Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Saab 900 Turbo 1982 vill inte starta
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 31 december, 2020 kl. 15:13 #480428
Jerker
DeltagareHar en lågmilad 900 Turbo som nu vägrar starta. Får ingen ström till bränslepumpen! Original bränslepumpsrelä är den avlånga varianten! Om man plockar ut relät och ersätter det med ett vanligt slutande, typ extraljus-relä, så går pumpen igång och bygger upp tryck, men då är ju inte bränsleavstängningen aktiverad!(Den bakersta platsen i relähållaren som annars upptas av originalrelät) Sist jag hade igång bilen, det var för 1 år sedan, efter 19-års stillastående så startade den utan problem, men efter att ha kört några hundra meter och jag skulle köra in den i garaget igen, så dog den!
Bränslepumpen är ny
Jag har både testat att bygla och dra ut stiften på laddtrycksvakten som sitter under instrumentpanelen, utan att det gjort någon skillnad. Någon har varit och skruvat på den innan, men det sitter bl.a. laddluftkylare från Heuschmidt, så någon har nog trimmat lite i begynnelsen!
Bränslepumpsrelä har aluminiumhölje och är original Bosch! Har tagit av höljet utan att bli så mycket klokare. Allt ser rent och fint ut!
Är ju inte så jättevanliga bilar på gatorna, men kanske har någon av er varit ute för något liknande, eller vet hur man skall felsöka!
Den fungerar ju uppenbarligen med det enkla slutande relät, men är det fel att köra med det?
Vill få den besiktigad så den kommer ut på vägarna i vår!
Mvh
Jerker11 januari, 2021 kl. 16:52 #480862Bengt Karlsson
DeltagareHej. Om jag uppfattar dig rätt så fungerar bilen och går som den ska med enkelt slutande relä. Du har i så fall lokaliserat felet, MEN du bör definitivt införskaffa rätt relä. Om man skulle hamna i en trafikolycka så är det bra att bränsleavstängning fungerar. Mvh Bengt
3 februari, 2021 kl. 10:53 #481409flaset
DeltagareHej Jerker,
Du har all information du behöver för att komma vidare i tråden på stcs forum här;
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/162685-SAAB-900-T8-1982-vill-inte-starta-med-r%C3%A4tt-rel%C3%A4-i!?p=1542246&viewfull=1#post1542246Där påstår du dessutom att det inte funkar med ett konventionellt relä heller, hur skall du ha det?
Mvh
Andreas9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
4 februari, 2021 kl. 16:53 #481438Bengt Karlsson
DeltagareHej. Jag ser att ditt inlägg här är upplagt den 31 december och ditt inlägg på stcs forum där du skriver att det inte heller fungerar med enkelt relä är upplagt senare, den 6 januari. Efter att ha läst tråden på stcs forum, som Andreas länkade till, så uppfattar jag det som att bilen endast har fungerat under en kortare provtur. Jag drar då slutsatsen att problemet kvarstår och att det inte fungerar med enkelt relä.
Att bränslepumpen startar och bygger upp tryck när du ska starta bilen (och när du byglat) tyder på att bränslepumpen fungerar. Som signaturen Bagpipe och Andreas skriver på stcs forum så stannar bränslepumpen sedan när den har byggt upp tryck. Bränslepumpen ska starta igen först när bilens motor har startat och det kommer ström till bränslereläet från varvtalssignal, vid 31B enligt Bagpipe och Andreas. Det är en bra säkerhetsfunktion att en bränslepump inte fortsätter att pumpa fram bensin t.ex. vid trafikolyckor.
Felet ligger således troligtvis i reläet alternativt att det inte kommer fram ström till reläet vid 31B. Om du kollar varvräknaren så som Andreas beskriver och om den kollen tyder på att varvtalssignal fungerar, så tycker jag att du monterar ett nytt relä av rätt modell. Lycka till! Mvh Bengt
5 februari, 2021 kl. 09:19 #481463Bengt Karlsson
DeltagareHej igen. Jag förutsätter att du har ny bensin i tanken och inte 19 år gammal bensin. Mvh Bengt
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.