Saab 9000 2.3 Turbo S -92 (Såld)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 2.3 Turbo S -92 (Såld)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #449814
    saabtrasten
    Deltagare

    Fråga nunmer 1: Är det vredet för att ställa ljusstyrkan som är troligaste felkällan när inga andra lampor än de som syns på bilden lyser?

    20180930_192855-1008×567

    Fråga nummer 2: Borde min ratt vara ställbar och var finns isåfall spaken för att justera ratten?

    20180930_193038_crop_453x625

    20180930_193007_crop_782x567

    Bilagor:
    #449823

    Set ut som att någon lyckats montera kåpan under ratten så att handtaget som släpper ratten hamnat innanför. Eller så är det en airag bil där man bytt ratt. Airbagbilarna hade ingen rattjustering.
    Men jag tycker mig se justerhandtaget innanför kåpan….

    #449824
    saabtrasten
    Deltagare

    Set ut som att någon lyckats montera kåpan under ratten så att handtaget som släpper ratten hamnat innanför. Eller så är det en airag bil där man bytt ratt. Airbagbilarna hade ingen rattjustering. Men jag tycker mig se justerhandtaget innanför kåpan….

    Funderade detsamma, måste pröva montera bort kåpan och kolla ifall det är handtaget som syns där bakom. Tycker inte klistermärket för rattjustering borde vara där ifall den inte vore justerbar? Resterna av tejp tyder ju på att kåpan varit både av och på tidigare.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    #450265
    saabtrasten
    Deltagare

    Var påväg och demontera vredet för instrumentbelysningen men tänkte att jag gör ett försök med elektronikspray och lite knappgymnastik och det funkade:

    20181009_202843_crop_936x552

    Sen plockades tempmätaren bort för rengöring eftersom den både för oljud och emellanåt verkar mäta fel temperatur. Tyvärr försvann inte ljudet helt. Smörjde med fin olja efter rengöring men den verkar vibrera ändå. Får se ifall tempmätningen fungerar bättre, annars måste man väl försöka finna en annan.

    20181009_192330_crop_403x541

    20181009_193108_crop_564x625

    20181009_195531_crop_453x700

    20181009_202019_crop_271x317

    20181009_193131_crop_938x453

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    Bilagor:
    #450831
    saabtrasten
    Deltagare

    Färddatorns brännare utbytta så nu lyser knappar och display. Dock ingen vettig information ännu. Förslag på felsökning?

    20181023_172859_crop_453x746

    20181023_184854_crop_414x332

    Bilagor:
    #450867
    saabtrasten
    Deltagare

    Kollade genom alla säkringar idag ännu en gång, böt några med fel storlek. Hade batteriet urkopplat några minuter också. Enda skillnaden var att denna gång visade instrumentpanelen aktuell spänning när jag la på tändningen, efter start visade den lägsta uppmätta spänning men sen blev det bara ett par streck som vanligt. Färddatorn visar fortfarande 8888 i displayen.

    #450868
    saabaero
    Deltagare

    Det händer att EDU går sönder och all info till DCC går ju den vägen.
    Sen kan väl även DCC gå sönder.
    Men för att få upp data på EDU måste du kanske köra en sväng ?

    Var köpte du lamporna ?

    #450869
    saabtrasten
    Deltagare

    Det händer att EDU går sönder och all info till DCC går ju den vägen. Sen kan väl även DCC gå sönder. Men för att få upp data på EDU måste du kanske köra en sväng ?
    Var köpte du lamporna ?

    Sitter EDUn i instrumentpanelen eller är själva enheten gömd någon annanstans? Den enda info som visas är lägsta uppmätta spänning vid start, sen blir det bara streck. Förbrukningsindikatorn fungerar också oftast.

    Lamporna köpta på Motonet, 3 euro styck… (www.motonet.fi)

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
    #450895
    saabtrasten
    Deltagare

    Jodå, bakom den undre plastpanelen under ratten så fanns vredet för rattinsällningen. Antagligen har de monterats så med vilja eftersom det faller ner av sig själv… Inte rör sig ratten heller, eller ja när vredet är i låst läge så känns ratten ganska stabil, när vredet är i öppet läge så rör sig ratten i de flesta riktningar utom framåt och bakåt. Suck…

    20181025_195237_crop_497x566

    Bilagor:
    #450909
    saabaero
    Deltagare

    Det finns en mutter till hävarmen som man kan dra åt lite för att den ska greppa bättre.
    Muttern är inte superenkel att komma åt 😉

    #450922

    Jag kan misstänka att man även stel opererat ratta en med ett borrhål å skruv. Du får vrida runt ratten å se om du hittar någon skruv…

    #472945
    saabtrasten
    Deltagare

    Sista uppdateringen för denna bil (dessutom en försenad uppdatering)

    Bilen såldes i början av 2020 och får förhoppningsvis ännu bättre omvårdnad i fortsättningen.

    Saker som hanns med under 2019 var en del reparationer till följd av besiktningen.

    20200805_000607_copy_1008x567

    Bland annat blev det ny vindruta samt blästring och målning av rutramen som visade sig vara bättre än de skräckexempel jag sett bilder på.

    Överlag såg bilen väldigt bra ut under

    20200805_000514_copy_865x402

    Men bakom vänstra bakhjulet blev det en mindre rostlagning

    20200805_001202_copy_391x391

    Även plastsköldarna bak snyggades till, tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet

    20200805_000855_copy_834x496

    Mindre viktigt pyssel var städning av bagage som ströks med linolja för fortsatt skydd mot rost

    20200805_000926_copy_567x1008

    Högtalarkonsolerna och lite annat putsades till med rengöring och halvmatt sprayfärg

    20200805_000950_copy_391x391

    20200805_001146_copy_391x391

    Så förhoppningsvis har bilen gått från att vara en eventuell reservdelsbil i Sverige till att få leva vidare här i Finland. Om det blir fler 9000 för egen del återstår att se.

    20200805_001132_copy_391x391

    Bilagor:
Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.