SAAB 900 med Ford V8

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900 med Ford V8

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900 med Ford V8

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 19, 2010 at 13:18 #22029

      halloj min morbror har fått planer på att bygga på en FORD 305a på en 4petad saablåda (FÖRSTÄRKT givet vis:racesmile:) och ha i hans 900 någon som har gjort någon liknande operation som har lite tips och ideer? 😀

        april 19, 2010 at 16:15 #156678

        den lådan kommer aldrig hålla några längre stunder med en v8as vrid,spelar ingen roll hur mycket den förstärks, de tål inte mycket vrid helt enkelt, finns dem som byggt motorer med 500hk och mycket vrid o haft fullförstärkt med allt som går att göra o ändå rasat efter 1sta repan, 🙂 kul när man lagt ner så mycket tid o pengar o sen rasa efter 3växlingar :doh:

          april 19, 2010 at 16:51 #156681

          Jag håller med, 900 lådan är det sista i världen du ska koppla till något som är trimmat eller värre än orginal!

          Dom håller knappt med orignalmotorn. Kanke inte så konstigt då det igrund o botten är en 60 tals konstruktion gjord för 60-70 hk

          Knäckbrödslåda! Sen så kan alla 900 fantaster säga att “men om du inte kör som ett svin så går det” jo iförsig men hur kul är det då? Har du en v8 kopplad så vill du ju burna, göra lakrisar och spöa folk vid röljusen, (det är ju hela grejen plus ljudet förståss) det går inte allt för bra med 900 lådan

          Som jag fattar det så är det störta problemet att gafflarna i lådan är långa och känsliga så dom kunde ryka!

            april 19, 2010 at 17:30 #156682

            Svagaste delen är 3ans växel, vid hög belastning blir axeln som en pilbåge(lite överdrivet) och det gör att kuggarnas ingrepp mot varandra blir mindre o skraaaaap så är dreven rena

              april 19, 2010 at 17:33 #156684

              men om man kan förstärka/göra nya gafflar som är stärkare och svetsa upp förstärkningar på lager ytorna i lådan och förstärka den vid utgående så borde det väll gå? ska inte köras så hårt ändån! det är bara som en kul grejj mest!

                april 19, 2010 at 17:38 #156687

                fullförstärkt med diffbroms o oljekylning,stålfingrar,stumhylsa,1cm stållock vid diff,stålklockor,4primärkedjor m.m så hamnar den på i runda slängar 35-40000kr om du ska lämna iväg det, och då tror jag att drevsatsen är original, en kraftigare ligger på runt 30k bara den.

                  april 19, 2010 at 20:12 #156706

                  ojojoj det var inte billigt! :duck: men jag har bra kontakter som kan fixa allt förutom drevsatsen mot en platta öl :deal:
                  vad hamnar man på för max vrid om detta görs?

                    april 19, 2010 at 20:18 #156708

                    Coolt. bara kör på, vridet på en sur ford V8 är inte fetare än saab Turbo spis. Saabs låda är inte de bästa men man behöver inte vara bäst för att vara coolast..

                    tex Ford mustang 05 320nm 4500rpm
                    saab 900 aero -86 258nm 2800rpm

                    Lågt varv högt vrid knäcke lådorna på 5min..

                    De går att fixa lådan ganska bra. men köp o ha på lager. 🙂

                      april 19, 2010 at 20:19 #156709
                      SAAB95RACING wrote:
                      men om man kan förstärka/göra nya gafflar som är stärkare och svetsa upp förstärkningar på lager ytorna i lådan och förstärka den vid utgående så borde det väll gå? ska inte köras så hårt ändån! det är bara som en kul grejj mest!

                      Folk har trimmat dessa motorer läääääänge, i snart 40 år har den där lådan varit på tapeten. Tro mig, om det hade varit såpass billigt/enkelt att få den att hålla, så hade det varit gjort vid det här laget.

                        april 19, 2010 at 20:30 #156715
                        jonas99 wrote:
                        Coolt. bara kör på, vridet på en sur Ford V8 är inte fetare än saab Turbo spis. Saabs låda är inte de bästa men man behöver inte vara bäst för att vara coolast..

                        tex Ford mustang 05 320nm 4500rpm
                        saab 900 aero -86 258nm 2800rpm

                        Lågt varv högt vrid knäcker lådorna på 5min..

                        De går att fixa lådan ganska bra. men köp o ha på lager. 🙂

                        Det har jag faktiskt inte tänkt på att kolla vridet på en turbo – v8, men varför tål dom egentligen mer vrid om man har högt varv? är det för att vridet på dreven blir mycket högre om man står still?

                          april 19, 2010 at 23:40 #156721

                          Nä, det har du fått om bakfoten. De tål inte mer vrid men väl mer effekt om man ökar varvet. Det är precis som med elektricitet,
                          vridmomentström,
                          varvtalspänning.

                          effekt=ström*spänning (visste du säkert redan)
                          eller om du vill
                          effekt=varvtal*vridmoment.

                          Så om man vill ha ut mer effekt UTAN att öka vridet (men hålla vridet konstant), ja då ökar man varvet istället ! Enkelt va. Vridet är ju det som VRIDER sönder axlar och drev, det hörs ju på namnet 😉

                          Släng i en annan låda när du ändå har byxorna nere…Detta diskuterades på turboklubbens forum för ett par år sen. Vet inte vad det blev av det men jag tror nån försökte. Var dock tunga pjäser detdär. T.ex. en Cadde-drivlina (framhjulsdriven)

                          / Kenth

                            april 20, 2010 at 11:18 #156744

                            Vad jag menar är att saab har mycket mer vrid än man tror.
                            4 cyl från 86 kontra muskel bil 05 v8 så blir man inte imponerad kolla vridet på spisen som ska monteras..

                            nästa fråga varför framkrafsare??? byter du till bakhjuls drift blir det förmodligen amatörbyggt fordon. Då är det iof kat som gäller..
                            Vad är det för motor?

                              april 20, 2010 at 22:24 #156779

                              Saabcoustom vad är en Cadde för bil? 😮
                              Det är en Ford 305 med insprut och elektronisk tändning plockad ifrån en bronco!
                              Framhjulsdrift pga att det är fränt att vara annorlunda! :duck:

                                april 20, 2010 at 22:57 #156782
                                SAAB95RACING wrote:
                                Saabcoustom vad är en Cadde för bil? 😮

                                Typ Cadillac, typ, liksom…

                                Och, håll fast vid sorkdriften (som min ohängde Volvo-fanatiker till son plägar kalla framhjulsdrift för) men se till att den driver på båda framhjulen, samtidigt. Alltså typ diffspärr, typ…

                                / Saabcustom

                                  april 21, 2010 at 03:07 #156784

                                  okok men då e jag med!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.