Saab 900 T16 1985 "Rosenkvarts"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 1985 "Rosenkvarts"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 1985 "Rosenkvarts"

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 20, 2014 at 21:26 #24010

      Startar en ny tråd för enbart denna bilen så blir de lite mer ordning i tråden!
      Bifogar alla gamla bilder så man kan se lite vad som händer/hänt!

        januari 20, 2014 at 21:28 #147550

        Nu var de ett bra tag sen jag uppdaterade här, pga av sjukdomar i familjen med sjukhusbesök mm. Sen på de en dödsolycka på jobbet så motivationen har inte funnits där alls.
        Den stora nyheten är att den Gröna 900an är SÅLD! Ångrade ju mig och tog bort annonsen men sen så blev jag kontaktad av en som ville köpa så de fick han. Faktiskt ångrar jag mig inte alls utan skönt att bara behöva pilla med en bil.

        Börjat pilla idag på Turbon, blir fronten först!

        Inte så speciellt fräsch front men de ska de bli ändring på!

        Någon som är sugen på ett par blinkers 😆

        Så nu är lite nere iaf, har även demonterat torkarmotorerna dels pga dålig funktion, sen så vill jag ej repa de nya lycktorna med dom och sen så tycker jag dom är fula.
        Tanken med detta ryck är att fixa till kylarbalken som är lite ytrost på, inte hitta något jätte allvarligt än iaf och att snygga till kofångaren
        Sen så har jag ju införskaffat helt nya Us-blinkers + Ny hella lyckta vänster och en i absolut nyskick! Som skall åka på. Kromgrillen är i hyfsat skick men om jag hittar en ny så ska de bli en sådan också! Nya skyltar ska naturligtvis på också, nya Utan EU skiten

        Har lite grejer som jag behöver som ni kan se i en köpes annons, så titta gärna på de så jag kan få köpa lite grejer :smile
        Är de någon som behöver extraljusen som jag demonterade? Ska inte ha dom så om någon vill ha dom är de bara att hojta till!

          januari 20, 2014 at 21:34 #147531

          Riktigt snygg färg detta!

            januari 20, 2014 at 21:40 #147532

            @Christian Haugsöen wrote:

            Riktigt snygg färg detta!

            Ja är den är mycket fin faktiskt! Fastnar för den lätt tycker jag 😀

              januari 21, 2014 at 20:22 #64710

              Riktigt trevlig bil!! :AP

              En fråga/fundering bara:
              Är det bara jag som sätter värde i att en bil har original regskyltar?
              Min T8 -86:a har (till min stora glädje) samma skyltar som din har på bilderna, d.v.s. plastskyltarna som kom i mitten på 80-talet.
              Jag tycker liksom att bilen känns mycket mer äkta med originalskyltar – även om de råkar ha flagnat lite här och var.
              Så ett tips i all välmening, innan du slänger de gamla skyltarna, är att du överväger att fräscha upp dem och behålla dem.

              I övrigt ser jag fram emot den fortsatta uppfräschningen!

                januari 21, 2014 at 21:25 #115273

                @Lillper wrote:

                Riktigt trevlig bil!! :AP

                En fråga/fundering bara:
                Är det bara jag som sätter värde i att en bil har original regskyltar?
                Min T8 -86:a har (till min stora glädje) samma skyltar som din har på bilderna, d.v.s. plastskyltarna som kom i mitten på 80-talet.
                Jag tycker liksom att bilen känns mycket mer äkta med originalskyltar – även om de råkar ha flagnat lite här och var.
                Så ett tips i all välmening, innan du slänger de gamla skyltarna, är att du överväger att fräscha upp dem och behålla dem.

                I övrigt ser jag fram emot den fortsatta uppfräschningen!

                Tack:)
                Jag förstår precis vad du menar! Tyvärr är mina skyltar så dåliga att jag inte känner att jag vill ha dom på bilen,
                Kanske inte syns på bilderna men de är skeva, bukliga och fula så dom åker inte på, men kommer sparas!
                Ja uppfräschning är bra ord, målet är bra bruksskick:)

                  januari 24, 2014 at 19:15 #173088

                  Inte jätte mycket hänt sen sist men sakta men säkert framåt!
                  Tänkte beställa lite grejer från “PartsforSaab” någon som har erfarenhet av dom?
                  Ska bla ha nya kromlister till kofångarna och undrar hur denna: http://www.partsforsaabs.com/product_info.php?products_id=1341 funkar på bilen?
                  Original är 14mm bred och denna är 11, ser de dumt ut? Behöver nämligen lister då jag saknar några helt.
                  Sen så verkar de som de sätts den fast med någon tejp, funkar den?
                  Om någon vet så kan ni ju hojta till!! 🙂

                  Sen så har jag börjat tänkta lite på fälgar, om man ska ta några med rätt bultmönster tycker jag inte de finns några fina..
                  Ett par 16″ Aero hade varit kalas snyggt!
                  Måste ju borras om då, hur funkar de?:)
                  Hoppas att någon har lite svar så jag slipper grubbla;)

                    februari 21, 2014 at 22:00 #61792

                    Bläddrade lite i mina gamla Saabkataloger hittade jag denna bild: (Ursäkta jätte dålig bild)

                    Så nu är stuket bestämt!
                    De blir “Silver Spoke” fälgar som är införskaffade, betalda och förhoppningsvis kommer skickas på måndag!
                    På bilden är front spoilern lackerad i samma färg som bilen? Skit snyggt ju 😯 Så jag ska plocka ner min och få den lackerad i min bils färg 😀

                      februari 22, 2014 at 08:30 #61648

                      Det är nog ljuset på bilden som luras lite, spoilern är svart.

                        februari 22, 2014 at 08:43 #173406

                        @andersson__ wrote:

                        Det är nog ljuset på bilden som luras lite, spoilern är svart.

                        De stämmer nog faktiskt, när man tittar lite närmare så ser man ju de 😕
                        Men kanske kan vara snyggt ändå vi får se!:)

                          februari 22, 2014 at 09:09 #173409

                          EMS hade frontspoiler i samma färg som bilen. Det ser bra ut.

                          Kör på!

                            februari 22, 2014 at 10:27 #173413

                            @Esak wrote:

                            EMS hade frontspoiler i samma färg som bilen. Det ser bra ut.

                            Kör på!

                            Jaha se där ja! Då kan jag ha sett de innan och trodde att den på bilden hade de också;)
                            De får bli så :AP

                              april 27, 2014 at 20:30 #175023

                              Här är de inte uppdaterat på länge men projektet rullar på. De som händer just nu är att nya dämpare och fjädrar åker på, passar på att byta lite bussningar, styrlederna och spinderllederna :smile Dämparna är monroe reflex och fjädrarna är kilen sportfjädrar. Kommer nog lira bra tror jag!
                              De största på länge är väl att de har blivit en till og! När Turbocab la ut sin Cerry Aero här på klubben så kunde jag inte stå imot! 😀
                              Åkte runt och gled lite idag med nyförvärvet och tog några bilder!

                              Är väldigt nöjd med nya pärlan! Jätte skön att köra, motor och låda går riktigt gött 😀 Kommer mer bilder på båda bilarna i veckan och förhoppningsvis mer uppdateringar!

                                april 28, 2014 at 09:33 #175031

                                Sicken snygging! Fina färgkombinationer oxå!

                                  april 28, 2014 at 11:59 #175035

                                  @Andreas Hermansson wrote:

                                  Sicken snygging! Fina färgkombinationer oxå!

                                  Tack så mycket! Tycker också att de passar bra tillsammans faktiskt 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.