Forum › Modellspecifika forum › OG900 › SAAB 900 T8 Special, bränslepump går inte alltid på tändningsläget.
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 22 oktober, 2021 kl. 14:37 #489659
bearca
DeltagareHej,
Jag har en T8 special (lambda reglerat och katalysator) som många har åsikter om, men i detta fall så är det inte insprutet i sig som verkar spöka. Det jag har noterat är att när jag vrider nyckeln till tändningsläget så slår inte bränslepumpen till alltid. Detta känns lite skumt enligt mig, den brukar hoppa igång om jag direkt vrider nyckeln till av och sedan till tändningsläge igen. på 10 försök så går bränslepumpen igång 6/10 gånger. Bilen går att köra normalt och även att starta även om pumpen inte har gått innan och byggt tryck.Frågan är alltså, är det så det ska vara eller har jag glapp någonstans och i så fall har ni heta förslag på vart det skulle kunna vara?
Mvh
Björn22 oktober, 2021 kl. 19:33 #489671turbocab
DeltagareHej hopp,
Det här var några år sen. Men jag gissar på bränslepump reläet i sig. Ett litet komplext relä som sitter i Säkringsboxen på bilen, alltså under motorhuven vid förarplatsen. Standard fel skulle jag säga på modellen. Har haft det också på minst en T8 spec. (har kört/ägt 3). En av dom hade detta som sagt och dog när man absolut inte behövde det. I rödljus, en gång på Älvsborgsbron mm. Försök hitta ett nytt Bränslepumps-relä, alt ta isär och kika på det. Det är inte bara ett relä, det finns nån mer elektronik i den vill jag minnas. Jag kommer inte ihåg dock vad den där extra elektroniken i det gjorde. Men ju mer funktion, ju mer som krånglar såklart.
/Martin.
22 oktober, 2021 kl. 20:20 #489675bearca
DeltagareHej,
Det var ett bra tips, jag ska kolla på det och återkommer om hur det gick.Mvh
Björn27 oktober, 2021 kl. 12:09 #489768bearca
Deltagare14 november, 2021 kl. 09:12 #490031surabaron
DeltagareJag har hört att denna firma, Actronics, kan fixa elproblem:
https://www.actronics.se/?gclid=EAIaIQobChMIganhu7OX9AIVgQZ7Ch1nNgUsEAAYAyAAEgJNnvD_BwE
15 november, 2021 kl. 01:40 #490060saabcustom
DeltagareTa av kåpan på reläet. Värm lödkolven och löd om alla lödningar på kretskortet i reläet.
Sätt på kåpan på reläet.
Prova det i bilen.
Med sannolikhet gränsande till visshet så funkar det igen !Lycka till / Kenth
15 november, 2021 kl. 16:11 #490066bearca
DeltagareHej,
Jag fick hjälp av en äldre farbror som tog isär relät samt kopplade in det och funktionskörde det i bänk, samtidigt som han knackade, kylde samt värmde för att försöka återskapa felet. Det verkar som att relät fungerar som det är tänkt.. :SKan det vara något glapp i tändningslåset kanske?
/Björn
13 december, 2021 kl. 09:30 #490794Oscar Karlsson
DeltagareHej!
Jag har en 900 T8 -85 som hade exakt samma symptom. Vet att det inte är lambda och sånt på den men felet kan ju vara det samma. Bränslepumpen slog till ibland när tändningen slogs på. Efter att jag bytt allt som kan tänkas bytas så fanns felet fortfarande kvar. Efter närmares kontroll så visade det sig att kabeln till bränslepumpen var skadad invändigt på ett ställe under golvmattan. Syntes inget utanpå kabelhöljet men den var trasig invändigt. Drog en ny kabel från reläet och till pumpen. Inte haft några problem sedan dess.
Kan ju vara värt att kolla upp iaf ?
13 december, 2021 kl. 10:25 #490800bearca
DeltagareHej,
Spännande! Kommer du ihåg vart det var ungefär så kan jag kanske kolla det utan att riva ut all inredning.. 🙂13 december, 2021 kl. 10:44 #490801Oscar Karlsson
DeltagareNja, har för mig att det var någonstans under baksätet. Testa att dra en ny kabel från reläet till pumpen och se om det fungerar. Så slipper du kolla den nuvarande innan du vet vad det är 🙂
15 december, 2021 kl. 15:13 #490831bearca
DeltagareBra tips! Jag ska testa det nästa gång jag får tid i garaget. Återkommer. 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.