saab 900 turbo 80 Akaciagrön

Forum Övrigt Projekt / Min bil saab 900 turbo 80 Akaciagrön

Detta ämne innehåller 18 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-11-16 21:49.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare

jimbo
    Deltagare

va och hämtade hem en 900 igår. helt ok bil rostlagad, nylackad, renoverad motor med ny turbo, fina vinterdäck och isärplockad.
    får se vart detta projekt lede hän.
    några bilder brukar vara uppskattade.

Karl Ask
    Moderator

Så du fortsätter efter Uffe. Lycka till och det skall bli spännande att se när den blir klar.

Trevligt med mer projekttrådar. 😀

jimbo
    Deltagare

ja tanken är att ha den klar till sommaren, i morgon börjar sökandet efter ett innertak.
    samt ska jag byta bränslerören och filter till ett med rätt diameter samt se om batteriet har tagit ström sen kanske det blir en film på uppstart.

samt lite bilder.

saab putte
    Deltagare

Läckert projekt 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

turbolamko
    Deltagare

Kul att se den gå vidare och att han ser till att bilarna han säljer går till rätt folk med 🙂

Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

ankan
    Deltagare

Den här bilen har rört sig en bit över landet, började väl i Örebro eller Sthlm om jag inte minns fel, vidare upp till Kiruna, via Boden ner till Sthlm, och sen ner till Skåne.. 😎

http://speedfreak.nu/forums/gallery2.php?g2_itemId=57345
    Som den såg ut innan Uffe jobbade på..

Det är kul att det går åt rätt håll med bilen, jag hade aldrig tiden och platsen…

jimbo
    Deltagare

idag har jag letat lite efter ett innertak men alla verkar ha en lampa i mitten så jag söker ett innertak till en 900 3d utan taklucka det får gärna hänga då jag har nytt tyg.
    sen har jag provnonterat dom nya bränslerören.

anders j
    Deltagare

Hej!

Kul att det kommer fler tidiga turbo-900 med B-motor i trafik. Det finns ett fåtal kvar men denna modell är nog en av de ovanligare i dag.

MVH

jimbo
    Deltagare

jo 99 turbo verkar det ju drälla av nu men inte många 900 man sett tillsalu på sistonde och ännu färre i ett bra skick.
    tyvär står det lite stilla pga INNERTAKET så än en gång tar jag tacksamt emot tips på ett innertak till en 3d cc utan lampa i mitten bak gärna med hängande innertak.
    nu på jobbet kommer jag ha 9 veckor på att leta smådelar som saknas beställa tejp till lister emblem m.m.

anders j
    Deltagare

Hej igen!
    Jag tror att du kan få problem att få tag på en felfri stomme av rätt modell. Hur illa tilltygat är ditt tak. Får jag gissa att din stomme är knäckt på långsidorna mitt för tackluckan? Jag har med gott resultat, senast för bara ett par veckor sedan, fixat till motsvarande tak till en något nyare bil men dom skadas på samma sätt.
    Jag brukar med en vass kniv skära bort ungefär halva taktjockleken från det skadade stället och en fem-sex cm åt varje sida och sedan limma in en motsvarande bit helt material som du kan ta från ett reservtak från skroten eller donatorbil. Skär ut från samma kant där den ska fällas in så stämmer vinklarna. Lägg ordentligt omlott och använd flödigt med lim.

Använd samma lim som du limmar taktyget med. Med lite fingerfärdighet och tålamod så får du till ett underlag som duger gott att limma det nya taktyget på och då du sedan limmat detta på båda sidorna stabilicerar tyget också upp så är man två personer som hjälps åt att hålla taket vid montering så funkar det super.
    Det sista taket jag fixade var nedbrutet i samband med en montering av mobiltelefonantenn för många år sedan vilket gjorde att det var sprucket på ett par tre ställen på ena sidan och det lyckades jag få till så det är osynligt i dag.

Ring eller mejla om du känner dig osäker på något!

MVH

jimbo
    Deltagare

du har fått mig att fndera tack för ett ukreativt svar och att du svarade.
    vore då annu bättre att ta ett innertak från en nyare 900 skära bort taklampan och limma dit en bit från mitt innertak, sen skära ut nytt hål till skyporten och klistra dit tyget.
    tror detta blir enklare och stabilare.

några frågor…

vad är bäst att skära stommen med?
    vilket lim är bäst till stommen och innertaket?

saabfjollen
    Deltagare

Funkar det med ett tak ifrån en 2 dörrars 99 sedan modell eller skiljer dom vid C-stolpen ?

saabfjollen
    Deltagare

Jimmy jag ska förtydliga mig varför jag frågar… Ett sådant från en 99:a kan jag kanske ha om mössen inte tuggat i sig det…

jimbo
    Deltagare

kan nästan helt säkert säga att det skiljer men en 99 cc borde passa.

jimbo
    Deltagare

jag har en fråga viklet år kom mittenlampan på innertaket.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng