Saab 900 T16 -92, USA-modell

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 -92, USA-modell

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 -92, USA-modell

Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 25, 2011 at 18:40 #187044

      Jasså du gillar o rostlaga säger du..? 😀

        oktober 25, 2011 at 18:42 #187041

        @M.broberg wrote:

        Jasså du gillar o rostlaga säger du..? 😀

        Jag kände det på mig… :mrgreen:

        Saab 96 -62
        Saab 96 V4 -75
        Saab 9000 Kombi -91
        Saab 900 T16 -92

          december 23, 2011 at 14:10 #188523

          Så där, då har kärran fått en “ny” oljekylare och slangar då den gamla hade ett hål i botten. Stort tack till plankan för bra och snabb service! 🙂 Äntligen får man köra 900 igen. Nu blir det justering av handbroms och besiktning som nästa punkt på listan.

          Saab 96 -62
          Saab 96 V4 -75
          Saab 9000 Kombi -91
          Saab 900 T16 -92

            december 23, 2011 at 19:26 #188532

            @herrsiba wrote:

            Så där, då har kärran fått en “ny” oljekylare och slangar då den gamla hade ett hål i botten. Stort tack till plankan för bra och snabb service! 🙂

            You’re welcome 😛

              januari 3, 2012 at 15:38 #188750

              Okej, uppdatering på mitt rullande projekt. Rullade igenom ombesiktningen idag med nya spindelleden på plats. Det var enda anmärkningen denna gången faktiskt. Det var det positiva det…
              Har som sagt haft en halv swimmingpool under mattorna, över mattan i vissa lägen till och med, på passagerarsidan. Var väl lite väl naiv och trodde att det endast berodde på hålen i golvet men är numera lite mer upplyst. 🙄 Sidorutan bak läcker lite, kanske räcker det att justera infästningen med några brickor bakom skruvarna så att den sluter tätt precis i nederkant på hockeyklubban.
              Taklucka är fruktansvärt trevligt när det är soligt ute, men fruktansvärt otrevligt när vattnet inte rinner bort från baljan… Har haft ett litet stopp i främre dräneringen på passagerarsidan då jag har sett att en del vatten har stannat kvar framför hålet. Detta har nog pågått en bra stund för när undertaket kom ner så visade det sig att själva rör-biten som slangen sitter på har rostat av helt. Innertaket har på grund av detta fått agera svamp och har således sugit i sig en massa vatten… Det var oerhört lätt att plocka bort tyget kan jag meddela. Inga tendeser till att vilja kämpa emot alls…

              Lite halvdåliga mobilbilder:

              Här har det alltså suttit en rörbit, den som sitter i slangen på andra bilden.

              Här har innertaket stått på högkant i en 20-30 min ungefär…

              Nu är slangen provisoriskt tätad och uppfäst med silikon så nu rinner vattnet rätt iaf. Planen nu är att försöka hitta rör i lämplig dimension och svetsa dit en liten bit så det blir som det var från början. Alternativt får man byta hela “baljan” om man hittar en fräsch på en annan bil. Nån som känner nån vars granne har en avlägsen svärmor vars far har en bror som har en fräsch “balja” kanske? 🙄

              Saab 96 -62
              Saab 96 V4 -75
              Saab 9000 Kombi -91
              Saab 900 T16 -92

                januari 3, 2012 at 17:19 #188759

                Det är bara kolla läget på returbilen…..

                En taklucka där kostar 300:- och det är då inkl baljan 😉

                  januari 3, 2012 at 17:29 #188761

                  @plankan wrote:

                  Det är bara kolla läget på returbilen…..

                  En taklucka där kostar 300:- och det är då inkl baljan 😉

                  Mm, ska bara hitta dit några og´s med lucka. 🙂 Är det samma balja på äldre modeller?

                  Saab 96 -62
                  Saab 96 V4 -75
                  Saab 9000 Kombi -91
                  Saab 900 T16 -92

                    januari 4, 2012 at 18:56 #188775

                    Blev ett fynd på skroten idag! 🙂

                    Saab 96 -62
                    Saab 96 V4 -75
                    Saab 9000 Kombi -91
                    Saab 900 T16 -92

                      januari 4, 2012 at 18:56 #188776

                      Guld! 🙂

                        januari 4, 2012 at 19:24 #188778

                        @herrsiba wrote:

                        Blev ett fynd på skroten idag! 🙂

                        Returbilen i HBG då 😉

                        Hade jag varit som dig –
                        så hade jag kört med denna modell till sollucka dvs den “manuella” sorten.
                        Den behöver inte ström,går att öppna/stänga mycket fortare och lättar jo rent faktisk bilen med 😛

                        Själva luckan kan du kanske sälja till longjohn 61 om han behöver –
                        det är samma 216 Beryllgrön som hans äkta 2 drs T16 har.

                          januari 4, 2012 at 19:48 #188780

                          Ja, hade helt missat att den hade taklucka när jag var där i förra veckan… 🙄
                          Tror jag behåller el-luckan, eftersom allt annat är el-styrt också. Bara frågan hur lätt det är med vajrarna på luckan. Nån som har haft isär det?

                          Saab 96 -62
                          Saab 96 V4 -75
                          Saab 9000 Kombi -91
                          Saab 900 T16 -92

                            mars 25, 2012 at 09:44 #189970

                            Liten, liten update. Var vid återinvigningen av Museet och Saabklubbens Årsmöte. Gjorde lite inköp på marknaden efter årsmötet. Det blev mest till tvåtaktaren, då målet är att få den genom besiktningen så man har två bilar att kunna köra med om man vill göra nåt större på 900an.

                            Påskhelgen är för övrigt räddad då jag köpte nytt originaltyg till innertaket! :dope

                            Saab 96 -62
                            Saab 96 V4 -75
                            Saab 9000 Kombi -91
                            Saab 900 T16 -92

                          Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.