Saab 900 turbo 16 S, 1992.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 turbo 16 S, 1992.

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-10 23:32 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24897
    esak
    Deltagare

    Jaha ja, nytt forum minsann. Är väl läge att göra ett litet semi-bokslut av det gångna året, eller åtminstone sen jag skrev här sist. Eller där, ja ni fattar.

    Bilen ser just nu ut enligt ovan. Fälgarna hämtade från farsgubbens Platanagrå Aero, 1991. Tyckte aero 16″ skulle passa bra på den, så vi bytte. Utseendemässigt ingen höjdare, även om det inte är fult, men den ligger för jävla gött på vägen med dessa på. Så dom har fått sitta ett tag.

    Bilen ställs in och av snart, kanske kör oktober ut men sen är det ajöss för 2010. Letar därmed vinterbil! Köpt en 99 GL, 83. Omlackad i en snarlik nyans till min rubinröda, och absolut skaplig för sin ålder. MEN, känner att og900 suget drabbat mig svårt (och då kör jag ännu mer Aeron, hur fn ska det bli i vinter då?) så därför överväger jag nu att släppa ”den lille” ändå. En 900 91-93 har mina inre kompass börjat navigera efter, detta då jag vill ha 9000-stolarna fram. Och varför, undrar ni då. JO, har kommit över en blå skinninredning. Jo, BLÅ. Inte exceptionellt ovanligt, men långt ifrån vanligt iaf. Vore fint att kunna ha det i en bil, och Aerons grå måste få sitta kvar. Bil efter inredning, och tvärtom.

    Saken är den att skinnet plockats ur en 9000, en LeMans- blå CDE. Saken är ju biff med framsätena, men bak då? Hmm. Inbillar mig att detta säte borde passa bättre i våra og:s än de svulstiga sätena från CS-bilarna. För visst är väl dom större, eller är det bara en synvilla? Måste bara förankra soffan på nåt sätt… Nåja, det ska nog ge sig. Har ju inte ens nån bil att hinka i det i ännu!

    Saabfestivalen kom och gick, många fina bilar hann ögonen vila på innan jag till sist fann en tvilling till min. 93a, så klart, då min är den enda 92an i denna Rubinröda färg. Det kan jag säga med förvissning, efter att ha jämfört med en ”riktig” 242 Ruby – färgen överensstämmer perf! Killen med bilen kom från Tyskland, en bil i mycket bra skick. Inga bilder togs på mötet dock, damn!

    Hemkommen från årets tillställning kunde jag nöjt montera en helt ny wastegate. Kör nu med den mindre spänd än den gamla, och ändå laddar den SÅÅÅÅ mycket bättre. Råd till alla turboägare som har sjunkande ladd över registret – KÖP NY! Wow vilken skillnad alltså.
    Kunde öven montera tre flånknya skinnpåsar till nackstöden bak. Underbar känsla, fantastisk doft!

    Utöver den blåa klädseln har jag gjort lite fler skrotfynd, bl.a. denna gadget som man inte ser alltför ofta. I tbh-broschyren för 92 eller 93 sitter detta monterat i en og, annars har jag aldrig sett det själv nånstans. I 9000 lär det ha varit vanligare däremot. Daaddaa:

    Dåtidens svar på dagens Entertainment System för baksätetspassagerarna. Med ett vred kan man välja mellan RADIO, TAPE och CD. Två hörlursuttag med separat volymjustering. Bilden visar också mitt sunkiga innertak som ska åtgärdas inför nästkommande säsong. Vilken färg, original vore ju det självklara, spontana svaret till den här bilen, men typ svart känns också lite lockande? Ska väl även nämna att denna svarta feature inte funkar med min nuvarande Pioneer-stereo. En 9000 bandare med tillhörande förstärkare finns i förvar, men vill ju ha CD-spelaren som tillhörde! Hojta om ni ser nåt/ har nåt…

    Mja, det var väl allt i nuläget. Mycket körning har det blivit i sommar, och den har inte tjurat en meter. Främre motorkudden gav upp, brutalt! Trodde jag kört sönder lådan men nejdå, den löper lika fint som tidigare. Ny kudde monterad, funkar fint.

    Fler bilder finns tills vidare på garaget.

    #178326
    turbocab
    Deltagare

    Ah, trevligt! Så inga säljplaner i nuläget?

    Blått skinn är ovanligt, i alla fall i og900. Jag har nog aldrig sett det i Sverige, dock finns det en 1991 vit Aero på Mobile sen länge med blått skinn (utan mockainlägg) som gäckat mina drömmar tillräckligt nu. Hoppas du hittar nåt ballt att sätta den i!

    Wastegateklockan är ju intressant. Dom verkar slappa till sig, ska pröva byta jag med.

    #178329
    longjohn61
    Deltagare

    Kul att se att du har kvar pärla kom du på andra tankar 😉 har du planer för lack eller så?

    Mvh Nisse

    #178334
    esak
    Deltagare

    Den vita på mobile känner jag till.. Fin vagn men tror det är en ltt original? Eller har jag bara fått för mig det kanske…
    Var det inte nån tjomme från Gbg som köpt den förresten? Vill så minnas iaf.

    Blått skinn var det ju frågan om, och jag har sett det i en viss 4d T16 från mina hemtrakter. Blev helt såld när jag såg det, har letat sen dess. Märk väl att denna bil tom har originalbaksäte! Min kommer ju isf att få 9000 baksäte, hoppas bara det kommer funka skapligt. Även sett en vit cab på blocket med det blåa, en drömbil!
    Nog om det.

    Ser ut som att jag behåller den iaf, ska ju ändå ställas av nu. Men folk får väl buda om dom vill. Fått en del helt ok erbjudanden men det har inte blivit av riktigt. Separationsångest drabbar alla som ska sälja en fin og verkar det som.

    Ny lack, nja. Kul det är original tycker jag. Visst finns det några blämmor men tycker själv att lacken är en av bilens främsta fördelar! Tompa är varje billacks enstämmigt utnämnda räddare! 😉

    #178365
    henrikm
    Deltagare

    Kul att du valde att ha den kvar. Rolig detalj med hörlursuttagen i taket. 🙂

    #178466
    Simon
    Deltagare

    @Esak wrote:

    Främre motorkudden gav upp, brutalt! Trodde jag kört sönder lådan men nejdå, den löper lika fint som tidigare. Ny kudde monterad, funkar fint.

    Blev själv riktigt nervös i somras då min polare provkört min bil. Efter vi bytt förare känner jag hur spaken slår fram och tillbaka när laddtrycket kommer på tvåan. Tänker att nu är lådan på väg att rasa. Blir ruskigt lättad när jag lyfter motorn veckan efter och ser att främre motorkudden har spruckit i gummit. 😀 Skönt att det inte var värre än så!
    För övrigt är din kärra ruskigt snygg, tittade närmare på den på festivalen och måste säga att den färgen rockar på en OG! 😛

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #179513
    esak
    Deltagare

    @herrsiba wrote:

    @Esak wrote:

    Främre motorkudden gav upp, brutalt! Trodde jag kört sönder lådan men nejdå, den löper lika fint som tidigare. Ny kudde monterad, funkar fint.

    Blev själv riktigt nervös i somras då min polare provkört min bil. Efter vi bytt förare känner jag hur spaken slår fram och tillbaka när laddtrycket kommer på tvåan. Tänker att nu är lådan på väg att rasa. Blir ruskigt lättad när jag lyfter motorn veckan efter och ser att främre motorkudden har spruckit i gummit. 😀 Skönt att det inte var värre än så!
    För övrigt är din kärra ruskigt snygg, tittade närmare på den på festivalen och måste säga att den färgen rockar på en OG! 😛

    Ja känslan när det precis har hänt är en hjärtekrossare… Känner igen det där.

    Kul att du gillar färgen osv, det gör jag med. 😉

    #184471
    esak
    Deltagare

    Dagen jag aldrig trodde skulle komma är nu här. Bilen såld. Vafan tänkte jag med?!

    Nåväl, jag hade mina skäl. Främst, i stort sett enbart, berodde försäljningen på ett allt större behov av en mer bruksig bil. Eller åtminstone en bil man kan köra utan att ha halvdåligt samvete varje gång man kör den i regn, eller korta sträckor till jobbet. Nu blir inte nästa kärra nån dussingolf heller precis, men ändå mer… ”vanlig”. Har faktiskt även köpt en Saab 96, 64 som jag lägger en del tid och pengar på just nu, på tal om bruksbil…
    😯
    Nya ägaren bor på Sveriges västkust (var annars?) och får ge sig själv till känna om han önskar det. Jag tror och hoppas att den hamnat i goda händer och den lär synas till på träffarna även framöver.

    Nu lär jag inte besöka forumet lika ofta (jodå, jag är en passiv forummedlem) men intresset för og900 består ändå. Tack till alla som bidrar med kunskap, tips och råd.

    Tråd kan låsas/stängas.

    Mvh Isak.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Ämnet ”Saab 900 turbo 16 S, 1992.” är stängt för nya svar.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng