SAAB 900 med Ford V8

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900 med Ford V8

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare

jag är inte fan till att hitta någon amerikanare som har framhjulsdrift! någon som har en låda?
      (Som sitter under motorn!)

april 21, 2010 kl. 22:52 #156826

Cadillac är ju som bekant framhjusdriven, men deras motorer är stora as,(dom gör väl en av dom större av v8;orna i jänkelandet) så frågan om inte lådan är lite väl stor då, samt tre växlad automat.

Men vore frän om det gick att klämma ned. Mumma ljud

Om du inte är orginalnisse så kan du väl ta en av dom mindre v8 (ford minsta är två tum från att passa i en saab 95/96, tornen är i vägen, men får man bort dem så går det, så sabb 900 borde inte vara något problem) o så slänger du ditt en rejäl Audi transaxel i skuffen koppla ihop dem båda med en bra kardan o typa om den som amatörbyggt fordon. Men du får nog bygga en rejäl ram du hänger allt jänkejärn i o så får du skruva på 900 karossen på allt detta

…. jag har planer på göra nått sånt med en saab 95/96 så fort jag är klar med mina 95 kortnosar.

april 22, 2010 kl. 08:45 #156840

Kanskje dom här kan vara till lite inspiration? 🙂

http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=131647#Post131647

april 22, 2010 kl. 10:00 #156846

Kul idé detta. Om jag inte missminner mig brukar det väl dyka upp en Porsche 550 Spider-replika vid Rosersberg Classic Car Show. Jag har för mig att han kör og900-låda i kombination med Rover V8. En ohelig allians kan tyckas men garanterat en kul bil att köra. Nu är ju bilen säkert lätt som tusan vilket kanske gör det enklare att få lådan att hålla, men ändå.
            När det gäller jänkebilar som är FWD så är ju som sagt Eldorado och Seville (67->) framkrafsare. De har även syskon, Olds Tornado och Buick Riviera som jag tror(?) driver i samma ände. Kanske även andra Cadillac men jag har för dålig koll för att kunna säga säkert. Från mitten av 80-talet någon gång blev aut.lådan 4-växlad, och de håller nog för det mesta. Tyvärr känner jag inte till någon amerikansk manuell låda som har samma layout.
            Lycka till!

april 22, 2010 kl. 11:05 #156855

bara som en fotnot i spekulationerna om caddie lådor så är det ganska så stoooora pjäser…….

april 23, 2010 kl. 00:08 #156910

Caddamotorn och lådan är ju så enorm att det spörs om man kan hånka inn den i det hela taget. Allt går med vilja och våld, men det frågs vel ochså på plånboken.

april 23, 2010 kl. 12:18 #156936
                  Gul-Kalle wrote:
                  Caddamotorn och lådan är ju så enorm att det spörs om man kan hånka inn den i det hela taget. Allt går med vilja och våld, men det frågs vel ochså på plånboken.

Man får väl börja med motorn och sen montera bilen/resten på den…. Ungefär som man gör när man bygger stridsflygplan.

/ Kenth

april 23, 2010 kl. 15:22 #156951

men va fan jag provar väl med en orginal 4petad låda och ser om det tål en börn! :crazy: :duck: sen är det ju bara till att förstärka på det som man ser går sönder! :racesmile: :hammer: :welding: men jag återkommer när jag har byggt på motorn!

april 24, 2010 kl. 19:47 #157036

jag har fått 2 4petade lådor så snart ska vi börja bygga adapterplattan! någon som är intresserad? kan lägga upp bilder isåfall!

april 24, 2010 kl. 21:08 #157047

Det är väl alltid kul att se vad andra tokar gör på sin fritid!
                        Så lägg du opp bilder bara!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

april 26, 2010 kl. 00:19 #157106

AGA- eller ESAB-diffat ??? För nåt måste du nog ha…

(skulle man inte kunna utforma drivaxlarna som såna där momentbegränsande saker dom har till mutterdragarna på seriösa däcksverkstäder ?? Då skulle man ju inte kunna köra sönder 😉

/ Kenth

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.