Saab 900 T8……(T16 dödaren)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T8……(T16 dödaren)

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-07 14:46.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

nst16
    Deltagare

Har precis införskaffat mig en mycket potent ”classic” 900. Håller som bäst på med kopplingen som strular, ska till skroten i morgon o kika om det finns nån huvudkopplings cylinder som verkar ok.
    Motorn har bara gått ca 60 mil efter renoveringen, inte ens inkörd ännu 🙂
    Motorn har tidigare suttit i en og900 bromsad till 320 hk har jag för mig, men med lite annan kring utrustning mot vad jag har nu. Tror att jag kommer kunna åtminstone plocka ut ca 280-300 hk med dom prylarna jag har nu.
    Köpte bilen stöldskadad för en spottstyver 😀 . Så lite kosmetiskt ska fixas till på den.
    Alla bussningar dämpare och fjädrar är bytt och bilen ligger helt kanon på vägen, det lilla jag kört den :confused:

[color:#FF0000]RECEPT: [/color]

Portad och planad topp
    Större insugs och avgasventiler (natrium fyllda ventiler)
    Vassare kam (har inga värden på den)……kommer 🙂 mycket orolig på tomgången.
    Portat insug
    Viktade och balanserade kolvar ihop m veven.
    T04E turbo Trim 50L m Skruvat 360˚ axiallager
    3″ batt böj + resten av systemet
    Sprut från porsche 928
    MF 2 tilläggsprut (går in vid 0,9 bar laddar runt 1,5 bar just nu)
    Dubbla og900 alu ic ihop svetsade
    2,5″ tryckrör
    Lödd APC
    Turbo xs dump
    Sväng hjul från saab 9000
    6 puckad sinter

Är väl det jag kommer på just nu.
    Var tänkt att den skulle mappas i morgon men pga kopplings strulet så får vi se när det blir av 🙁 .
    Är iaf tänkt att den ska vara helt klar till den 25:e augusti då det ska åkas fort rakt fram här i stan.

Uppdateringar och lite bilder på monstret kommer 😎

Kommer endast att lägga ut projekttråden här och inte på nåt annat forum :whistle:

Martin
    Deltagare

Låter spännande! Väntar med spänning på mer info och lite bilder!

Dubbla og900 alu ic ihop svetsade

Är de lagda ovanpå varandra så att luften först passerar den ena och sedan den andra?
    Jag har någon Heuschmidbroschyr någonstans i gömmorna. Där finns en bild på en betydligt tjockare intercooler.

Kommer endast att lägga ut projekttråden här och inte på nåt annat forum

Vi tackar för förtroendet! :applause:

nst16
    Deltagare

Det är två st ic som är ihop svetsade på längden hade kanske varit bättre om dom legat ihop pga utrymmet (sitter framför kylaren men ska flytta den längre ner).

nst16
    Deltagare

Köpte en renoveringssats för kopplingscylindern igår eftersom det var sånt stort spel på kopplingen. Plockade isär cylindern och upptäckte att fjädern var av :(, fick handla bättre beggad på skroten som renoverades ist. På med ”nya” cylindern och lufta, nu kändes kopplingen bra igen och växlarna gick i :). Startade bilen och provade o växla bara rassla från kopplingen så fort jag försökte lägga i en växel. Ska tillägga att förra ägaren böt kopplingen bara nån dag innan jag köpte den, misstänker att han inte monterat satsen rätt.
    Bara att börja riva kopplingen då, första felet jag såg var att den vita olje”spridaren” som sitter skruvad i primäraxeln var borta ist satt där en 8 mm bult. Efter lite plock så var allt borta och jag kan konstatera att lammelcentrum sitter åt fel håll så fjädrarna har gått emot bultarna på svänghjulet. Nu till frågan tror ni att jag kan använda den igen
    eller är det bara att byta? fjädrarna har väl ”slipats” ner ca 1-2 mm.
    Var det här jag misstänkte eftersom han som hade bilen innan berättade att han fått hjälp vid kopplings bytet (hade aldrig gjort det förr) men medhjälparen var tvungen att åka när kopplingen skulle monteras.

bhoijer
    Deltagare

Liite tröttsamt med folk som skall hålla på fast dom inte kan,och hur svårt är det att skaffa en bok på OK t.ex och titta hur man skall göra?

walle
    Deltagare

jo det underlättar om man inte vet hur man ska göra chansa ska man bara göra om man vet vad man håller på med

nst16
    Deltagare

Prexis Walle

carl l
    Deltagare

Hej!

Nu vet inte jag hur tjocka fjädrarna är i detta fall, men upp till 2mm är ju ganska mycket. Risken finns ju att lamellcentrum lossnar.

Men varför använda en sinterlamell öht? Med en förstärkt tryckplatta klarar standard lamell riktigt höga vridmoment. En kompis till mig kör med detta recept på sin trimmade T8 och det fungerar fint. Han har 228mm standardlamell och uppskattad effekt är runt 240 hk. Kopplingen är väldigt lättkörd och det finns inga tendenser till slirande koppling. Med den 240mm lamell som bland annat återfinns på Saab 9000 borde du vara på den säkra sidan. Det kan ju vara värt att tänka på. Sinterlameller brukar ju vara rätt aggressiva och det brukar ju inte uppskattas av den stackars växellådan.

Lycka till med projektet.

MVH
    Carl

nst16
    Deltagare
    Carl L wrote:
    Hej!

Nu vet inte jag hur tjocka fjädrarna är i detta fall, men upp till 2mm är ju ganska mycket. Risken finns ju att lamellcentrum lossnar.

Men varför använda en sinterlamell öht? Med en förstärkt tryckplatta klarar standard lamell riktigt höga vridmoment. En kompis till mig kör med detta recept på sin trimmade T8 och det fungerar fint. Han har 228mm standardlamell och uppskattad effekt är runt 240 hk. Kopplingen är väldigt lättkörd och det finns inga tendenser till slirande koppling. Med den 240mm lamell som bland annat återfinns på Saab 9000 borde du vara på den säkra sidan. Det kan ju vara värt att tänka på. Sinterlameller brukar ju vara rätt aggressiva och det brukar ju inte uppskattas av den stackars växellådan.

Lycka till med projektet.

MVH
    Carl

Om jag inte sett fel så är det 240mm lamellen som sitter (satt) i min bil. Men eftersom den satt felvänd så funkade det inte så speciellt bra. Ska montera ihop prylarna i kväll
    och se hur det funkar.

Nu vill jag bara ut och mappa den, märkte det lilla jag körde den att det finns ordentligt med mos iaf trots omappat 😀

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.