på kablaget typ 20 cm från boxen finns en kontakt man ska kortsluta och sedan vrida på tändningen. Då kommer abs lampan blinka fram kod mm. Men du har fått länken till FAQ ovan. Det är iaf en väldigt lätt operation att få fram kod och släcka dem.

markus21
    Deltagare

Måste jag nolla felkoden även om jag löser problemet?

Har iaf bytt box, vilket inte hjälpte. Bytt ventilblocket, och ohm mätt alla givare så dom ska ju fungera…

saabaero
    Deltagare

Felkoden raderas automatiskt när felet är lagat och du kört över 40kmh
    Går inte radera felkoder på annat vis än att laga.
    Den kan dessutom släppa fram nya koder när du lagat ett allvarligt fel

markus21
    Deltagare

Har bytt ventilblocket, box, bromsvätska och de där ”tryckkärlet” som sitter bredvid bromsvätskebehållaren. Samt ohm mätt alla givare och dom hade bra värden. Men lampan lyser ändå.

Tack för hjälpen än så länge!

saabaero
    Deltagare

Känns lite bekant det där…

På en bil kom jag slutligen fram till att det var jordningen till ventilpaketet som spökade. Ventilpaketets alla ventiler har en gemensam jord som går via styrenheten. Jag drog en extra jordkabel från en bra jordpunkt direkt till kontaktstycket på ventilpaketet och behöll kabeln mellan styrenhet och kontaktstycket.
    Den kabeln löste det problemet.
    Felkoden sa då att det var huvudventilen

Vid ett annat tillfälle var det kontaktdonet till behållarens nivåvakt som strulade.
    Rörde lite på kontaktdonet så slocknade lampan.

Har du lyckas läsa av felkoderna ?

markus21
    Deltagare

Hum okej. Nej jag har inte hittat något kontaktstycke tyvärr. Tänkte att om ja byter lite sådana grejer så får jag se. Den jordkabeln. Förstår nog inte riktigt hur du drog den, från handsken som du sätter fast i ventilblocket? Eller från ett av stiften i ventilblocket? Har slipat jordpunkt mellan själva huvudbromscylindern och kaross men utan resultat…

saabaero
    Deltagare

Drog kabeln från handsken på ventilblocket till en egen jordpunkt.
    Hittade felet först när jag lyckades framkalla samma fel på en annan bil…

Är lämpligt att se över stiften i samtliga kontaktdon och byta dom som är oxiderade

Bytte du även huvudcylindern inkl huvudventilen eller har du bara bytt ventilpaketet ?

Ang lagrade felkoder på dessa.
    Man kan ta sin box med felkoder, flytta till en annan bil och läsa av felkoderna där (förutsatt att den nya bilen inte sätter nya när tändningen slås på)

markus21
    Deltagare

Nej jag har bara bytt ventilpaketet. Har kollat stiften och dom ser kanonfräscha ut faktiskt.. Har även sprayat in lite wd40 för bättre kontakt men det hjälpte inte..

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.