Saab 900, turbo eller ej
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900, turbo eller ej
- Detta ämne har 23 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2023-06-30 18:25 av
DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
Ja det beror på inspektören. Har haft bilar som inte gått igenom, samma bil snarare, alltid nånting varje år känns det som. Rosthål = fail, drivknutar och sånt brukar också kollas. Den som jag brukar ta bilen till går omkring med en vass hammare och knackar under bilen. Har nog fällt mig flera ggr, och jag har fått rostsvetsa.
Den här bilen blir nog bara en sommarbil i framtiden är det tänkt så den ska hålla bättre. Och förhoppningsvis öka i värde.
Så den kommer pendlas med dagligen på sommaren är planen och vinterbilen får ta sommarsemester. Det är en diesel så jag kan spara några hundra euro där på bara bilskatten… I Finland är diesel billigare än bensin i macken, men det är en hög bilskatt på nästan 500€ i året. Och här får man inte komma undan bilskatten trots bilen är över 30 år.
Lär finnas undantag men oklart på vad som gäller. Veteranbilsbesiktning och museibesiktning och sånt tror jag man kan slippa undan skatten på, men för museibilar får man köra max 30 dar i året så det är inte intressant.
Har upptäckt nånting i saab världen som verkar vara kontroversiellt och förvirrande. Växellådsoljor.
-Uppenbarligen har Saab rekommenderat motorolja nån gång i tiden?!
-Står inte inte om bytesintervaller i manualerna?
-Vissa säger det finns inte ens tömningslådor
-Det ska vara mineraloljor säger de flesta
-Det är bra med syntet säger andra, bara det inte skadar gulmetaller
-Vissa lådor har inte ens tömningsplugg?Om jag köper den här VHBn som saabklubben har till försäljning står det där nåt om detta och kan jag tro på det i så fall? Jag hade tänkt byta växellådsolja ganska snabbt för jag tror inte den är bytt, men ska kolla med ägaren. Tippar det är säkrare att välja nån form av mineralolja till både växellåda och motorn om det har gått i bilen förut.
Fick veta bilen haft inbrottsförsök, låsen ser ut såhär. Säljaren säger låsen funkar men ser skadade ut. Rekommenderade dom byts i sin helhet, men går det inte bara att byta själva ytterdelen, ser ut att vara det enda som är skadat.
Attachments:
Har upptäckt nånting i saab världen som verkar vara kontroversiellt och förvirrande. Växellådsoljor.
-Uppenbarligen har Saab rekommenderat motorolja nån gång i tiden?! -Står inte inte om bytesintervaller i manualerna? -Vissa säger det finns inte ens tömningslådor -Det ska vara mineraloljor säger de flesta -Det är bra med syntet säger andra, bara det inte skadar gulmetaller -Vissa lådor har inte ens tömningsplugg?
Om jag köper den här VHBn som saabklubben har till försäljning står det där nåt om detta och kan jag tro på det i så fall? Jag hade tänkt byta växellådsolja ganska snabbt för jag tror inte den är bytt, men ska kolla med ägaren. Tippar det är säkrare att välja nån form av mineralolja till både växellåda och motorn om det har gått i bilen förut.Använder alltid vanlig motorolja i mina manuella vxl lådor ja haft i mina 900or har aldrig varit några problem.. går så fint å tyst.
juni 22, 2023 kl. 18:35 #503987Det där med oljor i allmänhet och motorolja i växellådan i synnerhet brukar vara en vattendelare. En del gillar det, andra skyr det som pesten. Beror nog på vilka erfarenheter man har i bagaget.
96 V4 1975 ”Bollen”
På og900 så försvann mkt riktigt oljepluggen i lådan, jag tror det var 1992. Mao, dom sista två åren. Vi har diskuterat tidigare att det var en mkt märklig besparing så sent i bilens livscykel. Saab hade inte oljebyten specade för växellådan. Varför kan man spekulera, de skulle ”hålla i evighet” men mer troligt är att dom inte räknade med att bilarna skulle överleva rosten så länge att lådan blev ett problem…
Oljan har jag hört är Mineral, men med ett ”additiv” enligt vissa utsagor. Vad för ”additiv” detta var vet ingen längre. Så om det var ren motorolja/mineral eller även då ”nåt mera” är oklart skulle jag säga. Men i böckerna står det väl Mineralolja av nån vanlig viskositet. Så absolut det funkar, åtminstone ett tag. Många har ju valt att köra på ”Quadralube”, en special olja för växellådor som skall vara mkt bra. Jag har använt den i alla mina lådor genom åren, kör på den nu i cabben.
Mao, om du frågar 10 saabkillar så får du lite olika svar. Men Quadralube funkar fint i dom! Och en 1990 eller 1991 har oljeplugg, så inga problem där. Påfyllningen är under grenröret typ på sidan av lådan. Även Mineralolja går fint, kanske är skillnaden på Mineralolja utan och med additiv (om det nu fanns nåt) att lådan går 25.000 mil istället för 20.000 mil. Mkt svårt att säga idag då så få bilar brukas och läggs massa mil på längre.
Betydligt viktigare än typ av olja är nog att kort och gott ha rätt mängd olja. Jag kan mkt väl tänka mig att en del haverier beror på att det vart minimala läckor och nivån sjunkt sakta till den grad att det plötsligt blir problem.
Det var 10 år sedan jag hade en seriös diskussion om Saabs växellådsoljor, så ta allt med en nypa salt. 🙂
/Martin.
juni 23, 2023 kl. 12:10 #503996Hej. Jag läste ovan att du köpt tågbiljett och ska åka och titta på en av bilarna. Om bilen ser hyfsad ut och inte är alltför rostig och om du bestämmer dig för att köpa den så hoppas jag att du startar en tråd här på forumet under rubriken Projekt Min bil. Lycka till. Mvh Bengt
under 1991 försvann oljepluggen.
Saab rekomenderar växellådsolja om man har tömt lådan för renovering enligt verkstadshandboken.
jag har aldrig förstått det där med motorolja, det gäller påfyllnad enbart. om man byter olja går man emot saabs instruktioner så varför ska man sen följa dom…? saab menade att man aldrig ska byta olja i lådan utom vid renovering och då rekommenderas det att fyllas med växellådsolja och i andra hand motorolja.
problemet är ofta att oljan inte bytts på 30 år. då finns det få saker som biter, slitna lager är slitna lager liksom, inget smörmedel i världen kan återställa metall till slitna lager och axlar.
min erfarenhet med att riva lådor där det varit olika oljor säger att motorolja inte pallar trycket riktigt, det blir Väldigt varmt i en og900 låda och det blir kladdigare, svartare och äckligare i lådor där man kört motorolja sen renovering jämfört med quadralube där det är rent o fint trots samma sträckor och körning.
Enligt serviceboken byttes växellådsoljan i denna vid 219,000km (nu 281,900km). Och den byttes till en olja som jag tycker inte borde funka, Neste MP Hypoid 75W, en GL-5 olja (tillsammans med en låda som innehåller gulmetaller?). Men på det finska saab forumet verkar den ha debatterats i många herrans år och nyttjas av många där så vette fasiken vad man ska tro???
Gamla ägaren ringde t.om. om detta dagen efter jag köpt bilen och sade detta är den enda olja du behöver, lägg inget annat i min bebis typ
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.