SAAB 900 TURBO 16 US

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 TURBO 16 US

• Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-23 11:31 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Thomas Nygren
    Deltagare

Utöver min 900 CD från 1985 finns ytterligare en brax i samlingen. Även denna från 1985.
    Bilen beställdes visst här i Sverige september 1984 av föregående ägaren, bilen tillverkades i oktober 1984 enligt den amerikanska certifieringsskylten då denna är för USA-marknaden. Bilar som tas i bruk i USA ska vara certifierade efter Federal Motor Vehicle Safety Standard of the U.S. Department of Transportation (FMVSS), ungefär som våra idag europatypgodkända fordon. Nog om det.

Trollhättan mekade ihop denna brax och den skeppades över till USA för att tas i bruk i Kalifornien någon gång under 1985. Bilen rullade tre år i detta fina klimat innan den återigen kom hem till Sverige 1988 som flyttsak (F97B dispenskod) då ägaren bestämde sig för att flytta hem hit igen. Denna kod gör att om jag vill kan jag ha vit blinkers fram och röd bak. Efter lite trassel med Svensk bilprovning som grymtade över avgaskraven på denna som var högre ställda i USA än Sverige på den tiden släpptes bilen till slut in i svenska vägtrafikregistrert.. Till saken hör att denna är från fabrik utrustad med mordärn avgasrenande utrustning som kat och syresensor osv. osv. osv.

Under tre år, fram till 1991 så rullade denna saab sparsamt som bruksbil tills de att ägaren beslutade sig för att åter flytta till USA. Bilen blev undanställd i garage, och från 1991 fram till 2018 nyttjades den sparsamt under en månads tid här varje sommaren. Jag köpte bilen 2018 av första och enda ägaren som beställde denna Saab 900 T16.

Bilen är en helt vanlig 900T16, cirrusvit men med den blåa plyschklädseln kontur, har för mig att de vita turbobilarna från 1985 hade den röda bokharaklädseln, men de ska jag låta vara osagt. Sedvanlig utrustning för en turbo, elhissar,elspeglar, taklucka (ej elreglerad) elantenn samt AC. Vidare saknar bilen spoiler på bakluckan, vet inte om någon bytt den eftersom den har det senare 16-valve emblemet under turboemblemet. Herr CD har ju sitt DOHC-märke till vänster om höger baklykta.

Bilradiomässigt satt vid mitt köp en nyare typ av Philipsbandare som bytts ut mot en Clarion E971 komponentenhet med separata slutsteg samt EQ.

Till våren ska expansionsventil till AC:n bytas eftersom det vid provfyllning visade sig läcka vid ett venturirör, byter även torkfiltret. Bilen är i ett riktigt bra skick karossmässigt,stötfångare i lite sämre skick på grund av en och en annan motkörning.
    På grund av garagering på annan ort kommer de inte kunna visas så mycket bilder på denna brax.

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Kul med en 900 till!👍🏻
    När det gäller spec på Saabar har det väl alltid varit lite si och så, man har tagit det som funnits på hyllan snarare än slaviskt följa specifikationen. Kunde inte klädseln vara specialbeställning?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Thomas Nygren
    Deltagare

de är ju så, lite Saabiskt. Vi tar vad vi har 🙂 minns att min mors 900i från 1985 hade blå klädsel, så de är nog i sin riktighet. Kan ju även vara så att de med röd inredning kanske är tillverkade senare. Men de säger också emot sig själv lite då min CD är tillverkad i juli 84 men med röd klädsel.

nisset16
    Deltagare

Roligt med mera 900, de ligger mig ju varmast om hjärtat!

Nu tror jag mig sitta inne med facit här (om de inte var helt unikt med utrustningen till USA).
    Tog mig upp och letade i Saab lektyren och fann denna som jag visste skulle finnas:

IMG_0738

Och enligt denna ska de vara helt rätt med lyxplysch blå (Perser) till din bil.
    Hade du däremot haft läder, jo då hade de nog varit rött Colorado 🙂

IMG_0740

IMG_0739

Hade så gott!
    MVH Nils

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej Thomas!

Älskar dina berättelser om dina (och andras) bilar!

Keep up the good work!

Mvh

/Mathias

bilspanaren
    Deltagare

Fin bil! Saknar min T16 LUX-84 när jag ser den.

Angående bakluckespoiler så ska Turbo sedan i US-version inte ha det. Exempel på andra avvikelser är att 900S (som i heter i USA) har US Turbo-fälgar.

99 1969
    9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
    Tidigare: 900 T16 LUX 1984

• Det här svaret redigerades för 12 månader sedan av .
    Thomas Nygren
    Deltagare

Fin bil! Saknar min T16 LUX-84 när jag ser den.
    Angående bakluckespoiler så ska Turbo sedan i US-version inte ha det. Exempel på andra avvikelser är att 900S (som <em class=”d4pbbc-italic”>i heter i USA) har US Turbo-fälgar.

tack för den informationen, var nästan som jag misstänkte att de var spoilerlösa baktill 🙂

Thomas Nygren
    Deltagare

Uppdaterar med några bilder från senaste veckans pyssel

• Det här svaret redigerades för 6 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej Thomas!

Bra jobbat och jag anar att det finns mer av det goda 😀 och jag hoppas på att bilen går att beskåda på Söndag i Gävle!

Ett tips, markera ”infoga i inlägg” så visas bilderna i större format!

Mvh

Mathias

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng