Saab 900 T16 -92, USA-modell

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T16 -92, USA-modell

Detta ämne innehåller 41 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-03-25 09:44.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare

Simon
    Deltagare

Det är väl lika bra att starta en projekttråd på nya ögonstenen! Efter en ganska lång tid och titt på olika Saab 96 V4, så blev det en og900 igen. Hur jag än vände och vred på det så hamnade jag i 900-spåret. Jag är kär i 900:or helt enkelt! 😆
    Snubblade över min skönhet på blocket som vanligt, den hade varit ute ett tag så jag skickade iväg ett mail och blev glad när det visade sig att den fortfarande var kvar. Bestämde hastigt och lustigt att åka upp till Gbg en fredag eftermiddag/kväll. Åkte från Åstorp, (Helsingborg), lite innan kl. 17, kände och klämde, provkörde och kände och klämde lite till och skakade hand och några timmar senare på kvällen satt jag nöjd och belåten bakom ratten på en 900:a igen på väg söderut på E6:an. Var hemma lite efter 12 på natten och somnade nöjd och glad. 😀

Lite fakta om åket.
    3 ägare innan mig, senaste ägaren hade ägt den sen 1996
    26500 mil

Saxat från mailet jag fick:
    ”Rost:
    1) Två ställen på vänster dörr, nedre hörnen
    2) Tanklocket

18000 mil: kamkedja, toppackning
    22000 mil: underredsbehandling rostskydd, reflektorer strålkastare, kopplingscylinder
    24000 mil: bromsrör, bromsskivor bak, baklucka, broms- och växellådeolja
    26000 mil: kylare, spindelled höger fram, vindruta”

Utrustning:
    Elhissar
    Elspeglar
    Eltaklucka
    Elstolar, skinn
    Elantenn
    AC – ur funktion
    Farthållare – ur funktion
    ABS
    Airbag

Efter lite forskning så har det visat sig att det är en USA-modell jag har kommit över. Den har Bosch-styrsystem, VIN-skylt i framrutan, och ”objects in mirror are closer than they appear” i höger spegel. Plus den höga utrustningsnivån. 🙂

Lite bilder så att man inte blir utkastad från forumet… 🙄
    Då jag inte fick rätt på thumbnails i inlägget får ni hålla tillgodo med garaget-länken…
    http://www.garaget.org/?car=153567” onclick=”window.open(this.href);return false;

Planer för framtiden:
    3″ givetvis 😛
    Sänkfjädrar och sportdämpare
    Fixa den rost som finns
    Omlödd APC-box 😆
    Sist men inte minst, njuta av den på vägarna!

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Dags för en liten update. Har haft knäskyddet nere för att fixa tryckvakten och farthållaren. Döm om min förvåning när jag inte hittar någon tryckvakt…
    Undrar om nån har varit och pillat bort den tidigare…

Kan inte hitta kablarna som ska gå till den heller, om nån har varit där innan borde man ju skarvat ihop dem för att bränslematningen ska funka…
    Aja, bilen går som den ska så det är nog ingen fara, nu är det grönt ljus för omlödda boxen, ska bara fixa ett vettigt förlängningskablage så man kan justera boxen under tiden man kör…
    Försökte få rätt på farthållaren också, kom fram till att brytaren på kopplingspedalen behöver justeras för att fungera korrekt. Som det är nu så är det ungefär 4-5 mm kvar innan den blir påverkad så får komma på nåt som gör att själva ”knappen” går hela vägen i botten när pedalen är uppsläppt. Gjorde ett provisorium för att testa om det var felet men som vanligt hade jag inte sån tur, är nåt annat som felar också. Funderar på den vaccumbälgen med kedja som ska dra i gasvajern, i opåverkat läge är där ett ganska rejält slack, den blir inte spänd ordentligt och drar i vajern förrens man trycker ihop bälgen max… Känns inte rätt, ska det verkligen vara så mycket slack på den kedjan?

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Dags för en liten update. Har trots värmen motstått frestelsen att ligga på stranden som många andra gör och istället fått gjort lite på kärran istället. 🙂
    Dagens verk bestod i en lättare skönhetsoperation i fejset. Har stört mig på den ytterst intermittenta funktionen på ena torkarmotorn för lyktorna. Ibland stannar den i utgångsläge, ibland i yttersta läget och alltför ofta mitt i… Inte alls snyggt i mina ögon så de offrades till skrotguden under eftermiddagen. 😆

Mycket snyggare blev det tycker jag.

Tänkte åtgärda det låga GLT också, tog loss hela klockan ur bilen, satte den i skruvstädet och öste på WD-40 och väntade. Dock utan resultat, stoppmuttern vill inte lossna…
    Plan B, experiment kan man väl kalla det, var att lägga brickor mellan ”fästplåten” och fästet på turbon för att på så sätt få samma effekt som en kortad stång. Funkade utmärkt, dock räckte det inte med en bricka så jag får dit igen och lägga dit två till skulle jag tippa på. 😐 En bricka ökade GLT från 0,3 till 0,35. Överraskande nog ökade maxladd från 0,6-0,65 till 0,7 så det är nog idé att skaffa fler brickor…. 😀 Trodde inte en så liten ökning av GLT gav effekt på maxladdet, hade inte väntat nåt högre maxladd förrens man låg på 0,4-0,45 i GLT…

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Dags för liten update. Har skaffat nya fälgar, dock är det inte riktigt perfekt passform… Tråkigt då dessa fälgarna var riktigt snygga på og900:a 😕

Tar i i stötfångarens övre hörn när man svänger kraftigt eller om man har folk i baksätet…

Upptäckte en annan sak i fredags när jag justerade handbromsen. Det tar tydligen i inne i hjulhuset också. Frågan är om nya dämpare och fjädrar gör någon skillnad? Har tänkt skaffa Bilstein Sport dämpare och Kilen-fjädrar. Borde styva upp en del jämfört med de som sattes dit -92…
    Eller så får jag helt enkelt sälja fälgarna och leta nya. Misstänker att dessa är lite för breda egentligen. Ligger på 7 tum i bredd, hur breda är 16″ Aero? Däcken som sitter på är 205/55 R16 och det är väl den bredd och profil som folk brukar köra med på 16″ Aero? Så det känns som problemet är att fälgarna är lite för breda…

Skrap i hjulhuset…

Insida däck som tagit i inne i hjulhuset…

Konstaterade även att jag får ta och renovera/byta bakoken då kolven med stor sannolikhet inte går tillbaka helt för bromsen ligger emot lite hela tiden. Körde en runda i byn i ungefär 10 min och som max 50 knyck, då blev fälgen ganska varm av det lilla bara. Så åtgärd krävs innan de dryga 30 milen till Trollhättan och Saabens dagar tar vid. 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Dags för lite ny info! Har bytt knutkopplingen på växellänkaget, nu är det plättlätt att få i tvåan igen! 😀 Stort tack till Turboniklas för lån av specialverktyget till muttrarna i spakstället! 8)

Bilder säger ju mer än ord och nu gillar ni ju bilder här på forumet så det är lika bra att lägga upp några. 🙂

Det var inte mycket som förmedlade mina rörelser med spaken till lådan…

Nöjd som fan efter utfört arbete och godkänd provtur, lång sådan då bilen stått still i två veckor :lol:, gick jag på avgassystemet dagen efter.
    Big is beautiful har jag hört och de stämmer väl bra in på 3 tum på en og…? 🙂
    Avgas hade redan inhandlats så det var bara kissekatten som fattades. Det blev en kissekatt av följande märke:

Nån som vill försöka sig på en kvalificerad gissning om var jag köpt den?
    😉

Avslutar med några bilder på reslutatet av de senaste veckornas regnväder här nere i södern… 😀

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Update!!!
    Tog ett ryck på bilen idag. Efter utfört dagsverk har jag värme i kupén igen! Mycket trevligt nu när det börjar bli kyligt på morgonen. Många byter ju värmekran för att den börjar läcka, hur vanligt är det symptomet min kran led av? 😮
    Knäckt nedre anslutning. Lossnade bara så där en dag efter att jag parkerat… Mycket märkligt.

Det gick faktiskt mycket bättre än vad jag förväntat mig. Hade väntat mig att det skulle trilskas på alla håll och kanter, men det gick faktiskt smidigt. 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Dags att damma av här känner jag! Det som har hänt sen senaste inlägget:

– Kilen + Bilstein sportdämpare
    – Speedparts sportbromskit med EBC Green Stuff belägg + nya ok runt om
    – Kopplat in hörnbackljusen
    – Bytt spröt till el-antennen
    – Fixat belysning över fötterna

Belysningen över fötterna fixade jag igår och resultatet talar för sig själv tycker jag. Blev nöjd som attans med det! 😀

Hålrum…

Friskt kopplat hälften brunnit eller? 😉

Välkommen in! 🙂

(Som en bonus fick jag även upplyst förvaringsfack under stereon 🙂 )

Vad behövs då för denna operation? Receptet är följande, tack för hjälpen Plankan!
    – Make-Up lampor från en BMW 5-serie (E-39?), -96 ->, sitter i taket under solskyddet.
    Finns säkert andra lampor man kan använda men dessa är väldigt tunna och smidiga.

I övrigt är det lite grejor på gång nu den närmsta månaden. Väntar på en batteriböj och lite annat godis som förhoppningsvis dimper ner inom en snar framtid. Sen blir det till att lyfta ur motorn tror jag för att se var den läcker olja och kylarvatten och åtgärda detta. Har tänkt hinna med detta innan den 11:e april då det bär av mot Knutstorp!

Sen är jag sugen på 2,3 topp och 2,1 insug, men givetvis är det ont om 2,1or på skroten just nu när man är på jakt efter det… 😡

Sen har jag lite plastkjolar som ska slipas ner och lackas om och monteras… 😉

Klart slut!

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Tänkte man kunde göra en miniupdate sänkningen och nya dämpare plus de slitsade skivorna. Det var ju ett tag sen jag fick på grejorna och sen blev det inte nån uppdatering så här kommer den. Bättre sent än aldrig. 😀

Speedparts sportbromskit. Hade inte fått dit EBC-beläggen på bilden.

😛

Före och efter, viss skillnad blev det ju… 8)

Numera ligger den ruskigt fint på vägen, även med vintersulor. Är duktigt nyfiken på hur den kommer prestera på banträffarna i sommar. Snart april grabbar! 😉

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Dags att lägga upp lite bilder över helgens lilla projekt. Åker numera med batteriböj! 😀 Blev en viss skillnad, ”knuffen” som fanns lite innan 3000 rpm innan är betydligt mjukare, för att inte säga nästan obefintlig, numera.
    Givetvis gick det inte helt smärtfritt, drog sönder två av pinnbultarna. 👿 Tur att man har en schysst farsa som löser problem. Fick lånat en vinklad borrmaskin så man kom åt att borra, sen var det bara att gänga om.
    Måste dock upp på en lyft och justera lite, det går emot i bakvagnen och det läcker lite framme vid katten. Det är as-jobbigt att pela med avgassystemet på uppfarten med bilen på pallbockar bara… 🙄
    För er som undrar har jag lagt 50 kvadrats kabel bak till batteriet.

Lite bilder då:

Lade skarven som går upp till plus-plinten vid luftintaget nere på startmotorn.

Batteriet bor numera här

Säkringshållaren. Rekommenderar starkt batteripolskorna jag har här. Det är modell ”snabbfäste”. Man lyfter på hättan sen är polskon loss. Mycket smidigt. 🙂 Finns på Feltema för 80 spänn om jag minns rätt.

Jorden hamnade här

Böjen på plats. Tips för er som ska linda bandage, blöt ner det innan ni börjar linda, det dammar inte då. Dock blir man ganska svart om händerna… 🙄

Lite längre fram kommer nån form av komplettering med ”uttag” för starthjälp då det är lite långt in till batteriet i skuffen. Ska bara klura ut en bra lösning först. 🙂
    I veckan blir det eventuellt lite pill med den omlödda boxen. Sen ska det hinnas med en polering och vaxning innan knutan är det tänkt…

Klart slut!

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Dags för update! Har lyft ur motorn ikväll för att kunna styra upp olje- och vatten-läckaget jag har… 🙄 Första gången jag lyfter ur en motor ur en bil och jag får säga att det har gått riktigt bra. Inga större problem, fick rätta till högra drivaxeln då jag lagt den på fel sida klockan så det tog i vid lyftet… Alltid lär man sig nåt nytt… 😆

Lägger upp lite bilder på kvällens verk.

Nyllet borta och lite små pill kvar innan lyftet.

Ut med spisen! 🙂

Nya, mobila arbetsplatsen

Andra sidan

Rejält kladdigt här bak…

Är detta tecken på en läckande packbox? Oljan precis ”nedanför”, snett till vänster om remskivan måste vara tämligen ”färsk”… 😕

Klet här med…

Liten droppe kylarvatten på dumpen… Kan man ha sån tur att det räcker att dra åt slangklämman vid turbon, alternativt den lilla kröken som går in i toppen?

Ska kolla över motorn lite bättre imorgon sen ska det beställas grejor. Ska även passa på att fräscha upp motorutrymmet. Rejäl avfettning och tvätt, slipa ner rosten här och där och ett nytt lager färg. Kvällarna är räddade en tid framöver… 😆

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Ok, dags för liten uppdatering av läget. Motorn har hittat sin plats i bilen igen, har bytt diverse packningar och gjort rent lite och fixat rosten i motorutrymmet. Låter bilderna tala för sig själva.

Dags för vårstädning, det blir en del mög efter 28 000 mil…

Massa klet att rensa bort…

Det stället som var värst drabbat av rost

Lite färg gjorde susen!

Dags att förena hjärtat med kroppen igen. Plankan ”klagade” 😉 på förra lyften jag använde vid urlyftet så jag fick tag i en annan lyft. Rejäla doningar nu. Denna lyfte 200 kg längst ut och 1 ton längst in.

Grovrengöringstrissa på vinkelslipen gör underverk. 🙂
    Före…

Efter…

Nu återstår bara att fixa oljeläckaget vid kedjesträckaren som jag hittade idag när jag fixade det sista. Sen ska tändningen ställas också sen är den fit for the road igen! 😀
    Och jag har lärt mig en del på vägen. Har faktiskt blivit ännu mer taggad på att slänga i en T16 i en 99:a eller allra helst en 90:a efter detta lilla ”projekt”. 🙄

Över och ut!

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Liten liten update. Har tvättat av lite grejer som ska på bilen så småningom. 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Har hänt lite smått på sista tiden. Var på skroten förra veckan och fixade en bättre begagnad dörr. Finns lite rost i nederkant men det är betydligt enklare att fixa än den rost jag har på dörren som sitter på bilen nu.

Ska fixa lite bättre bilder längre fram.

Termometern visade 31 grader i skuggan idag, alla andra låg förmodligen på stranden…

Klibbigt värre…

En annan ockuperade garaget och polerade Saaben inför festivalen nästa helg! 🙂

Nyvaxad kärra är alltid trevligt 🙂

Detaljstudie

Nu ska det jobbas ännu en vecka sen bär det av mot Trollhättan på fredag!

Detaljstudie

Nu ska det jobbas ännu en vecka sen bär det av mot Trollhättan på fredag!

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

torbo
    Deltagare

Vad var det för fel på första liften? 🙄

Simon
    Deltagare

@torbo wrote:

Vad var det för fel på första liften? 🙄

Tja, den funkade, jag fick ur motorn. Men egentligen var den lite i klenaste laget faktiskt. 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.