Saab 900 turbo -82 (USA modell)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 turbo -82 (USA modell)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 turbo -82 (USA modell)

  • Författare
    Inlägg
    • juni 4, 2007 at 21:22 #16148

      Hej!

      Nu lägger jag upp en liten projekttråd om min 900 turbo -82 som jag köpte för ett tag sedan. Jag har hängt här på forumet under några år men aldrig skrivit något.. Men nu är det dags att komma ur garderoben och visa vad som händer i garaget…
      Förutom den här saaben så består vagnparken av en 900t -81 (under renovering) 900 t -84(kass låda) samt div. Volvos en Alfa och en Lada.
      Jag har alltid haft ett smått sjukligt intresse för bilar och framförallt Saab, men annars pluggar jag ekonomi.

      Lite fakta om bilen:

      Togs in som flyttsak från USA 1984 och har stannat kvar hos samma ägare fram till nu. Den har i dagsläget rullat 8000 miles och är i bruksskick. På nåt sätt tycks den ha stannat i åldrandet under tidigt 90-tal och är precis i sånt skick som dom halvrisiga 900 turbos jag dreglade över när jag fortfarande hade 10 år kvar till körkortet.
      Alla 80-tals options så som ”hönstrappa”, extraljus, polisradioantenn och extra mätare finns kvar ska nog få sitta kvar.
      Det som står på åtgärdslistan är i första stadiet att få den igenom besiktningen efter några års stillastående och sedan laga lite rost.

      Kaross: 3d combicupe, taklucka
      Färg: 172 silver med turbo stripes
      Inredning: Ljusblå plysch med orginalöverdrag sedan ny
      Motor: H-motor med APC och K-Jetronic med lambdareglering, katalysatorn är bortplockad efter som den tydligen inte gick att regga med kat i Sverige 1984.
      Övrigt: USA ljus, förlängda stötfångare, AC,

      Inrullad i garaget för lite omvårdnad..

      / Martin

        juni 4, 2007 at 21:26 #107472

        Var i Gävle håller du till? Skulle vara kul att få göra ett litet “studiebesök”, bor själv i Älvkarleby.

        //Niclas

          juni 4, 2007 at 21:33 #107473

          Jag bor i Villastan men Saaben bor i Skärplinge än så länge, men snart ska den vara på vägen, kom gärna över på “studiebesök” / Martin

            juni 4, 2007 at 21:42 #107476

            Inte så långt bort, vad är det som skiljer en US bil mot en svensk såld??

              juni 4, 2007 at 21:57 #107477

              Det som tycks skilja från de svensksålda är
              – USA Ljus
              – förlängd stötfångare bak
              – bältesvarnare med varningssignal (vet ej om den är orginal.. irriterande i allafall :crazy:.
              – Lamdareglerad insprutning

              Det kan kanske vara mer som skiljer, hittar nya grejer hela tiden. Avgasreningen tycks vara ett riktigt ormbo av vakumslangar, ventiler och annat skumt..
              / Martin

                juni 4, 2007 at 22:13 #107478

                Hej! Om man inte har några mellanrum i filnamnen på bilderna man laddar upp funkar det bättre. Eller funkar till och med. 😉 Det går att ändra i länkarna och byta ut tecknet “mellanrum” mot tecknet “%20” som är html för mellanrum om man vill, då funkar det också. Byter åt dig sålänge.

                Schysst bil måste jag säga!! Suget kommer tillbaka..

                  juni 5, 2007 at 07:38 #107493

                  Tack för hjälpen emul 🙂 !!!Jag höll på att bli helt galen på bilderna som inte funkade..

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.