SAAB 900 med Ford V8

Forum Modellspecifika forum OG900 SAAB 900 med Ford V8

Detta ämne innehåller 25 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-26 00:19.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22029

    saab95racing
    Deltagare

    halloj min morbror har fått planer på att bygga på en FORD 305a på en 4petad saablåda (FÖRSTÄRKT givet vis:racesmile:) och ha i hans 900 någon som har gjort någon liknande operation som har lite tips och ideer? 😀

    #156678

    97sonett
    Deltagare

    den lådan kommer aldrig hålla några längre stunder med en v8as vrid,spelar ingen roll hur mycket den förstärks, de tål inte mycket vrid helt enkelt, finns dem som byggt motorer med 500hk och mycket vrid o haft fullförstärkt med allt som går att göra o ändå rasat efter 1sta repan, 🙂 kul när man lagt ner så mycket tid o pengar o sen rasa efter 3växlingar :doh:

    #156681

    kortnos
    Deltagare

    Jag håller med, 900 lådan är det sista i världen du ska koppla till något som är trimmat eller värre än orginal!

    Dom håller knappt med orignalmotorn. Kanke inte så konstigt då det igrund o botten är en 60 tals konstruktion gjord för 60-70 hk

    Knäckbrödslåda! Sen så kan alla 900 fantaster säga att ”men om du inte kör som ett svin så går det” jo iförsig men hur kul är det då? Har du en v8 kopplad så vill du ju burna, göra lakrisar och spöa folk vid röljusen, (det är ju hela grejen plus ljudet förståss) det går inte allt för bra med 900 lådan

    Som jag fattar det så är det störta problemet att gafflarna i lådan är långa och känsliga så dom kunde ryka!

    #156682

    97sonett
    Deltagare

    Svagaste delen är 3ans växel, vid hög belastning blir axeln som en pilbåge(lite överdrivet) och det gör att kuggarnas ingrepp mot varandra blir mindre o skraaaaap så är dreven rena

    #156684

    saab95racing
    Deltagare

    men om man kan förstärka/göra nya gafflar som är stärkare och svetsa upp förstärkningar på lager ytorna i lådan och förstärka den vid utgående så borde det väll gå? ska inte köras så hårt ändån! det är bara som en kul grejj mest!

    #156687

    97sonett
    Deltagare

    fullförstärkt med diffbroms o oljekylning,stålfingrar,stumhylsa,1cm stållock vid diff,stålklockor,4primärkedjor m.m så hamnar den på i runda slängar 35-40000kr om du ska lämna iväg det, och då tror jag att drevsatsen är original, en kraftigare ligger på runt 30k bara den.

    #156706

    saab95racing
    Deltagare

    ojojoj det var inte billigt! :duck: men jag har bra kontakter som kan fixa allt förutom drevsatsen mot en platta öl :deal:
    vad hamnar man på för max vrid om detta görs?

    #156708

    Jonas Åberg
    Moderator

    Coolt. bara kör på, vridet på en sur ford V8 är inte fetare än saab Turbo spis. Saabs låda är inte de bästa men man behöver inte vara bäst för att vara coolast..

    tex Ford mustang 05 320nm 4500rpm
    saab 900 aero -86 258nm 2800rpm

    Lågt varv högt vrid knäcke lådorna på 5min..

    De går att fixa lådan ganska bra. men köp o ha på lager. 🙂

    #156709

    enor
    Deltagare
    SAAB95RACING wrote:
    men om man kan förstärka/göra nya gafflar som är stärkare och svetsa upp förstärkningar på lager ytorna i lådan och förstärka den vid utgående så borde det väll gå? ska inte köras så hårt ändån! det är bara som en kul grejj mest!

    Folk har trimmat dessa motorer läääääänge, i snart 40 år har den där lådan varit på tapeten. Tro mig, om det hade varit såpass billigt/enkelt att få den att hålla, så hade det varit gjort vid det här laget.

    #156715

    saab95racing
    Deltagare
    jonas99 wrote:
    Coolt. bara kör på, vridet på en sur Ford V8 är inte fetare än saab Turbo spis. Saabs låda är inte de bästa men man behöver inte vara bäst för att vara coolast..

    tex Ford mustang 05 320nm 4500rpm
    saab 900 aero -86 258nm 2800rpm

    Lågt varv högt vrid knäcker lådorna på 5min..

    De går att fixa lådan ganska bra. men köp o ha på lager. 🙂

    Det har jag faktiskt inte tänkt på att kolla vridet på en turbo – v8, men varför tål dom egentligen mer vrid om man har högt varv? är det för att vridet på dreven blir mycket högre om man står still?

    #156721

    saabcustom
    Deltagare

    Nä, det har du fått om bakfoten. De tål inte mer vrid men väl mer effekt om man ökar varvet. Det är precis som med elektricitet,
    vridmomentström,
    varvtalspänning.

    effekt=ström*spänning (visste du säkert redan)
    eller om du vill
    effekt=varvtal*vridmoment.

    Så om man vill ha ut mer effekt UTAN att öka vridet (men hålla vridet konstant), ja då ökar man varvet istället ! Enkelt va. Vridet är ju det som VRIDER sönder axlar och drev, det hörs ju på namnet 😉

    Släng i en annan låda när du ändå har byxorna nere…Detta diskuterades på turboklubbens forum för ett par år sen. Vet inte vad det blev av det men jag tror nån försökte. Var dock tunga pjäser detdär. T.ex. en Cadde-drivlina (framhjulsdriven)

    / Kenth

    #156744

    Jonas Åberg
    Moderator

    Vad jag menar är att saab har mycket mer vrid än man tror.
    4 cyl från 86 kontra muskel bil 05 v8 så blir man inte imponerad kolla vridet på spisen som ska monteras..

    nästa fråga varför framkrafsare??? byter du till bakhjuls drift blir det förmodligen amatörbyggt fordon. Då är det iof kat som gäller..
    Vad är det för motor?

    #156779

    saab95racing
    Deltagare

    Saabcoustom vad är en Cadde för bil? 😮
    Det är en Ford 305 med insprut och elektronisk tändning plockad ifrån en bronco!
    Framhjulsdrift pga att det är fränt att vara annorlunda! :duck:

    #156782

    saabcustom
    Deltagare
    SAAB95RACING wrote:
    Saabcoustom vad är en Cadde för bil? 😮

    Typ Cadillac, typ, liksom…

    Och, håll fast vid sorkdriften (som min ohängde Volvo-fanatiker till son plägar kalla framhjulsdrift för) men se till att den driver på båda framhjulen, samtidigt. Alltså typ diffspärr, typ…

    / Saabcustom

    #156784

    saab95racing
    Deltagare

    okok men då e jag med!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng