Saab 900 T16 LUX-84

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T16 LUX-84

Detta ämne innehåller 31 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-19 18:05.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare

Karl Ask
    Moderator

Jag och Martin (turbocab på forumet) köpte en 900 T16 lux från 1984 i höstas. Den låg här på forumet, det var en speciell bil. Den skall ha stått i Saabs reception och sedan gått som firmabil till 2010. Den har gått så lite som 42k mil, ja 42 000 mil. Växellådan bytes efter 16 000mil. Men motorn och turbon skall vara original, på 42 000 mil. Han som haft bilen de sista 20 åren har bryt sig om bilen, har något behövts bytas så är det bytt. Sista underredsbehandlingen är vid 36 000 mil. Hur många rostskyddar sin saab då??? Bilen är alltså inte ett vrak, men nej den är inte rostfri. Men det är bara lite ytrost i huven och någon dörr. Detta skall givetvis åtgärdas.
    Bilen har massa lullull som elspeglar och elanten mm. Det är trevligt på en snart veteranbil.

Vi har en att göra lista.

-nytt innertak
    -Fixa takluckan, går inte att öppna nu
    -Justera wastegaten
    -polera bilen
    -bättre rostfläckarna
    -Sätta på ett jalusi
    -Hitta en bättre grill
    Och sedan köra!
    Eller har jag glömt något Martin?

Men Martin och jag fick gjort lite igår.
    -Vi justerade bakluckan som skramlade
    -byte växelspak. Så nu blev det en underbar växellåda, uppenbarligen klarade inte plasten 42 000 mil.
    -motortvätt
    -tvätta bilen
    -Testkörning. 😀

Bild innan tvätt.

Motorrummet innan tvätt….

Efter.

Jag är glad att dom har siktat ner motorutrymmet med all olja… Då har det inte rostat så mycket. Till och med lapparna sitter kvar efter 42 000 mil. Det är imponerande.
    Sedan blev det för mörkt för kameran.

Jag som inte skulle ha några 99/900or nu har jag tre varav en turbo, kunde inte hålla mig borta från turboträsket….

cabmange
    Deltagare

Jo det är en trevlig bil, men jag förstår inte uppståndelsen över 42.000 mil? Den är 27 år gammal och måste ju få användas. Finns många andra bilar av andra märken med mer mil på mätaren.

Hade själv en 900i i liknande skick från -85 och med 54.000 på mätaren, men den körde jag iväg till skroten ändå. Den fick slita hårt på isen så kopplingen sa upp sig bla.

Se nu till så att dne paserar 50.000 snart.

//MH

William
    Deltagare

vilken snygging! 🙂

snart 10 varv runt jorden 😉

turbocab
    Deltagare

Ja det är ingen dålig vagn vi hittat. Skulle köpt den själv egentligen, men hon som bestämmer där hemma fick kortslutning fullständigt och så var det bara lägga ner. Sen ringde Karl och vi snackade ihop oss, vips så ägde vi bilen tillsammans. En bra lösning, och det är kul att mecka ihop.

Listan du hade Karl var väl ungefär det. Möjligen att lite lyktglas för blinkers skall till också. Inte för att det behövs egentligen, utan mest för att det finns att få tag på. Hur länge till liksom? Kanske vi (jag…) investerar i lite nya lyktor bak för att få maximal finish, det gör så mkt. Hittar vi några balla fälgar så är det väl inte omöjligt vi köper nåt, men hyfsat låg budget skall det väl vara. Jag har ju 4x og900 till att underhålla.

Visst finns det og900 som gått mer än denna, absolut. Men majoriteten av dom är inte i närheten i skick, och det är lite kul med en omeckad T16 som gått så långt, med original Turbo! Det beror troligen på förra ägaren. Vi fick intrycket av att bilen inte gått särskilt hårt, nånsin… Kanske det även har att göra med den gamla Turbons grymt sega respons. Under 3500 rpm går den på vakum helt och hållet. Segt…. Men det sparar ju grejorna vid vanlig körning. När man laddar på så trycker det på fint däremot!

Nån som har en Kromgrill för Trubbnos till salu? Hyfsat skick i alla fall vill vi ha. PM!

putsarn
    Deltagare

Jag såg annonsen, verkligen fin bil.

Kul att någon lyckats bruka den ordentligt utan att den sunkat ihop alldeles.
    Men som alltid… Mer bilder, mera mera!

turbocab
    Deltagare

Det har meckats T16 Sedan LUX igen, härligt!!!

Här har helt nya Sedan-vingen monterats, samt Karls nya Jalusi. Blev riktigt nice det hela! Verktygen på Jalusit förvaras inte där, det är vikter under monteringen. Vi har inte använt fästena, utan den är limmad ovanpå. Med originalfästena så kommer det bara in vatten under listen = obra.

Naturligtvis har det tätats lite under vingen, polerats etc. Ingen rost hittades under, bara lite bubblor möjligen, men det är ju lugnt. SKönt!

Fronten har gracerats med Chromelister, eftermarknads. Grymt mkt bättre än ingenting alls som det var innan!

Långsamt börjar även jag tycka att Trubbnosfronten är snyggare ändå. Nu skall vi bara hitta en fin Chromegrill också, original fär för trist. Nästa jobb blir väl Wastegaten. Att den laddar lite segt kan ha att göra med att wastegaten är helt fastlåst. Undrar i vilket läge, jag gissar helt öppet. Förra ägaren belastade inte bilen tror vi så detta var inget som störde honom. Man undrar hur många fler som kör sina 900 Turbo med alldeles för lite hästar under locket….

walle
    Deltagare

har nya blinkers till eran 900 för en billig peng naturligtvis saab orginal samt ett nytt lyckt glas mvh

900lyx-82
    Deltagare

Hej.
    Mycket fin bil ni fått tag på.
    Om inte en väldigt ovanlig färg för en LUX.

Jag undrar även vad för lim ni använt för att få dit jalusiet?
    Har ett till min 96a som jag vill sätta dit men är inte
    komplett i antal fästen.

Som sagt, lycka till med LUXen.

Mvh Fredrik.

turbocab
    Deltagare

Det är Svart silikon-lim för rutor, jag tror från BDS eller Mekonomen, en ganska liten tub. Men även PL400/700 svart monteringslim från byggfirmorna funkar nog fint, det använder man ju till kjolpaket och sånt. Sitter kanon sen och man slipper vattenläckage.

Snart kommer sommarhjulen på. Kanske får vi även tag på ett gäng TRX fälgar med kåpa till den – kvarstår då bara frågan om däcken. Har fått pris på 4x på nånstans 13.000 kronor, kanske liiiiiite över bilens budget om vi säger så.

walle
    Deltagare

en kompis i örebro har 4 nya för en liten peng

900lyx-82
    Deltagare

Turbocab, jag har 4 st TRX fäljar med kåpor dock utan däck. Men går ut å kollar försäkerhets skull. Hör av dig om det är intressant.

Goodyear har däck men i vanliga tum om jag inte har fel. Kolla runt för vanliga tum däck
    ska passa.

Tack för svaret om limmet till jalusiet.

Mh Fredrik.

turbocab
    Deltagare

Tackar själv Fredrik, men som det ser ut nu så är det klirrat redan med 4x TRX och däck, vi får anledning återkomma till det i tråden här. Våren är nära. 🙂

Karl Ask
    Moderator

Vi kunde inte låta bli att åka till ladan och kolla efter delar, hittade en okey grill.

Och lyckades få tag i 2 nya blinkers, tack Håkan!

Martin kommer med bilder. 😀

Karl Ask
    Moderator

Det har hänt lite med bilen, polering och massor av småfix.

Men idag blev det nya fälgar. Trx fälgar med NYA däck! Det var inte igår det monterades på en 900 turbo. Men snyggt blev det. 😀

GALAXIE TURBO!!!

Martin i full gång att meka.

Liten skillnad va?

TRX fälgarna lyfte verkligen bilen.
    Skall bli roligt att testa den på en längre sträcka, kör den till årsmötet på lördag i THN.

turbocab
    Deltagare

Ja, när jag har legat förkyld i två veckor så har Karl gjort underverk i Garaget med utseendet på bilen, nice! Mitt bidrag var i alla fall TRX fälgarna. Vi kikade på Blocket annonsen lite löst, 400 spänn, bra skick och Karl sade ”dom skall vi ha!”. Jo, men däcken då? Efter tips från Walle (tack för det!) så hittade vi en uppsättning nya däck till bra pris, som hämtades för två veckor sedan. I veckan så krängde jag på dom, efter lite småputs och målning av fälgkanten. Men vi är sjukt nöjda med skicket. Känslan att dra på en uppsättning helt nya TRX däck på fina fälgar är klart speciell år 2011. Hur många mer gör det inför denna säsong? 🙂
    Man undrar lite över ET på dom. Vi kommer INTE åka på anmärkning för att dom sticker utanför skärmarna, så mkt är säkert. Men det kändes helt ok att köra!

Framtiden innebär lite småfix, kopplingspedal och bromsarna behöver fräschas upp, även Turbon ska få sig en uppfräschning så att waste-gaten rör sig igen, typ.

Hoppas bilderna uppskattas, när vi parkade i solen vid gröna stenen och klev ur så var det bara ”Åh herregud….” från oss bägge i kör, så nöjda var vi!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng