Saab 900 T16 LUX-84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 LUX-84
- Detta ämne har 31 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-19 18:05 av
Karl Ask.
-
FörfattareInlägg
-
Otroligt snygg med en fin trubbis på TRX. Det här var ju bilen man dreglade över i tidiga tonåren.
Har själv nyköpt en LUX -84 som behöver fix. Bland annat nya fälgar. Jag har trott att US-turbo är original men det kanske är fel? Ska det vara TRX?
Hälsar /Niclas
Man tackar för detta! Kul att ni gillar den. Det var ju nära den hamnade i långtidsförvar hos förra ägaren, det hade ju vart lite synd.
Niclas: Det skall vara US Turbo på en 1984 T16, vi har det tex på framsidan på bilens intstruktionsbok, som lustigt nog är en Silver Sedan med taklucka på bilden. 🙂 Jag tror TRX mer hör till T8 turbo 1981 och runt där. Tänk Per Oscarsson och hans ljusblå 1981 Turbo i kanonrullen ”Göta Kanal” tex. Men helt klart känner ju många igen sig från katalogdrömmande och reklamfoton från när 900 TUrbo var rätt nytt, då är det ju ofta TRX man ser på reklamfotona. Så vi har väl eg stylad bakåt någon årsmodell eller två, men dom är ju kort och gott snygga.
Ni som gör er besväret att åka på klubbens årsmöte kan nog får se vagnen live. Nu skall jag själv lägga lite mer tid på min röda TurboS som får ny koppling och lite småpyssel. Mogge, när du provkörde den så kommenterade du ju att kopplingen tog högt. Bra noterat, det tog inte många mil så började den slira faktiskt, men det fixar sig nu. 🙂
mars 23, 2011 kl. 20:16 #170895Kanon bil ni har o helt rätt att sätta Trx på den..
Min 900T 83 som Faf i hörby nu äger hade Trx i reg beviset.
Mvh uffe
Turbocab wrote:Niclas: Det skall vara US Turbo på en 1984 T16, vi har det tex på framsidan på bilens intstruktionsbok, som lustigt nog är en Silver Sedan med taklucka på bilden. 🙂 Jag tror TRX mer hör till T8 turbo 1981 och runt där. Tänk Per Oscarsson och hans ljusblå 1981 Turbo i kanonrullen ”Göta Kanal” tex. Men helt klart känner ju många igen sig från katalogdrömmande och reklamfoton från när 900 TUrbo var rätt nytt, då är det ju ofta TRX man ser på reklamfotona. Så vi har väl eg stylad bakåt någon årsmodell eller två, men dom är ju kort och gott snygga.Tack för svar om vad som hör hemma var och när.
Hållre med om turbo-drömmande. Det var ju en sådan här man ville ha.
Blir det mer tidigt 80-tal än såhär?
Per i ljusblå 900:an och Stenis och Borg i varsin Turbo med stripes och tidtypiska extraljus… bättre bild i den som måste laddas separat.Jag måste ha en TRX-Saab också.
/Niclas
Turbocab wrote:Det skall vara US Turbo på en 1984 T16, vi har det tex på framsidan på bilens intstruktionsbok, som lustigt nog är en Silver Sedan med taklucka på bilden. 🙂Är det samma bild på båda instruktionsböckerna eller är det bara på T16-boken?
Viggenuffe wrote:Kanon bil ni har o helt rätt att sätta Trx på den..Min 900T 83 som Faf i hörby nu äger hade Trx i reg beviset.
Mvh uffe
Jag har ett bestämt minne av att TRX hängde med t.om. -83
Har själv alltid velat ha en 900 turbo med trx-fälgar,då uffe skulle sälja sin så blev jag tvungen att köpa.Visst har man spolat tillbaka Götakanal filmen ett antal gånger,tycker själv att sedan modellen gör sig med trx.Är nog säker på att 81-83 fanns dessa fälgar,men 79-80 5-dörr hade med något liknande.
Har vi månne väckt fram ett dolt behov av 900 Turbo med TRX på klubben? 🙂 Verkar ju som de fanns tom 1983 i alla fall, sen insåg man väl att standarden inte skulle överleva? Precis som ”Betamax” och mkt annat ball från den tiden.
Bilden på Stenis och Borg är ju grym, 4x svenska hjältar samlade!
Hoppas vi kan mecka lite till snart, bromsarna skall få sig en översyn och lite småfix. Ska jaga tag på en kopplingspedal från skroten, denna gnisslar och knakar. Inte så konstigt efter alla milen kanske.
mars 30, 2011 kl. 16:56 #171171TRX satt på 5-dörrarsbilar 79-83
3-dörrarsbilar 81-83, hade 79-80 Incafälgar
4-dörrarsbilar 81-8379-80 hade TRX-fälgarna en blank toppig centrumkåpa för att 81 få den gråa med synliga muttrar.
Att dom är supergrymma bevisas väl av att nya 900:an fick nå liknande fälgar vid introduceringen 1993. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.