Saab 9000 2.3 Turbo S -92 (Såld)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 2.3 Turbo S -92 (Såld)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 2.3 Turbo S -92 (Såld)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
september 30, 2018 at 21:27 #449814
Fråga nunmer 1: Är det vredet för att ställa ljusstyrkan som är troligaste felkällan när inga andra lampor än de som syns på bilden lyser?
Fråga nummer 2: Borde min ratt vara ställbar och var finns isåfall spaken för att justera ratten?
Attachments:
september 30, 2018 at 22:41 #449823Set ut som att någon lyckats montera kåpan under ratten så att handtaget som släpper ratten hamnat innanför. Eller så är det en airag bil där man bytt ratt. Airbagbilarna hade ingen rattjustering.
Men jag tycker mig se justerhandtaget innanför kåpan….september 30, 2018 at 22:56 #449824Set ut som att någon lyckats montera kåpan under ratten så att handtaget som släpper ratten hamnat innanför. Eller så är det en airag bil där man bytt ratt. Airbagbilarna hade ingen rattjustering. Men jag tycker mig se justerhandtaget innanför kåpan….
Funderade detsamma, måste pröva montera bort kåpan och kolla ifall det är handtaget som syns där bakom. Tycker inte klistermärket för rattjustering borde vara där ifall den inte vore justerbar? Resterna av tejp tyder ju på att kåpan varit både av och på tidigare.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av saabtrasten.
oktober 9, 2018 at 20:33 #450265Var påväg och demontera vredet för instrumentbelysningen men tänkte att jag gör ett försök med elektronikspray och lite knappgymnastik och det funkade:
Sen plockades tempmätaren bort för rengöring eftersom den både för oljud och emellanåt verkar mäta fel temperatur. Tyvärr försvann inte ljudet helt. Smörjde med fin olja efter rengöring men den verkar vibrera ändå. Får se ifall tempmätningen fungerar bättre, annars måste man väl försöka finna en annan.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av saabtrasten.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av saabtrasten.
Attachments:
oktober 23, 2018 at 21:56 #450831Färddatorns brännare utbytta så nu lyser knappar och display. Dock ingen vettig information ännu. Förslag på felsökning?
Attachments:
oktober 24, 2018 at 20:16 #450867Kollade genom alla säkringar idag ännu en gång, böt några med fel storlek. Hade batteriet urkopplat några minuter också. Enda skillnaden var att denna gång visade instrumentpanelen aktuell spänning när jag la på tändningen, efter start visade den lägsta uppmätta spänning men sen blev det bara ett par streck som vanligt. Färddatorn visar fortfarande 8888 i displayen.
oktober 24, 2018 at 21:31 #450869Det händer att EDU går sönder och all info till DCC går ju den vägen. Sen kan väl även DCC gå sönder. Men för att få upp data på EDU måste du kanske köra en sväng ?
Var köpte du lamporna ?Sitter EDUn i instrumentpanelen eller är själva enheten gömd någon annanstans? Den enda info som visas är lägsta uppmätta spänning vid start, sen blir det bara streck. Förbrukningsindikatorn fungerar också oftast.
Lamporna köpta på Motonet, 3 euro styck… (www.motonet.fi)
- Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av saabtrasten.
oktober 25, 2018 at 19:25 #450895Jodå, bakom den undre plastpanelen under ratten så fanns vredet för rattinsällningen. Antagligen har de monterats så med vilja eftersom det faller ner av sig själv… Inte rör sig ratten heller, eller ja när vredet är i låst läge så känns ratten ganska stabil, när vredet är i öppet läge så rör sig ratten i de flesta riktningar utom framåt och bakåt. Suck…
Attachments:
oktober 26, 2018 at 10:03 #450922Jag kan misstänka att man även stel opererat ratta en med ett borrhål å skruv. Du får vrida runt ratten å se om du hittar någon skruv…
augusti 4, 2020 at 23:46 #472945Sista uppdateringen för denna bil (dessutom en försenad uppdatering)
Bilen såldes i början av 2020 och får förhoppningsvis ännu bättre omvårdnad i fortsättningen.
Saker som hanns med under 2019 var en del reparationer till följd av besiktningen.
Bland annat blev det ny vindruta samt blästring och målning av rutramen som visade sig vara bättre än de skräckexempel jag sett bilder på.
Överlag såg bilen väldigt bra ut under
Men bakom vänstra bakhjulet blev det en mindre rostlagning
Även plastsköldarna bak snyggades till, tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet
Mindre viktigt pyssel var städning av bagage som ströks med linolja för fortsatt skydd mot rost
Högtalarkonsolerna och lite annat putsades till med rengöring och halvmatt sprayfärg
Så förhoppningsvis har bilen gått från att vara en eventuell reservdelsbil i Sverige till att få leva vidare här i Finland. Om det blir fler 9000 för egen del återstår att se.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.