Saab 900 – Vinterbilsprojekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 – Vinterbilsprojekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 – Vinterbilsprojekt

  • Författare
    Inlägg
    • november 5, 2007 at 16:02 #16991

      Då har vinterbilen inhandlats. En Saab 900 från 1985. Ganska fräsh i mina ögon. Vissa spår av tidens tand finns självklart. Dock finns bilens hela historia med. Gick som saab leasing de första 3 åren, därefter såldes den till en privatperson som haft bilen ända tills nu. Alla kvitton, varenda besiktningsprotokoll finns.
      Så här såg annonbilen ut!

      Väl hemma så fick den sig en behövlig tvätt, strålkastargallren åkte av, och extraljusen försvann de med. Såg ju bara för hemskt ut. Personligen tycker jag att bilen ser mer “clean” ut utan en massa krimskrams. Sen kommer jag ju inte att köra på skogsvägar varje dag heller. Så vad ska jag med extraljus till?

      Utanför köksfönstret stod de båda “pärlorna” eller rättare sagt, min älskling och den oslipade diamanten 😀

      Passade på att ta lite kort på den när det fortfarande var dagsljus. Det roliga med bilen är att det inte finns ett dörruppslag på den, den är med andra ord helt spikrak. Den är till 97% rostfri. Lite ytrost i skärmkanter och under dörrarna. Inredningen är fräsh, dock lider den av ett hängande innertak. Men detta skall åtgärdas när tid finns.

      Från sidan

      Vänstersidan

      Högersidan

      Inredningen

      Det jag hittils har åtgärdat är att försöka släcka eventuella 2or som en besiktningsman kan anmärka på. Har hittils bytt bromsarna runt om, bytt olja och filter. Bytt samtliga lampor, Reparerat förarstolen, fyllt på alla oljor samt allmänt gjort rent bilen, då den var riktigt skitig. Nu till helgen som kommer så skall jag rostskydda skuffen och alla hjulhusen. Tänkte även lappa igen mellandämpare inför besiktningen… Har lite kort därifrån, men har inte hunnit lägga upp dem än!

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        november 6, 2007 at 14:30 #114157

        Skitkul Lasse att se att du har en sådan entusiasm. Det märks verkligen hur du gillar dina SAABar! :applause:

        //T

          november 9, 2007 at 17:28 #114327

          Var och besiktigade bilen idag, har letat efter vettiga tider ganska länge, och så imorse så dök det upp en avbokad tid. Åkte tid (södertälje) och rullade in bilen i provarhallen. Besiktningsmannen vart imponerad. Allt verkade funka som den skulle. De var helt klart nöjda med bromsarna som jag bytte. 3.0 fram (höger + vänster) och 2.5 bak (höger+vänster) Handbromsen tog som den skall, efter 4-5 hack.

          Avgasvärderna var kanonbra de med. 0.05 fick jag. Tror nog jag har en miljöbil 🙂

          Så nu är bilen godkänd och klar att rulla ut på vägarna.

          Känns ganska bra faktiskt att ha räddat bilen från skroten, för det var dit den var på väg. Var nyss ute och snurrade med den, då hände ngt som verkligen inte får hända, främre ljudämpare gick sönder. Lät som en rallybil, dock inte så bra.

          Så under morgondagen blir det väl att åka iväg och handla en ny ljudämpare. Sen ska allt vara fixat.

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            november 9, 2007 at 17:32 #114328

            Visst är det najs med blankt papper! Gott!!

            /Krister K

              november 11, 2007 at 22:40 #114455

              Krister, det är helt klart väldigt trevligt med blanka papper… Ganska kul också när man är där inne på bilprovninen och gubbarna där bara svärmar sig över bilen likt flugor kring socker…

              Under gårdagen byttes ljuddämparen som gick sönder, dock var upphängningsgummina helt totalt slut… Glömde köpa sådant när jag köpte ljuddämparen, och hade inga hemma samt att jag inte orkade åka iväg och fixa nya. Så det blev en provisorisk lösning med gamla avgasklämmor.. Skramlar duktigt på låga varv kan jag meddela, men vad ska man göra… Detta kommer att åtgärdas så fort fritid ges…

              Vinterdäcken åkte på igår också, så nu är den redo för vintern:)

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                november 15, 2007 at 22:25 #114643

                Under dagen har jag inte hunnit göra annat än att skiva på ett tillsvidare kontrakt på jobbet. Väl där passade jag även på att tvätta bilen i tvätthallen, ganska skönt att stå innomhus och tvätta med varmvatten, när det är smällkallt och blåser utomhus.
                Hade även turen att det var torrt på vägarna och att det var minusgrader, så bilen blev inte sktig på vägen hem.

                Tog även lite bilder, då jag svängde förbi päronen på vägen hem.

                Framifrån (Karl, extraljusfästerna till extraljusen som du skulle få, får du plocka av när du kommer upp)

                Från sidan

                Bakifrån från sidan (ska ta bort “S” märket, då jag tycker att det ser fult ut)

                Instrumenteringen (ska byta ut klockan mot en varvräknare)

                Risigaste dörren

                Baksätet

                Värstingstereon (sån man bär med sig om man vill ta ut den)

                Bilen bakifrån (Helt rostfri baklucka, som tidigare nämnt “S” märket ska bort)

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  november 16, 2007 at 16:15 #114689

                  Verkligen färsch 900.a! Kula tt du är så rädd om den.
                  Håller med, klockan är inte så rolig. “kal” bekriver den ganska bra

                  '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                  - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                  - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                  - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                    november 16, 2007 at 18:49 #114696

                    Ser mycket bra ut! Fattar inte hur folk tänker när de ska skicka sådana här fina bilar på skroten… :nono:

                    Saab 96 -62
                    Saab 96 V4 -75
                    Saab 9000 Kombi -91
                    Saab 900 T16 -92

                      november 16, 2007 at 19:35 #114707

                      Underbar og900:a som du nog kommer få njuta av när vintern är som kallast. Perfekt att kunna tvätta på jobbet i en varm tvätthall, lär ju bli lite enklare att hålla bilen lika fräsch hela vintern. Vilket den förtjänar i det skick som den är i 🙂

                        november 27, 2007 at 13:33 #115212

                        Har lite planer för bilen nu, ska iväg till en självplocksskrot här i sthlmsområdet snart och leta upp ett nytt (läs beg) innertak till 900an. Tänkte även passa på att försöka hitta den lilla vingen som sitter på og900. Har hört att man kan montera den utan att behöva borra i plåten, genom att använda dubbelhäftande tejp av ngt slag (skall tydligen finnas på biltema)

                        Det är den här vingen jag är ute efter

                        Väl på skroten ska jag leta fram ett nytt mätarhus, eller iaf en varvräknare till dito.

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          november 30, 2007 at 20:03 #115311

                          Under veckan som varit så har jag sorterat ut insrumenteringen lite, visade sig att tankmätaren visst fungerade som den skall, efter att man fixat kablaget lite iaf, en kontakt hade nämligen “hoppat” ur. Så nu fungerar tankmätaren som den ska :jobbar:

                          Dock verkar det som om den termostat jag köpte på mekonomen öppnar tidigare än “de vanliga” termostaterna egentligen skall, men efter en titt på termostatkartongen så öppnar den sig vid 72 grader, vet inte varför jag fick en sådan :confused:

                          Har även fått höra att varvräknaren till 900orna inte passar alla mätarhus? Jag skall tydligen leta efter en varvräknare till en bil som är innan 87 om jag har förstått det hela rätt, men var det inte så att alla 5växlade 900or hade varvräknare, varför har då inte min 900a det?

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            januari 8, 2008 at 20:43 #116747

                            Har väl inte hänt speciellt mycket på senaste tiden, bilen har bruksats rejält, vilket också var tanken. Dock har det inte varit helt problemfritt, men det är det ju sällan med gamla bilar som man bruksats och som bruksas.
                            Har haft bromsproblem, rostproblem och ljusproblem.

                            Bromsproblemen är av kvarhängande handbroms, på höger fram. Problemet visade sig på vägen hem från plugget strax innan jul. Allt fungerade som det skulle, till jag tittar i backspegeln, och ser ett rejält rökmoln bakom bilen. Inte alls bra, svängar in till väggrenen och kollar vad som är fel. Visade sig ganska snabbt att handbromsen låg an på höger framhjul och hade nog gjort det ett bra tag då skivan var gödande och det rök ganska mycket.
                            Drog ut armen för hand och då släppte allt, dock fanns det ett visst motstånd. Bara att rulla hem och kolla vad man skulle börja med att fixa. Dock passade sig inte vädret att hålla på utomhus, garaget är upptaget av 99an som är upppallad och får ett stötdämparbyte runt om. Tok kärran och åkte till jobbet, där visade det sig att oken var ganska skitiga och hade bra många års sand på sig. Detta gjordes rent på båda sidor, och sedan fettades handbroms armarna inte rejält. Felet har inte återkommit.

                            Rostproblemen visade sig så fort idioterna här i Sthlm började salta vägarna för att de var lite blöta. Fattar inte varför man saltar så jä**a mycket här, ger ju inget resultat alls, blir bara värre på alla sätt, och dåligt för miljön är det också… Har hitta lite rost under dörrarna, i ena framskärmen, dock ingen allvarlig rost, detta har nu slipats rent, lagt på rosttopper och spacklat samt slipats ner igen. Så nu ska det inte vara några problem.

                            Ljusproblemen har jag inte riktigt fått till än, ibland så dör ena halvljuset, för att sedan hoppa igång igen. Ett problem som visar sig vid minusgrader endast. Sen har jag även problem med instrumentbelysningen som slocknar om vart annat (dock endast den vänstra sidan). Tror att något kanske är glappt där. Får ta någon kväll på jobbet där man kan stå inomhus i värmen och pilla och se om man kan lösa problemet för gott..

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              januari 9, 2008 at 14:11 #116770

                              angående halvljuset, har du kontrollerat lampkontakten efter skador? Tycker det är väldigt vanligt på bilar med några år på nacken att kontakterna av värmen och åldern blir frasiga och sladdarna ärgade och lossnar/glappar.

                                januari 9, 2008 at 17:39 #116780

                                har du bytt termostat igen nu då? Fungerar det?

                                Bytte i min 99a… och den kommer inte heller upp i temp. och jag minns tydligt att expiditen sa “du ska han en 88a graders…”

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.